Citat:
Ursprungligen postat av
godboy
Jag minns bondespelet och har ett minne av att det var rätt trist, betydligt tråkigare än Monopol. Monopol gillade jag när jag var typ 12-17 eller något sånt, dvs sent 80 tal, men uppfattar spelet som segt idag - har i o f inte spelat det på säkert 10-15 år.
Vill minnas att jag mindes så kallade frågespel som extremt tråkiga i min ungdom. Grejen med dessa är att frågorna ibland är jävligt dåligt ställda, som typ hur mycket åkermark finns det - och då är det ju rätt relevant att veta om det är över hela världen eller bara i ett visst land som frågan avser. Kan ha varit Trivial Pursuit jag tänker på men även andra liknande eländesspel.
Monopol kan bli rätt roligt om man har fria deals. Vi har kört med auktion om någon inte vill köpa gata, byteshandel av gator, köp/sälj av gator mellan spelare, köp/sälj av optionsrätter (om jag hamnar på den gatan får köparen av optionsrätten rätten att handla) mm mm. Då ökar graden av skicklighet markant.
Sedan håller jag med om att Monopolspelet är för lite testat. Får känslan när man spelar att utvecklarna knappt testat spelet. Beta testare borde ha testat olika startkapital och olika hyror etc.
Rätt övertygad att spelet blivit roligare om man fått bygga på alla gator man äger men att hyrorna på husgator gått ner. I så fall hade man varit tvungen att tänka mer och planera och att det i många lägen varit bättre att inte bygga. Även chanskort som ger stora nackdelar/fördelar borde tas bort. Tänker framförallt på kortet där man ska betala avgift för varje hus.
Regeln som vissa kör med om att man lägger alla lagda avgifter under fri parkering är rent bedrövlig...