Jag kan inte påstå att det irriterade mig när jag kollade, men när det tvunget ska skohornas in ”färgade” i alla möjliga sammanhang blir det sjukt tröttsamt. Det distraherar helt i onödan, inte för att de är/var dåliga, utan för att man vet att de ”bara” är där för att producenten vill sola sig i woke-glansen. Pinsamt.
Handlar inte om att producenter vill sola sig i woke-glans. Ingen producent kan välja bort woke idag, det är för farligt. Karriären skulle vara över i ett andetag. De kunde dock valt bättre skådespelare i många av fallen, vad avser denna serie.
Tittade på avsnitt fyra idag. lika segt och tråkigt som avsnitt tre. Hoppas på uppryckning.
Serien har inte så mycket med böckerna att göra, var skeptisk som fan först men serien står på egna ben, avsnitt 5 var riktigt matig.
Såg del 5 nu, den slutade tyvärr när den var som mest spännande...
När kommer del 6?
Den extrastora filen har alla möjliga språk, även svenska så det får bli den version som är några gig stor i fortsättningen...
Tur det var länge sedan senaste gången jag läste bokserien
Ok, nästa avsnitt bör komma imorgon
Senast redigerad av Enydrion 2021-10-21 kl. 22:41.
Avsnitt fem höjde sig över de senaste två avsnitten och var riktigt bra. Ser framemot morgondagens avsnitt.
intressant inblick i Gaal Dornicks bakgrund, och magnifikt rymdskepp som hon vaknade upp i. Logiskt också att Terminus, som yttre provins, inledningsvis faller som en dominobricka i imperiets begynnande sönderfall.
Avsnitt fem höjde sig över de senaste två avsnitten och var riktigt bra. Ser framemot morgondagens avsnitt.
intressant inblick i Gaal Dornicks bakgrund, och magnifikt rymdskepp som hon vaknade upp i. Logiskt också att Terminus, som yttre provins, inledningsvis faller som en dominobricka i imperiets begynnande sönderfall.
Avsnitt sex var ännu bättre än avsnitt fem. Riktigt trevligt avsnitt.
Från Broder Dags besök på Maiden, och diverse politiska intriger där, till Terminus fall och sedan slutligen Broder Grynings förälskelse i en kvinnlig trädgårdsmästare (inramat i en mycket tilltalande slotts-/trädgårds-estetik).
Den som vill ha fokus på våld och pangpang får söka sig annanstans, det finns inslag av sådant men de är inte vad serien handlar om eller har byggts upp kring.
Avsnitt sex var ännu bättre än avsnitt fem. Riktigt trevligt avsnitt.
Från Broder Dags besök på Maiden, och diverse politiska intriger där, till Terminus fall och sedan slutligen Broder Grynings förälskelse i en kvinnlig trädgårdsmästare (inramat i en mycket tilltalande slotts-/trädgårds-estetik).
Den som vill ha fokus på våld och pangpang får söka sig annanstans, det finns inslag av sådant men de är inte vad serien handlar om eller har byggts upp kring.
Ser framemot avsnitt sju.
Tycker också serien artar sig bra, över förväntan. Tur att jag har glömt bort så mycket av böckerna. Det här blir en annan historia, omstöpt för tv och modern tid, men anar att seriens ryggrad ändå är trilogin. Kanske blir den till och med bättre? Finns betydligt mycket mer djup än vad jag trodde, glad att jag inte satt och halvsov framför de vackra bilderna utan hänger med.
Visst, man har bakat in en kärlekshistoria som kändes helt överflödig, fanns med bara för att så ska vara för tittarsiffornas skull (syftar på Gales, inte den knoppande vi såg i senaste avsnittet. Den kan det bli något intressant av.) Pangpangandet ligger på Star wars-nivå. Det lutar åt krig framöver, då man med spektakulära effekter smäller hela planeter i luften framöver a la Star Wars och de lär bli de maffigaste publiken sett.
Utan att avslöja för mycket, tycker jag serien allt mer liknar Prometheus-trilogin och Raised by Wolves. Det handlar ytterst om människans plats i universum och det är mycket mytologi.
Det var intressant att följa Gaals...
.... unga liv på vattenplaneten och hur man där valde religionen i stället för vetenskapen när allt var kört. "När fan blir gammal blir han religiös!" Gammalt smurfordspråk. Hennes hemplanet ser ut att vara bortom räddning och då kan man lika gärna be och dränka vetenskapsmän.
Att roboten lajvar religiös blev jag rätt chockad över. Ska hon verkligen på så sätt komma att förstå människor bättre? Om hon nu tror på den här Maiden-religionen, kommer hon önska sig en själ och bli besviken när det inte går? Var inte robotarna rationella och kunde inte göra något utöver sin programmering i böckerna? Eller minns jag fel?
Snygg predikan och snyggt maktövertagande av Halima/ Nia Miller. Även bröderna Kejsare har blivit bra castade, om jag ändå bara slapp Brother Days hiskeliga kortärmade rustningslångklänning. (att översätta titeln Empire till Kejsare tycker jag inte blev bra. Lika bra att ha engelsk text på och slippa reta sig på sånt.
Kommer inte ihåg att Salvor Hardin hade visioner i förra boken. Eller det kanske han (ja det var en han i böckerna) hade men det var tankeverksamhet, han ramlade inte ihop i en hög och såg syner. Minns jag fel? Intressant att Hari Seldon lever, det kanske är han son skickar visionerna på nåt vis? Kanske inte heller Gales boyfriend är död?
Senast redigerad av SmurfSmurf 2021-10-23 kl. 03:00.
Stod det över huvud taget nåt om hudfärg i böckerna? Är så länge sen jag läste dem, minns inte....
Böckerna är från 50-talet och då det var otänkbart att en kvinna skulle vara en kapabel huvudperson. Det gör inte så mycket när man läser, men skulle bli en oerhört tråkig upplevelse om det bara var en massa män i bild och kvinnor på sin höjd med på ett hörn som en dekoration.
Jag förstår din synvinkel, men tycker det är bra de har moderniserat. Så här ser det ut överallt och kommer så att vara, lika bra att vänja sig. Att gnälla om woke är slöseri med energi.
För en 50 årig man som läst böckerna i sin ungdom - så blir det ju lite konstigt att man väljer just afrikanska kvinnor -
Vem vet nästa gång jag går i teater och ser Hamlet - så är det en Afrikansk kvinna också.
När tänker ni sluta förstöra historisk litteratur? Är det nya nazister vi ser - som bränner historia i bokbål? Kommer ni någonsin att förstå sci-fi.
Hollywood ödelade ju tex "I robot" till att bli ett hiphop spectacle med will smith. I robot - är boken som lägger grunden till Stiftelsen - en grund
Senast redigerad av Whistlehead 2021-10-23 kl. 18:56.