2019-11-12, 16:45
Medlem
KalleAnkasRovhals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkasRovhal
Antar att du tillhör ett av dessa luffiga subkulturer men låt mig förklara så du förstår.

Vilka är de "tuffaste" personerna i olika musikrelaterade subkulturer? Jo de som har de ovanligaste vinylerna samt största samlingen. Stött på hur mkt exempel på detta i mina yngre dar. Såg att du nämnde skitbandet discharge så då blir du väl ha en inblick i punken och för är det ju så.

Och sen om de är så "tuffa" kan ju diskuteras.
Citera
2019-11-12, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Nickelback är inga storfavoriter här heller, och personligen så avskyr jag flera av deras stora hitlåtar. Men när de väljer att rocka, och fokusera på den biten istället för att vinna över publiken, så lyckas de faktiskt åstadkomma kvalitet. Som bäst är Nickelback faktiskt utmärka. Det finns flera grymma låtar på skivor som The State, Silver Side Up och framför allt Dark Horse (där även de smöriga balladerna går hem hos mig). Det är den biten som många ignorerar, och fokuserar istället helt på "look at this Photograph" och sådan smörja.

Jo, där sa du faktiskt något. Nickelback är antagligen jävligt mycket bättre än Rammstein!

Man får hoppas Nickelbak inser att det är pyro som gäller bara. Tom. jag skulle gå om Rammstein spelar förband till Nickelback på Friends. Förhoppningsvis brinner hela arenan upp isf.
Citera
2019-11-12, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkasRovhal
Antar att du tillhör ett av dessa luffiga subkulturer men låt mig förklara så du förstår.

Vilka är de "tuffaste" personerna i olika musikrelaterade subkulturer? Jo de som har de ovanligaste vinylerna samt största samlingen. Stött på hur mkt exempel på detta i mina yngre dar. Såg att du nämnde skitbandet discharge så då blir du väl ha en inblick i punken och för är det ju så.

gäsp... forsätt gärna att bumpa tråden...
Citera
2019-11-12, 17:26
Medlem
Rxds avatar
Det här tänket om att musik endast kan vara bra ifall det är ”komplext” är något jag i allmänhet stör mig ganska mycket på.

Och med det sagt är det kanske inte så förvånande att jag verkligen avskyr Eminem. Hans texter är fruktansvärt dåliga och ytliga och han verkar vara mer upptagen med att säga så många ord som möjligt än att faktiskt säga något bra som väcker känslor. Vid dom få tillfällena hans faktiskt har en poäng är det nästan alltid något konstigt och barnsligt som sägs endast för att vara kontroversiellt.
Hans ”karaktär” känns även den påklistrad och fejk.

Idéen om att han skulle vara ”den bästa rapparen någonsin” är ett hån mot hela musik-genren.

(misstänker att många här anser det kontroversiellt att överhuvudtaget säga något positivt om hiphop. Men det är nog till största del en generationsfråga.)
Senast redigerad av Rxd 2019-11-12 kl. 17:30.
Citera
2019-11-12, 17:28
Bannlyst
Faith No More är både världens bästa hårdrocksband OCH metalband. Och lite mer därtill.

Faith No More - Midlife Crisis (1992)
https://www.youtube.com/watch?v=U8b88US-6ts
Citera
2019-11-12, 17:34
Medlem
Okej kontroversiell musikåsikt. Kanye West är den bästa hiphop-artisten igenom tiderna & förändrade hiphopen med en käftsmäll.
Citera
2019-11-12, 17:39
Medlem
Rxds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Faith No More är både världens bästa hårdrocksband OCH metalband. Och lite mer därtill.

Faith No More - Midlife Crisis (1992)
https://www.youtube.com/watch?v=U8b88US-6ts
Anar att vi har helt annorlunda åsikter om musik.

Skulle inte påstå att faith no more är dåliga, för det är dom inte rent objektivt. Men jag tycker personligen inte dom gör bra rock/metal.

Black sabbath och liknande 70-tals band kommer enligt mig alltid att vara definitionen på hur bra rockmusik ska låta.
Citera
2019-11-12, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rxd
Det här tänket om att musik endast kan vara bra ifall det är ”komplext” är något jag i allmänhet stör mig ganska mycket på.

Och med det sagt är det kanske inte så förvånande att jag verkligen avskyr Eminem. Hans texter är fruktansvärt dåliga och ytliga och han verkar vara mer upptagen med att säga så många ord som möjligt än att faktiskt säga något bra som väcker känslor. Vid dom få tillfällena hans faktiskt har en poäng är det nästan alltid något konstigt och barnsligt som sägs endast för att vara kontroversiellt.
Hans ”karaktär” känns även den påklistrad och fejk.

Idéen om att han skulle vara ”den bästa rapparen någonsin” är ett hån mot hela musik-genren.

(misstänker att många här anser det kontroversiellt att överhuvudtaget säga något positivt om hiphop. Men det är nog till största del en generationsfråga.)

Jag tror inte det är kontroversiellt att säga positiva saker om världens största musikgenre (om inte en massa sk. dödsknarkarpedofilHIVnazister attackerar tråden dvs.).

Jag gillar Eminem. Den här är ett mästerverk tycker jag (som amatör på hiphop):
innovativ produktionsmässigt, självironisk och kaxig samtidigt, omvärldanalytisk b.la. b.la. b.la. osv.

