2024-08-08, 12:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag tycker att det är bra, förstår inte kritiken. Visst var Game of thrones bättre men vilken serie kan konkurrera med den?

Tycker faktiskt att House of the Dragon är bättre än Game of Thrones. I House of the Dragon finns intressanta karaktärer som Daemon Targaryen, Rhaenyra Targaryen och Aemond Targaryen, i House of the Dragon fanns det inga karaktärer som var så fascinerande. Inte ens Daenerys Targaryen.
Citera
2024-08-08, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Tycker faktiskt att House of the Dragon är bättre än Game of Thrones. I House of the Dragon finns intressanta karaktärer som Daemon Targaryen, Rhaenyra Targaryen och Aemond Targaryen, i House of the Dragon fanns det inga karaktärer som var så fascinerande. Inte ens Daenerys Targaryen.

För mig är Game of thrones den klart bästa serien men House of the dragon är väldigt bra och jag ser fram emot tredje säsongen.
Citera
2024-08-08, 14:38
Medlem
Citat:

Wow, jag trodde jag var ensam om att tycka bättre om HoD än GoT.

Tyckte GoT var sjukt segt, HoD flyter på bättre och har som sagt intressantare karaktärer.
Citera
2024-08-08, 19:46
Medlem
Kan någon förklara varför pirater och skeppen får så mycket utrymme när drakar finns?

Det räcker med en Drake och den bränner 10-15 skepp bara på något minut ute i havet.

Hade förstått kampen om havet om drakar inte fanns men som läget är nu?
Citera
2024-08-09, 04:04
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Kan någon förklara varför pirater och skeppen får så mycket utrymme när drakar finns?

Det räcker med en Drake och den bränner 10-15 skepp bara på något minut ute i havet.

Hade förstått kampen om havet om drakar inte fanns men som läget är nu?

De vill undvika att tokslakta folk, skapa svält, föräldralösa, fattigdom osv för då vänder de sig emot sina regenter. Kolla Israel och Gaza t ex.
Bästa sättet att vinna krig är att aldrig börja. Tycker det temat går som en röd tråd genom hela serien och det är ju bland det intressantaste.
Du ser ju dem som gladeligen tog chansen att bli grillade, hade de gjort det om de hade varit nöjda?
Citera
2024-08-09, 13:22
Medlem
Citat:
Du får nog ta och återuppfriska minnet om du tycker house of dragon är bättre än GoT, inte för att den jämförelsen ens kan göras med två säsonger kontra åtta säsonger eller vad det blev, tycker HoD har potentialen att bli bättre än GoT men då behöver den bevisa sig i 2-3 säsonger till och då vara väldigt mycket bättre än säsong 2.

Sedan kryllar det väl av intressanta karaktärer i GoT? Bara att ta white walkers, deras närvaro och historia är mer fascinerande än någon karaktär i HoD, bortsett ifrån drakarna.
Citera
2024-08-09, 14:24
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Daenerys var en rätt typisk coming of age-karaktär egentligen och sedan pang bom galen. Det blev helt fel och alla är besvikna.

Tycker de intressantaste var de här som inte riktigt tålde varandra, de med komplicerade relationer. Arya och the Hound, Brienne och Jaime m fl.

HotD är mindre saga och mer drama, det kan vara därför du tycker så och i stor utsträckning jag. De går mer in i motivation och känslor. Sagovärden grenar ju ut sig senare i tiden.

Själv säger jag inget om vilken som är bättre. De byggde ju upp inför en fantastisk s3 och den som lever får se.
Citera
2024-08-09, 17:26
Medlem
Ganska mycket fokus på hur några få personer tänker och mår, medan stora händelser för folket bara nämns och visas i förbigående.

Blir lite trist på det sättet för det händer mycket i serien, men det sveper förbi innan man själv hinner reflektera och ingen uppföljning på händelsen förutom att man följer då 3-4 personer rätt så ingående.

Alla andra är bara statister som får någon minut här och där.

Sedan är både säsong 1 och säsong 2 väldigt mycket en förberedelse till nästa säsong, vilket ger att blir inte nästa säsong bra så har man slösat bort tid på att se på två säsonger.

Min gissning är att man tänkt sig kunna köra ganska många säsonger av tv-serien varvid storyn går framåt väldigt långsamt i takt med att personerna sakta men säkert åldras, medan händelser alltid kommer visas vid sidan av på några få sekunder eller minuter.

Spännande dock hur de får fram nya ryttare till drakarna. Det är lite grymt.
Citera
2024-08-09, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Wow, jag trodde jag var ensam om att tycka bättre om HoD än GoT.

Tyckte GoT var sjukt segt, HoD flyter på bättre och har som sagt intressantare karaktärer.

Så olika man kan tycka.

GoT var för mig en fantastisk blandning av olika karaktärer, med flera intressanta parallella storylines, miljöer och maktkamper som vävs ihop snyggt. Åtminstone fram till senare säsonger.

Här går Daemon runt och drömmer mardrömmar i Harrenhal i en hel säsong.
Citera
2024-08-10, 02:32
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Så olika man kan tycka.

GoT var för mig en fantastisk blandning av olika karaktärer, med flera intressanta parallella storylines, miljöer och maktkamper som vävs ihop snyggt. Åtminstone fram till senare säsonger.

Daemon var segt, de kunde kapat tycker vi nu, men i 7 och 8 fick man se en del av anledningarna och det kan komma mer. Lite mer magi kan vi gott få.
Citera
2024-08-10, 13:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Så olika man kan tycka.

Det var segt tills vi fick förklaringen i säsongsavslutningen sen blev det en helt annan och bättre story. Men det är förstås en smaksak vilken serie som är bäst.
Citera
2024-08-10, 14:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det var segt tills vi fick förklaringen i säsongsavslutningen sen blev det en helt annan och bättre story. Men det är förstås en smaksak vilken serie som är bäst.
Även om det är samma värld, så är skillnaderna i berättandet väldigt olika.
Så jämföra kan jag nog säga inte är så enkelt att göra pga dessa rätt betydande skillnaderna.

Det jag sett så vet jag tveklöst att GoT har ett större djup och bredd än denna serie, och nu pratar vi med rejäla steg också.
Dock gör det inte denna serie dålig, bara annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in