2019-09-21, 21:53
Medlem
olasvenssons avatar
Jag tycker att brandmän som är kvinnor borde kallas brandmän, tjänstemän som är kvinnor borde kallas tjänstemän. Även kvinnor som våldtar borde heta våldtäktsmän.

Frågor på detta?
Citera
2019-09-21, 22:30
Medlem
gayisnotokays avatar
Nej?
Citera
2019-09-21, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag tycker att brandmän som är kvinnor borde kallas brandmän, tjänstemän som är kvinnor borde kallas tjänstemän. Även kvinnor som våldtar borde heta våldtäktsmän.

Frågor på detta?

Våldtäktsförövare med oklar eller ingen könsidentitet? Våldtäktshennar?
Citera
2019-09-21, 22:58
Medlem
Ebetyls avatar
Våldtagare är ett köns neutralt ord som ni kan använda, kanske dags slänga litet av oken från 1800 talet, var lugn ni kan ha kvar feadoran.
Citera
2019-09-21, 23:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Frågor på detta?

Jag tycker brandmän borde kallas brandsoldater och tjänstemän borde kallas tjänsteutövare. Den som begår en våldtäkt borde kallas sexualbrottsling.

Frågor på det?
Citera
2019-09-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ebetyl
Våldtagare är ett könsneutralt ord som ni kan använda, kanske dags slänga litet av oken från 1800 talet, var lugn ni kan ha kvar feadoran.

Men rimmar litet illa med löntagare: om en våldtagare är en som tar något med våld som medel bör en löntagare rimligen vara en som tar något med lön som medel (alltså det vi kallar en arbetsköpare )!

(Däremot är det nog på sin plats att ta bort de sexuella konnotationerna ur juridiken. Jag menar, jag ser personligen ingen principiell skillnad mellan våld som utövas just mot mina könsdelar och mot andra partier av min kropp. Allt kommer an på den smärta och eventuellt varaktiga skada som vållas mig!)
Citera
2019-09-22, 01:37
Medlem
felfoedds avatar
"Våldtäktsperson"
Citera
2019-09-22, 07:42
Medlem
Våldtäktare, eller kort och gott en våldis.
Citera
2019-09-22, 08:05
Medlem
Våldtäktsförövare, blir det bättre?
Citera
2019-09-22, 09:29
Bannlyst
Citat:

Frågor på detta?

Nej, eftersom -man har precis samma betydelse som man- i engelska mankind, alltså människa, så är det helt rätt. Att det skulle ha någon könskonnotation är bara något som någon obildad jämlikhetsivrare har fått för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in