Eminem - Without Me (2002)
https://www.youtube.com/watch?v=YVkUvmDQ3HY (catchy!)
So the FCC won't let me be Or let me be me, so let me see
Chris Kirkpatrick, you can get your ass kicked Worse than them little Limp Bizkit bastards
Though I'm not the first king of controversy I am the worst thing since Elvis Presley To do black music so selfishly And use it to get myself wealthy (Hey!)
There's a concept that works Twenty million other white rappers emerge But no matter how many fish in the sea It'd be so empty without me
Citera
2019-11-12, 17:46
Medlem
Rxds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edomaajka
Okej kontroversiell musikåsikt. Kanye West är den bästa hiphop-artisten igenom tiderna & förändrade hiphopen med en käftsmäll.
Håller med om att han haft en betydande inverkan på hiphopen och på många sätt förändrat genren för alltid.

Men hans musik är så jäkla ojämn. Och inte ens när han är ”riktigt bra” skulle jag påstå att han är så fantastisk som du säger. Men han är helt klart bra.
Citera
2019-11-12, 18:01
Bannlyst
Citat:
Anar att vi har helt annorlunda åsikter om musik.

Skulle inte påstå att faith no more är dåliga, för det är dom inte rent objektivt. Men jag tycker personligen inte dom gör bra rock/metal.

Black sabbath och liknande 70-tals band kommer enligt mig alltid att vara definitionen på hur bra rockmusik ska låta.

Jag tycker det räcker att Faith No More har delar som är hårdrock (OBS: hårdrock, inte rock, stor skillnad) och metal för att dom ska sopa banan med allt annat. Dessutom låter som inte som NÅGOT annat band. Alls. Mike Patton är ett geni å sådär.

Black Sabbath lät väl inte direkt som något annat band heller på sin tid kanske. Deras musik är ju dock betydligt mycket mer enkelspårig, och enklare att "uppfinna", än Faith No Mores. Det är ju bra riff å sådär, cool bas, bra trummor, ok sång. Men det är ju i stort sett samma sak hela tiden egentligen, för det mesta.

Jag gillar Black Sabbath och har lyssnat mycket på dom. Men det är inget jag orkar lyssna på nu. 2019 liksom. Det finns så mycket annat att upptäcka. Många av dom jag upptäcker lär ha blivit influerade av Faith No More. Färre och färre av Black Sabbath, som i sin tur har influerat Faith No More en del osv.

Faith No More har jag INTE lyssnat färdigt på. Det blir ju liksom lite nya grejer man hör då och då när man lyssnar på dom.

Kraftwerk gjorde ju f.ö. en del intressant parallellt med Black Sabbath ungefär. Jag tycker nog att det är bättre än Black Sabbath tom. Just nu iaf. Det MÅSTE jag ju göra som "konstnär" dessutom!

Kraftwerk - K1 (1971)
https://www.youtube.com/watch?v=YSdBqlEjU48

Kraftwerk - Heavy Metal Kids (1971)
https://www.youtube.com/watch?v=YSdBqlEjU48
Citera
2019-11-12, 18:06
Medlem
Citat:
Håller med om att han haft en betydande inverkan på hiphopen och på många sätt förändrat genren för alltid.

Men hans musik är så jäkla ojämn. Och inte ens när han är ”riktigt bra” skulle jag påstå att han är så fantastisk som du säger. Men han är helt klart bra.

Ojämn mjaaa, maybe. Kanske för att han är mycket mer än en artist, med hans kläder osv. Men alla hans albums har levererat på en högsta nivå, typ som yeezus.. absolut mästerverk, eller kids see ghosts, college dropout osv!

Fan det här med kontroversiella musikåsikter var banne mig kul såhär på kvällskvisten så jag kör en till variant: Drake är ingenting annat än en Kanye/kid cudi 2.0
Citera
2019-11-12, 18:06
Medlem
Rxds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jag tror inte det är kontroversiellt att säga positiva saker om världens största musikgenre (om inte en massa sk. dödsknarkarpedofilHIVnazister attackerar tråden dvs.).

Jag gillar Eminem. Den här är ett mästerverk tycker jag (som amatör på hiphop):
innovativ produktionsmässigt, självironisk och kaxig samtidigt, omvärldanalytisk b.la. b.la. b.la. osv.

Eminem - Without Me (2002)
https://www.youtube.com/watch?v=YVkUvmDQ3HY (catchy!)
So the FCC won't let me be Or let me be me, so let me see
Chris Kirkpatrick, you can get your ass kicked Worse than them little Limp Bizkit bastards
Though I'm not the first king of controversy I am the worst thing since Elvis Presley To do black music so selfishly And use it to get myself wealthy (Hey!)
There's a concept that works Twenty million other white rappers emerge But no matter how many fish in the sea It'd be so empty without me
Jag håller med om att han är sin tids ”Elvis”. Han tog hiphopen och förvrängde den till något mainstream som tilltalade vita människor.

Problemet med det där är dock hur många detaljer som går bort rent musikaliskt och innehållsmässigt.

Jämför eminems musik med dom här låtarna tex:

Mr Lucci - if i have too: https://m.youtube.com/watch?v=zdunF62fvuI

Ugk -diamonds and wood: https://m.youtube.com/watch?v=uijHb5U1pD8

(För att ta något nyare) Chief keef - love Sosa: https://m.youtube.com/watch?v=YWyHZNBz6FE

Skillnaden är enorm. Låtarna jag länkade ger en inblick i en helt annan kultur, ett helt annat tankesätt och en helt annorlunda (och på många sätt tragisk) livsstil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in