2023-04-12, 16:27
Medlem
Facades avatar
Terraforming Mars.
Så jävla komplicerat att ens komma igång med så det inte ens är kul.
Försökt två gånger efter flera 30 minuters tutorials på Youtube och kört en halvtafflig omgång.
Nej om ett brädspel är så komplicerat och onödigt svårt att ens komma igång med så är det sämst.

Sorry, skiter i vilka utmärkelser det fått.
Citera
2023-04-12, 18:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Yatzy, saken är den att det är klart jag kan basic matte som yatzy men det är så förbannat tråkigt.
Allt du gör är ju att räkna.

Finns ju ingen variation.

räkna 5+5 ok 10räkna 3+4 ok 7
räkna 2+6 ok 8
grattis du vann...
Du får givetvis tycka precis vad du vill.

Men lägg nu till Yatzy till den jättemängd spel du inte förstår hur dom spelas.
Lycka till.
Citera
2023-04-13, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Du får givetvis tycka precis vad du vill.

Men lägg nu till Yatzy till den jättemängd spel du inte förstår hur dom spelas.
Lycka till.
Jag vet hur man spelar yatzy

Det är i princip en tråkigare variant av poker.
Citera
2023-04-13, 01:54
Medlem
Kina schack med en kula-missing.
Citera
2023-04-13, 02:08
Medlem
Monopol. Tar lång tid och har inget med skicklighet att göra. Bara tur och köp köp köp.
Citera
2023-04-13, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Railmaster
Monopol. Tar lång tid och har inget med skicklighet att göra. Bara tur och köp köp köp.

-Glöm inte att belåna för att köpa mera.
Citera
2023-04-13, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag minns bondespelet och har ett minne av att det var rätt trist, betydligt tråkigare än Monopol. Monopol gillade jag när jag var typ 12-17 eller något sånt, dvs sent 80 tal, men uppfattar spelet som segt idag - har i o f inte spelat det på säkert 10-15 år.

Vill minnas att jag mindes så kallade frågespel som extremt tråkiga i min ungdom. Grejen med dessa är att frågorna ibland är jävligt dåligt ställda, som typ hur mycket åkermark finns det - och då är det ju rätt relevant att veta om det är över hela världen eller bara i ett visst land som frågan avser. Kan ha varit Trivial Pursuit jag tänker på men även andra liknande eländesspel.

Monopol kan bli rätt roligt om man har fria deals. Vi har kört med auktion om någon inte vill köpa gata, byteshandel av gator, köp/sälj av gator mellan spelare, köp/sälj av optionsrätter (om jag hamnar på den gatan får köparen av optionsrätten rätten att handla) mm mm. Då ökar graden av skicklighet markant.

Sedan håller jag med om att Monopolspelet är för lite testat. Får känslan när man spelar att utvecklarna knappt testat spelet. Beta testare borde ha testat olika startkapital och olika hyror etc.

Rätt övertygad att spelet blivit roligare om man fått bygga på alla gator man äger men att hyrorna på husgator gått ner. I så fall hade man varit tvungen att tänka mer och planera och att det i många lägen varit bättre att inte bygga. Även chanskort som ger stora nackdelar/fördelar borde tas bort. Tänker framförallt på kortet där man ska betala avgift för varje hus.

Regeln som vissa kör med om att man lägger alla lagda avgifter under fri parkering är rent bedrövlig...
Senast redigerad av avec 2023-04-13 kl. 06:39.
Citera
2023-04-13, 07:00
Medlem
Dragon Pass.
Ändlösa stackar av mikrobrickor att pyssla ihop på nästan ännu mindre hexrutor innan man ens kan börja.
Och när man lyckats och vill försöka spela det, så blir det som en bokcirkel där ingen håller med den andre om vad den skumma omfattande regelboken egentligen handlar om.
En spelvärldens Malbolge.
Citera
2023-04-13, 07:05
Medlem
Kongruensbojds avatar
Kalle Anka-spelet. Ett klassiskt, simpelt brädspel av Fia-typ men utan knuff vad jag vill minnas. När man slog en sexa skulle man säga ”anka anka framåt vanka”.
Citera
2023-04-13, 08:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Jag vet hur man spelar yatzy

Det är i princip en tråkigare variant av poker.
Det är fler skillnader än likheter mellan Yatzy och Poker.

Om du, mot förmodan, kan Yatzy, så får du lägga till Poker över den sorgligt långa spellistan med spel du inte klarar av.
Citera
2023-04-13, 16:37
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Terraforming Mars.
Så jävla komplicerat att ens komma igång med så det inte ens är kul.
Försökt två gånger efter flera 30 minuters tutorials på Youtube och kört en halvtafflig omgång.
Nej om ett brädspel är så komplicerat och onödigt svårt att ens komma igång med så är det sämst.

Sorry, skiter i vilka utmärkelser det fått.

Det är ett spel som riktar sig till folk med rätt stor spelvana. Är man van vid någorlunda regeltunga spel så är Terraforming Mars inga större problem, utan rätt kul.

Om man inte redan är en van brädspelare är det däremot helt fel spel att testa. Det gör det dock inte till ett dåligt spel.
Citera
2023-04-13, 16:41
Medlem
Luffarschack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här