2019-11-05, 10:24
Medlem
Misstanke om vapenbrott kom kanske i förhör. Men kan ju inte gälla skjutbanan för där får man mig veterligen låna och prova skjutvapen utan lånetillstånd och intyg etc. Så misstänkt måste i förhör berättat att han exempelvis haft vapnet hemma utan rätt papper.
Citera
2019-11-05, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Nej, jägarexamen ger inte rätt till att låna vapen.
Lån av vapen får göras om man redan har licens på samma vapenklass.
Har man ingen licens måste lånelicens sökas hos polisen, och söks på samma premisser som en varaktig licens.
Jägarexamen är ett krav för att få licens.
Jag tillbakaträder halvt från tidigare inlägg. Dock vill jag påstå att lånetillstånd gäller och är en annan sak än lånelicens
Citera
2019-11-05, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Sålänge det inte gäller enhandsvapen, k-pist eller automatvapen räcker intyg.

https://polisen.se/siteassets/blanketter/polisens-blanketter-551-4.pdf

Regler, lagstöd i länk. I detta fallet gäller jägarexamen. Krävs även ett så kallat lånetillstånd från polisen.

"För att låna ett skjutvapen krävs som huvudregel att du har tillstånd från polisen. Vid transport av skjutvapnet krävs då att du har med dig detta lånetillstånd.

Om du själv har tillstånd för motsvarande skjutvapen som det du lånar krävs dock inget lånetillstånd. Däremot behöver du ha med dig ett intyg om att du får låna skjutvapnet.

Blankett för ansökan om lånetillstånd samt blankett för intyg om lån finns på sidan Ansökan om vapentillstånd/licens."

https://polisen.se/lagar-och-regler/vapen-regler-och-tillstand/hantering-av-vapenlicens/
Lånelicens/låneintyg, kärt barn har många namn.
Poängen är densamma.
Citera
2019-11-05, 10:29
Medlem
hogdogs avatar
Citat:
Sålänge det inte gäller enhandsvapen, k-pist eller automatvapen räcker intyg.

https://polisen.se/siteassets/blanketter/polisens-blanketter-551-4.pdf

Regler, lagstöd i länk. I detta fallet gäller jägarexamen. Krävs även ett så kallat lånetillstånd från polisen.

"För att låna ett skjutvapen krävs som huvudregel att du har tillstånd från polisen. Vid transport av skjutvapnet krävs då att du har med dig detta lånetillstånd.

Om du själv har tillstånd för motsvarande skjutvapen som det du lånar krävs dock inget lånetillstånd. Däremot behöver du ha med dig ett intyg om att du får låna skjutvapnet.

Blankett för ansökan om lånetillstånd samt blankett för intyg om lån finns på sidan Ansökan om vapentillstånd/licens."

https://polisen.se/lagar-och-regler/vapen-regler-och-tillstand/hantering-av-vapenlicens/

Nope, dessa vapen kräver befintligt ”innehavstillstånd” av samma typ för att kunna lånas självständigt.

Jägarexamen gör dig endast behörig att söka licens på vapen för jaktändamål. Jägarexamen gör dig aldrig behörig att låna vapen självständigt. Det enda som gör dig behörig att låna vapen självständigt är ett om du redan har ett innehavstillstånd på samma vapentyp OCH med samma ändamål.

Har du en k-pist 45B (helautomatvapen) på samlingslicens hemma i skåpet får du INTE låna ett dylikt av kompisen som har ett likadant vapen där det i hans licens står ”målskytte” på licensen.

Jägarexamen, ålder, vandel ger dig rätt att inneha ett vapen för jaktändamål om polisen anser det - eller möjligen högre förvaltningsinstans om de avslår.

Så jägarexamen är inte värt ett skit egentligen. Vem som helst kan ta den. Licens beviljas bara om hela paketet i övrigt är uppfyllt.

Sedan detta med lånelicens. Det är ganska enkelt. Du ska aldrig kunna låna dig till något som inte polisen redan godkänt dig att inneha - enkelt eller hur?
Citera
2019-11-05, 10:36
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Nej, jägarexamen ger inte rätt till att låna vapen.
Lån av vapen får göras om man redan har licens på samma vapenklass.
Har man ingen licens måste lånelicens sökas hos polisen, och söks på samma premisser som en varaktig licens.
Jägarexamen är ett krav för att få licens.

Det var nästan helt korrekt men det man ansöker om är ett tillstånd för lån av vapen och inte någon lånelicens.
Dessutom skall långivare och låntagare fylla i låneintyg.
https://polisen.se/lagar-och-regler/vapen-regler-och-tillstand/ansok-om-vapentillstand/

Ja, jag vet att man i jaktkretsar använder ordet lånelicens om såväl tillståndet som intyget men skadar inte att använda rätt benämning på var sak.
Citera
2019-11-05, 10:39
Medlem
Citat:
Lånelicens/låneintyg, kärt barn har många namn.
Poängen är densamma.
Låneintyg om man har licens för liknande vapen. Om man inte har licens men lånar heter det lånetillstånd om jag förstått rätt.
Citera
2019-11-05, 10:39
Medlem
hogdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewsFlashs
Det var nästan helt korrekt men det man ansöker om är ett tillstånd för lån av vapen och inte någon lånelicens.
Dessutom skall långivare och låntagare fylla i låneintyg.
https://polisen.se/lagar-och-regler/vapen-regler-och-tillstand/ansok-om-vapentillstand/

Ja, jag vet att man i jaktkretsar använder ordet lånelicens om såväl tillståndet som intyget men skadar inte att använda rätt benämning på var sak.

