2019-10-30, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Polischefen i Uppsala, Jale Poljarevius, säger att "receptet är att jaga det här gänget till världens ände", och vill sätta brottsoffer i centrum: https://www.facebook.com/EfterlystSE/videos/678120712778572
🚨”SKYDDSTILLSYN DUGER INTE”🚨

En man dömdes till skyddstillsyn och en till tre månaders fängelse för utpressning och hot, då de krävt "skatt" från en frisersalong i Jordbro.

Trots straffet fortsätter dock hoten och vandaliseringen mot salongen som tvingats stängas igen.

Straffen är alltför dåliga, anser polischef Jale Poljarevius som menar att hela rättskedjan måste vara med för att en förändring ska ske.

"De sitter ju bara och skrattar åt oss", säger Jale om gängmedlemmarna.
Vad säger ni om polischef Jale Poljarevius uttalande? Har han rätt i sak? Brister rättssystemet i sin hantering av dessa kriminella element?

Har han mer rätt än de 14 polischefer i Göteborg som motsätter sig bestraffning av kriminella?

(FB) polischefer: ”helt fel arrestera och straffa gängkriminella”

gp.se: 14 polischefer: Hårdare straff löser inte gängproblemen

I det nämnda fallet är väl felet akut snarare att personalen på frisersalongen enligt Sveriges patetiska lagar inte har rätt att skydda sig med skjutvapen.

Vill man komma åt problemet med gäng på sikt så är det enda man kan göra att på något sätt se till att unga inte går med i gäng. Polischeferna i Göteborg etc. har faktiskt i princip rätt, fast lynchpöbeln tolkar deras uttalande helt fel.
Citera
2019-10-30, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Kriminell betyder ägnar sig åt brott resp är straffad - båda resp var för sig är kriminell by definition

En mindre autistisk tolkning är att han menar livsstilskriminella. Om alla som någonsin har begått ett brott är kriminella så är de flesta det, eftersom de flesta t.ex. har brutit mot trafikreglerna. 1% som har hela sin försörjning i brott är nog en rimlig bedömning.
Citera
2019-11-01, 22:55
Medlem
Citat:
Kriminell betyder ägnar sig åt brott resp är straffad - båda resp var för sig är kriminell by definition

Så om jag har fildelat och åkt fast för det en, två eller tre gånger då är jag kriminell enligt dig?
Citera
2019-11-01, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Så om jag har fildelat och åkt fast för det en, två eller tre gånger då är jag kriminell enligt dig?

Förlåt om jag svarar på fråga riktad till någon annan. Min uppfattning är ja, har du dömts för brott flera gånger, är du kriminell. Det är en rimlig tolkning på ordets betydelse.

Du är dock knappast grovt kriminell, som trådens rubrik talar om. Min gissning är att när Jale pratar om grovt kriminell är det "brott mot liv och hälsa" (som det så fint heter i brottsbalken) och andra brott som på något hotar samhället han syftar på.

Vet inte varför du drar in fildelning som exempel i tråden, men det är knappast det Jale syftar på.
Citera
2019-11-02, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry

Ja om du samtidigt inte kan försörja dig själv o lever på skattebetalarnas bidrag
Citera
2019-11-02, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
En mindre autistisk tolkning är att han menar livsstilskriminella. Om alla som någonsin har begått ett brott är kriminella så är de flesta det, eftersom de flesta t.ex. har brutit mot trafikreglerna. 1% som har hela sin försörjning i brott är nog en rimlig bedömning.

Begår brott - är straffad har o lever på bidrag o nolltaxerar utan egen förmögenhet/officiella pengar
Citera
2019-11-02, 10:54
Bannlyst
Citat:
Begår brott - är straffad har o lever på bidrag o nolltaxerar utan egen förmögenhet/officiella pengar

Haha, nolltaxerar gör ju en massa rika människor också, fast jag antar att du inte tycker att de är kriminella.
Citera
2019-11-02, 12:12
Medlem
Citat:
Haha, nolltaxerar gör ju en massa rika människor också, fast jag antar att du inte tycker att de är kriminella.

