2019-09-22, 20:57
Medlem
carminaburanas avatar
Säg att jag returnerar en vara, skall det bokföras eller räcker det med att man bara plockar bort första verifikationen? EF
Senast redigerad av carminaburana 2019-09-22 kl. 21:02.
Citera
2019-09-22, 21:11
Avslutad
Återköpet skall bokföras. Rent logiskt kan man tycka att man skulle kunna skippa det så länge man tar bort första fakturan men det skulle innebära nettobokföring. Du har bokfört första fakturan eller hur?
Citera
2019-09-22, 21:15
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Återköpet skall bokföras. Rent logiskt kan man tycka att man skulle kunna skippa det så länge man tar bort första fakturan men det skulle innebära nettobokföring. Du har bokfört första fakturan eller hur?

Det är i pärmen, men ej inskickat till min bokföringsgubbe som jag gör en gång om året bara, så tekniskt sett är det inte bokfört.. Men ska jag vara ärligt har jag nog aldrig sparat återköptskvittona över de senaste 5 åren. men jag vill göra rätt så det är väl bara att börja nu!
Citera
2019-09-22, 21:31
Avslutad
Jag antar att det inte var ett kontantkvitto utan att pengarna gick igenom bank eller hur?
Då är det bäst du ger både fakturan och återköpet till din bokförare.
Citera
2019-09-24, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det är i pärmen, men ej inskickat till min bokföringsgubbe som jag gör en gång om året bara, så tekniskt sett är det inte bokfört.. Men ska jag vara ärligt har jag nog aldrig sparat återköptskvittona över de senaste 5 åren. men jag vill göra rätt så det är väl bara att börja nu!
Så sällan får inte bokföringen ske. Den skall ske löpande.
Har transaktionen som sedan blivit omvänd genom återköp betalats på annat sätt än kontanter så stämmer inte saldot på banken heller förrän återköpet reglerar. Sker återköp samma dag kan det säkert accepteras, men inte korrekt fullt ut då heller.
Citera
2019-09-24, 04:05
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Så sällan får inte bokföringen ske. Den skall ske löpande.
Har transaktionen som sedan blivit omvänd genom återköp betalats på annat sätt än kontanter så stämmer inte saldot på banken heller förrän återköpet reglerar. Sker återköp samma dag kan det säkert accepteras, men inte korrekt fullt ut då heller.

Nu kom returen från ebay, så saldot kommer inte stämma ändå eftersom kursen skiljer sig, hur gör man då? Och ang bokföringsfrevens, menar du att man ska skicka in efter varje kvitto eller? Det går ju inte
Citera
2019-09-24, 05:17
Medlem
Citat:
Nu kom returen från ebay, så saldot kommer inte stämma ändå eftersom kursen skiljer sig, hur gör man då? Och ang bokföringsfrevens, menar du att man ska skicka in efter varje kvitto eller? Det går ju inte
Det normala är att det sker månatligen. Formellt ska löpande bokföring ske dagligen.
Det borde din redovisningskonsult lämpligen upplysa om, dessutom har du ingen regelbunden kontroll hur ekonomin är i företaget om du bokför så sällan.
Citera
2019-09-24, 10:42
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Det normala är att det sker månatligen. Formellt ska löpande bokföring ske dagligen.
Det borde din redovisningskonsult lämpligen upplysa om, dessutom har du ingen regelbunden kontroll hur ekonomin är i företaget om du bokför så sällan.

Sant, jag själv kör dock nitisk kassabok varje dag, bara att jag inte bokför det själv. Men jag ska skicka in allt till honom nu.
Det är ju ett litet företag med en omsättning på under 200.000.än så länge!
Citera
2019-09-24, 10:45
Medlem
Citat:
Sant, jag själv kör dock nitisk kassabok varje dag, bara att jag inte bokför det själv. Men jag ska skicka in allt till honom nu.
Det är ju ett litet företag med en omsättning på under 200.000.än så länge!
Ge dig på att göra löpande bokföring själv framöver! Bokslut och annat kan man däremot gärna överlåta till de som jobbar med det dagligen.
Citera
2019-09-24, 13:10
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ge dig på att göra löpande bokföring själv framöver! Bokslut och annat kan man däremot gärna överlåta till de som jobbar med det dagligen.

Bokföring med debit hit och kredit dit, usch jag pallar inte sätta mig in i det...för dum! Numera finns det kanske appar? Wrebit? Min gubbe tar 4500 för bokföring på ett år ink bokslut.
Citera
2019-09-24, 13:13
Medlem
Citat:
Bokföring med debit hit och kredit dit, usch jag pallar inte sätta mig in i det...för dum! Numera finns det kanske appar? Wrebit? Min gubbe tar 4500 för bokföring på ett år ink bokslut.
Då kan det inte vara många verifikat, ryms flera år i en pärm kanske...?
Citera
2019-09-24, 13:16
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Då kan det inte vara många verifikat, ryms flera år i en pärm kanske...?

Hehe, nä, ett år i en pärm! Men han är billig. Kanske det som är problemet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in