Korrekt! Tror faktiskt att det hette ”lånelicens” förr och att det lever kvar, även hos mig.
Citera
2019-11-05, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogdog
Nope, dessa vapen kräver befintligt ”innehavstillstånd” av samma typ för att kunna lånas självständigt.

Jägarexamen gör dig endast behörig att söka licens på vapen för jaktändamål. Jägarexamen gör dig aldrig behörig att låna vapen självständigt. Det enda som gör dig behörig att låna vapen självständigt är ett om du redan har ett innehavstillstånd på samma vapentyp OCH med samma ändamål.

Har du en k-pist 45B (helautomatvapen) på samlingslicens hemma i skåpet får du INTE låna ett dylikt av kompisen som har ett likadant vapen där det i hans licens står ”målskytte” på licensen.

Jägarexamen, ålder, vandel ger dig rätt att inneha ett vapen för jaktändamål om polisen anser det - eller möjligen högre förvaltningsinstans om de avslår.

Så jägarexamen är inte värt ett skit egentligen. Vem som helst kan ta den. Licens beviljas bara om hela paketet i övrigt är uppfyllt.

Sedan detta med lånelicens. Det är ganska enkelt. Du ska aldrig kunna låna dig till något som inte polisen redan godkänt dig att inneha - enkelt eller hur?
Fast skrev ju lånetillstånd. Då är jägarexamen ett krav. Så den är värd något.
Citera
2019-11-05, 10:42
Medlem
Om man drar det här vidare. Blir det skillnad om det är inom familjen och räknas styvson som inom familjen?
Citera
2019-11-05, 10:48
Medlem
hogdogs avatar
Citat:
Låneintyg om man har licens för liknande vapen. Om man inte har licens men lånar heter det lånetillstånd om jag förstått rätt.

Du kan aldrig låna ett vapen om du inte redan har licens för ett likvärdigt OCH med samma ändamål. NU talar jag inte om tjänstevapen eller de regler försvaret möjligen har. Talar inte heller om vapenhandlare.

Du, som privatperson, ska redan inneha en giltig licens för samma ändamål...punkt. Ett utfärdat inköpstillstånd räcker inte heller (edit: lite osäker på det senare).

Du får inte ens förvara din jaktvapen under jaktsäsongen hos din kompis som bor nära jaktmarken - trots att denne har egna vapen. Polisen ska alltid veta var DINA vapen finns (där du är skriven) utifall de måste omhändertas. Vill man ha dem hos kompisen måste förvaringstillstånd sökas på samma vis som licens = polisen godkänner. Många gör detta fel och mot bättre vetande riskerar kompisens vapeninnehav.
Senast redigerad av hogdog 2019-11-05 kl. 10:55.
Citera
2019-11-05, 10:52
Medlem
hogdogs avatar
Citat:
Fast skrev ju lånetillstånd. Då är jägarexamen ett krav. Så den är värd något.

Jägarexamen är endast värd något som en del av de saker du ska uppfylla för att få licens. Jägarexamen betyder inget, noll, zip, avseende lån av vapen.

En provledare för jägarexamen kan aldrig, genom att ge dig en godkänd sådan, kvalificera dig att inneha ett vapen på egen hand. Det kan ENDAST polismyndigheten.

Har du ingen licens för motsvarande redan eller klassen högre kan du aldrig låna.
Citera
2019-11-05, 10:58
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogdog
Du kan aldrig låna ett vapen om du inte redan har licens för ett likvärdigt OCH med samma ändamål. NU talar jag inte om tjänstevapen eller de regler försvaret möjligen har. Talar inte heller om vapenhandlare.

Du, som privatperson, ska redan inneha en giltig licens för samma ändamål...punkt. Ett utfärdat inköpstillstånd räcker inte heller (edit: lite osäker på det senare).

Du får inte ens förvara din jaktvapen under jaktsäsongen hos din kompis som bor nära jaktmarken - trots att denne har egna vapen. Polisen ska alltid veta var DINA vapen finns (där du är skriven) utifall de måste omhändertas. Vill man ha dem hos kompisen måste förvaringstillstånd sökas på samma vis som licens = polisen godkänner. Många gör detta fel och mot bättre vetande riskerar kompisens vapeninnehav.

Nja, det där är väl inte helt korrekt?
Eftersom jag kan låna ut mina vapen i 2v mot en egen utskriven lånelicens utan att meddela myndigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in