Citat:
Ursprungligen postat av
Martlet
Hur är det ens möjligt för serbiska zigenare att stanna i Sverige få uppehållstillstånd och bli svenska medborgare?
Man blir ju mörkrädd.
Praktiskt taget alla som vill verkar kunna mygla sig till permanent uppehållstillstånd i Sverige. Titta på Migrationsverkets statistik över olika typer av invandrare (kvotflyktingar, alternativt skyddsbehövande, anhöriginvandrare osv) och titta sedan på vilka länder de kommer ifrån.
Jag tog en snabb titt på Migrationsverkets redovisning av beviljade uppehållstillstånd 2018. Flertalet asylinvandrare (och deras anhöriga) kom naturligtvis från Syrien, Afghanistan osv. Men uppehållstillstånd p.g.a. påstått skyddsbehov beviljades också till människor från en rad länder där det såvitt jag vet inte pågår krig, där det inte råder diktatur, och där det inte anses farligt att vistas. T.ex. fick personer från följande länder uppehållstillstånd för att de bedömdes tillhöra någon "skyddsbehövande" kategori:
Albanien, Algeriet, Armenien, Azerbajdzjan, Bangladesh, Bolivia, Burundi, Egypten, Honduras, Jordanien, Kamerun, Kazakstan (Jag skulle kunna fortsätta ett tag till, men orkar inte lista alla.)
Ta en titt själv, du hittar denna typ av statistik relativt enkelt på Migrationsverkets webbplats. Du kommer garanterat att bli mörkrädd.