2019-10-29, 12:53
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Granatäpplet är enligt mitt förmenande den mest meningslösa frukt som finns. Kärnorna är röda och vackra och ska visst vara nyttiga men resten av frukten (97%) får man kasta i komposten. Liksom ponera att det vara samma med bananen. Man åt en centimeter i toppen och slängde resten. (och då är ju bananer ändå billiga i jmf med granatäpplet som i stort sett hela året är svindyrt)

Du gör ju fel. Man äter allt utom kärnorna som man slänger bort. Speciell smak men efter en stund så blir det extra mumsigt
Citera
2019-10-29, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Du gör ju fel. Man äter allt utom kärnorna som man slänger bort. Speciell smak men efter en stund så blir det extra mumsigt

Hur ser man skillnad på "kärnorna" och "kapslarna"?
Citera
2019-10-29, 13:06
Medlem
TheEducatedFools avatar
Detta tillvägagångssätt använder jag själv.
https://www.youtube.com/watch?v=HGYpk395PUA
Citera
2019-10-29, 13:15
Medlem
M
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus

Ska prova det om jag någonsin får den usla idén att slänga ut pengar på ett granatäpple.
Citera
2019-10-29, 13:21
Medlem
niccepikkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jävlar vilken skum upplevelse, såg inte alls ut som jag hade förväntat mig.

Men är det att äta den så här, rå dom flesta gör?

Det räckte att dela den på mitten så rann det ut nästan ett halvt glas, men resten då ska man pressa dom där små kapslarna också?

Supergott, kolla den hör videon om hur man öppnar den och äter den. Värt att testa!
https://youtu.be/5BExPRwPdAs
Citera
2019-10-29, 14:00
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Du pressar ner det i omgångar i varje glas vatten du dricker. Gärna kolsyrat sådant och vips har du en billigare variant av världens godaste vattendryck Ramlösa Granatäpple
Hur då?
Citera
2019-10-29, 14:17
Medlem
Rospigg1s avatar
Bästa sättet enligt mig.

1. Torka kärnorna
2. Borra små hål i dem, så att en tråd/fiskelina går genom
3. Trä upp kärnorna på tråden/fiskelina
3. Anpassa längden till ett armband/halsband
Citera
2019-10-29, 15:54
Medlem
Durgas avatar
"Jag har läst att gamla damer i Iran brukar gå och knåda ett granatäpple hela dagen så de små "blåsorna" som utgör fruktköttet spricker. Sen kan de öppna yttre skinnet och..... dricka juicen antar jag. "

Rätt , tryck med tummarna sönder kärnorna runt hela frukten , gör sen ett litet hål och pressa fram juicen i munnen.
Inga knivar, inga verktyg endast tummarna och ett litet bett.
Citera
2019-10-29, 17:47
Medlem
Gå Granatäpple-kursen
https://www.youtube.com/watch?v=WF7Yg3jXW1o
Citera
2019-10-29, 17:50
Medlem
Kefalonias avatar
Jag brukar köpa frysta kärnor.
Då slipper man spankingen och skvättet, samt fixa mullen.
Det blir snyggt att dekorera diverse maträtter med.
Citera
2019-10-29, 18:06
Medlem
Musik.mannens avatar
Jag brukar faktiskt pressa granat äpplen till juice med en sån där press som inte är motordriven som man drar ner ett handtag.
Citera
2019-10-29, 18:07
Medlem
kanonjannes avatar
*OnT: gör som de säger, men fyll skålen med vatten. På så sätt sjunker de röda kärnorna till botten och du kan lätt fiska ut det vita, beska. Eller så är det tvärtom att det vita sjunker, inte helt säker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in