De flesta som nolltaxerar har arbetet, betalt skatt, sparat pengarna, och lever på räntan. Det är inte olagligt, och dessa människor har skattat för sina inkomster. Jag kan inte se varför det skulle vara kriminellt. Vad tycker du dessa gjort fel juridiskt eller moraliskt?

På Östermalm i Stockholm har jag för mig att cirka 10% är nolltaxerare. Antalet nolltaxerare i brottsbelastade områden är däremot ofta betydligt högre.

https://tobiashubinette.wordpress.com/2017/12/07/forort-minoriteter-ojamlikhet/

Citat:
54% av alla invånare i Hammarkullen i Göteborg är nolltaxerare (och hela 70% i Vivalla i Örebro – OBS: de är då högst sannolikt inte s k rentierer som många majoritetssvenska nolltaxerare är)

Där är det fråga om grovt kriminella, eller människor som inte gjort sig anställningbara, och lever på skattebetalarnas bekostnad.
Citera
2019-11-02, 12:16
Bannlyst
Citat:
De flesta som nolltaxerar har arbetet, betalt skatt, sparat pengarna, och lever på räntan. Det är inte olagligt, och dessa människor har skattat för sina inkomster. Jag kan inte se varför det skulle vara kriminellt. Vad tycker du dessa gjort fel juridiskt eller moraliskt?

På Östermalm i Stockholm har jag för mig att cirka 10% är nolltaxerare. Antalet nolltaxerare i brottsbelastade områden är däremot ofta betydligt högre.

https://tobiashubinette.wordpress.com/2017/12/07/forort-minoriteter-ojamlikhet/

Där är det fråga om grovt kriminella, eller människor som inte gjort sig anställningbara, och lever på skattebetalarnas bekostnad.

Jag ser på det hela som att dessa "kaozblattar" inte är värre än vilken makthavare eller stenrik person som helst i samhället, som jag åtminstone moraliskt betraktar som grovt kriminella.
Citera
2019-11-02, 12:25
Medlem
Citat:
Jag ser på det hela som att dessa "kaozblattar" inte är värre än vilken makthavare eller stenrik person som helst i samhället, som jag åtminstone moraliskt betraktar som grovt kriminella.

Du började med "nolltaxerar gör ju en massa rika människor också" utan att vidare specificera vilka dessa "rika människor" är. Det är i det allra flesta fall vanliga människor som jobbat hårt, kanske haft sparande i aktier som gått bra, eller sålt en villa på äldre dar och har pengar över. Nu lever de på kapitalinkomster. Bara så vi förstår varandra - är dessa människor, ofta helt vanliga pensionärer, "grovt kriminella" i dina ögon?
Citera
2019-11-02, 12:30
Bannlyst
Citat:
Du började med "nolltaxerar gör ju en massa rika människor också" utan att vidare specificera vilka dessa "rika människor" är. Det är i det allra flesta fall vanliga människor som jobbat hårt, kanske haft sparande i aktier som gått bra, eller sålt en villa på äldre dar och har pengar över. Nu lever de på kapitalinkomster. Bara så vi förstår varandra - är dessa människor, ofta helt vanliga pensionärer, "grovt kriminella" i dina ögon?

Jag syftade inte på "vanligt folk" utan snarare på mångmiljardärer. Man blir i princip inte superrik på ett helt renhårigt sätt.
Citera
2019-11-02, 21:45
Medlem
Vet ni varför Jale är hård som en rysk stridsvagn?
För att han är osvensk av sig, han räds inte att använda ord som kan uppfattas som brösttoner av svenskar, därför daltar svenska myndigheter med menadräggen medan Jale säger som han tycker om vad som bör göras.
Så länge svensk snutmyndighet är harig av sig kommer dom kriminella apskummen att kidnappa Sverige som om landet vore deras eget.
Apskummen har kommit för att stanna.
Om myndigheterna inte kan utvisa terrorimamer hur ska då myndigheterna utvisa dräggen som langar narkotika till barn och ungdomar och andra torskar samt begår andra våldsbrott?
Nej, det känns som att Sverige är på väg ner i dyn som det nu ser ut.
Svetsarn Steffe skall slå ned på gängen med broilerlagstiftning som dräggen bara skrattar åt.
Helt jävla verkningslös och amatöriskt utförd lagstiftning biter inte på livstilsgangsters.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in