2019-10-09, 20:31
Medlem
Ningunos avatar
För att försöka skydda mig lite mot kronfallet tänkte jag placera en del av mitt kapital i annan valuta.

Jag tänker då använda mig att räntefonder i annan valuta t.ex. SEB Korträntefond USD eller Holberg Likviditet NOK, någon får gärna ge mig tips på andra fonder här.

Jag tänkte även försöka öppna valutakonton i EUR och USD.

Tanken är sedan att föra över en större klumpsumma (ca 15% av mitt kapital) till detta.

Är jag för sent ute egentligen? Dvs. är det lika bra att ligga kvar i SEK eftersom botten kanske snart är nådd ändå? Börjar kronan vända upp igen så kommer jag ju förlora. Känns som jag borde gjort detta för 4 år sedan.

Feedback på hur jag tänkt placera, dvs räntefonder i utländsk valuta och valutkonto?
Citera
2019-10-09, 20:48
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninguno
För att försöka skydda mig lite mot kronfallet tänkte jag placera en del av mitt kapital i annan valuta.

Jag tänker då använda mig att räntefonder i annan valuta t.ex. SEB Korträntefond USD eller Holberg Likviditet NOK, någon får gärna ge mig tips på andra fonder här.

Jag tänkte även försöka öppna valutakonton i EUR och USD.

Tanken är sedan att föra över en större klumpsumma (ca 15% av mitt kapital) till detta.

Är jag för sent ute egentligen? Dvs. är det lika bra att ligga kvar i SEK eftersom botten kanske snart är nådd ändå? Börjar kronan vända upp igen så kommer jag ju förlora. Känns som jag borde gjort detta för 4 år sedan.

Feedback på hur jag tänkt placera, dvs räntefonder i utländsk valuta och valutkonto?

Kronan kommer omöjligt att börja vända upp igen. För det skulle riksbanken behöva höja räntan, vilket skulle ge förödande konsekvenser i dessa tider. Nu kommer en konjunkturavmattning med sjunkande inflation. Hela världskonjunkturen är på väg ned
Citera
2019-10-09, 21:42
Medlem
Aigiss avatar
Finns väl ingen som tror att kronan ska upp?
Citera
2019-10-10, 05:48
Medlem
blobben!!!s avatar
SEK kommer sjunka i flera år till. Historiskt sett har alltid SEK försvagats mot USD, sett över en längre period. EUR har nog också stärkt förtroende i och med Kinas och Rysslands ökade innehav av euro. Har du en god anledning till varför kronan skulle stärkas?
Citera
2019-10-10, 09:25
Medlem
Sqeptisks avatar
När "alla" tror att kronan skall sjunka vidare....det är då vändningen brukar komma

Sannolikt är dock att..........
Citera
2019-10-10, 16:31
Medlem
Gimses avatar
Ingen svarade på TS strategi så tänkte belysa frågan igen.

Citat:

Samt att själv fråga:
Hur man lättast öppnar ett EUR/USD-konto?
Är köp av fonder/aktier i exempelvis eurozonen lika gott skydd mot svagare krona ur ett strikt valuta perspektiv?
Svar på andra frågan antar jag är ett självklart ja, men lika bra att fråga ändå.
Citera
2019-10-10, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
SEK kommer sjunka i flera år till. Historiskt sett har alltid SEK försvagats mot USD, sett över en längre period.
Nu vet jag inte vad du räknar som en längre period men 2001 Var priset för en USD närmare 11 kr. Sju år senare var den nere under 6 kr. Dagspriset idag är fortfarande lägre än för 18 år sedan.
Så nej, sett över en längre period försvagas inte SEK emot USD.
Citera
2019-10-11, 08:03
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Nu vet jag inte vad du räknar som en längre period men 2001 Var priset för en USD närmare 11 kr. Sju år senare var den nere under 6 kr. Dagspriset idag är fortfarande lägre än för 18 år sedan.
Så nej, sett över en längre period försvagas inte SEK emot USD.
2001 störtdök kronan i ungefär ett år. Nästan en flash crash. Väldigt olämpligt att använda ett extremfall.

Hittar inte data tidigare än 70-talet. Men sedan dess här det (med årliga variationer, så klart) gått konstant nedåt. Från 4 kr då till dagens 11 kr.
Citera
2019-10-11, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
2001 störtdök kronan i ungefär ett år. Nästan en flash crash. Väldigt olämpligt att använda ett extremfall.

Hittar inte data tidigare än 70-talet. Men sedan dess här det (med årliga variationer, så klart) gått konstant nedåt. Från 4 kr då till dagens 11 kr.
Läs gärna på innan du kommenterar!
Från och med 2001 (då USD kostade nästan 11 kr) så störtdök USD mot kronan i 4 års tid, för att sedan stärkas under 2006.
Så sent som 2014 var handlades en USD för 6.50 kr. Så ditt påstående är helt enkelt fel!
Senast redigerad av Mackan70 2019-10-11 kl. 19:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in