Citat:
Ursprungligen postat av
TDKii
Jovisst, vi behöver inte heller Lightning eftersom det kommer bättre lösningar i framtiden. Men innan konferensen löst alla problem kan vi använda Bitcoin Cash för billiga, snabba och pålitliga betalningar på t.ex Webhallen och Inet i Sverige. Lightning accepteras idag inte av någon handlare i Sverige.
Lightning är också 0-conf eftersom dessa transaktioner inte bekräftas i Bitcoins blockkedja. Vad som är säkert avgör parterna. Om din vän ska skicka dig pengar kan du godta väldigt stora obekräftade transaktioner eftersom du kan känna dig trygg att inte bli lurad. Är det någon okänd kan du acceptera t.ex en mindre obekräftad betalning för en kopp kaffe men troligen inte en betalning för en bil. Då vill du vänta ett par bekräftelser, kanske så länge som det tar att göra klart avtalen och försäkring. I vilket fall så bekräftas betalningar snabbare i Bitcoin Cash BCH än Bitcoin BTC eftersom där finns ett mycket större utrymme för transaktioner. När transaktionerna i BTC slog i 1MB-taket under 2017-2018 kunde transaktioner vara obekräftade i flera veckor och då ska man självklart inte acceptera 0-conf.
Jag tycker att det är bra att utveckling pågår. Jag och många med mig följer utvecklingen av Ether 2.0 med stort intresse.
Lightnings instant (1-2sec) conf är slutgiltig så en handlare kan vara trygg i att leverera produkten vid köp. Slutgiltig i den mån att man vet att man kan stänga kanalen och få fundsen onchain när som helst.
BTC/BCH on-onchain 0-conf är osäker eftersom transaktionen bara finns i mempoolen och därmed kan försvinna eller bytas ut. BTC har RBF men det finns inget som säger att en BCH-miner inte plötsligt går med på RBF så double spend är en faktiskt möjlighet. BCH 0-conf är alltså inte seriös .. och det finns ju en anledning till att de jobbar på "Avalanche" och liknande pre-consensus grejjer som ska göra 0-conf säker.. för det är det alltså inte idag.
En transaktion kanske bekräftas snabbare i BCH än BTC men för att samma säkerhet så krävs långt många fler confirmations så det kan i praktiken betyda att BCH är flera timmar långsammare.
Hur som helst tycker jag jämföra hastigheten mellan en decentraliserad valuta som BTC med centraliserade sådana är totalt meningslöst... Oj, titta VISA/Paypal/BCH/BSV/Ripple är snabbare än BTC .. ja,.. centralisering -> alltid snabbare och mer effektivt.