Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-19, 12:10
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Har märkt samma sak, fast då när man får ett XID: 09578309583046573908 felmeddelande och sedan trycker man F5 och så blir det dubbelpost (eller inte - baserat på randomness).
Forumet kanske inte borde svara med ett felmeddelande om skickningen lyckades... Man vet ju inte om inlägget kommit igenom.

Smartaste hade varit att inkludera en unik slumpvis kod med postformuläret. Om koden är samma som ett befintligt inlägg, så betraktas postningen som en redigering på det befintliga inlägget (förutsatt att inlägget hade gått att redigera på normalt vis) - annars neka med "Detta inlägg kan inte redigeras något mera".
Då kan du skicka samma submitformulär, trycka på F5 när man får felmeddelanden från flashbacks server, och använda bakåtknappen för att redigera inlägg hur mycket du vill, och det blir ändå ALDRIG några dubbelposter eftersom koden är samma om du skickar exakt samma formulär.

Intressant, det låter som en bra lösning som borde testas kanske. Uppenbarligen verkar det vara någon bugg som spökar, eftersom fler verkar drabbas av liknande problem. Finns det någon webbansvarig på forumet som tar hand om sådana detaljer, som man kan tipsa? Är det admin?
Citera
2019-09-19, 21:14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Intressant, det låter som en bra lösning som borde testas kanske. Uppenbarligen verkar det vara någon bugg som spökar, eftersom fler verkar drabbas av liknande problem. Finns det någon webbansvarig på forumet som tar hand om sådana detaljer, som man kan tipsa? Är det admin?
Ja men du gör ju FEL. Därför blir det fel. Läs inlägget av tempeZZt om hur man ska göra om man vill editera ett skickat inlägg.

(Redigeraknappen är alltså pennan som syns under max en timme gamla inlägg. Sen går det inte att ändra längre.)
Citera
2019-09-19, 21:16
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ja men du gör ju FEL. Därför blir det fel. Läs inlägget av tempeZZt om hur man ska göra om man vill editera ett skickat inlägg.

(Redigeraknappen är alltså pennan som syns under max en timme gamla inlägg. Sen går det inte att ändra längre.)

Ja, det är vad jag pratar om. Trots det får jag en dubbelt av inlägget. Inte alltid, fast någon gång då och då.
Citera
2019-09-19, 21:24
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Ja, det är vad jag pratar om. Trots det får jag en dubbelt av inlägget. Inte alltid, fast någon gång då och då.
Isf är det något fel i systemet. Men är du verkligen säker att det är så det gått till? Har själv missat några gånger med dubbletter som följd. Kanske för att man ju ibland KAN gå tillbaks till inläggsskrivande utan problem -- om man t ex får för sig att snabbt kolla en grej på aftonbladet.se i samma fönster man är i.
Citera
2019-09-20, 00:26
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Isf är det något fel i systemet. Men är du verkligen säker att det är så det gått till? Har själv missat några gånger med dubbletter som följd. Kanske för att man ju ibland KAN gå tillbaks till inläggsskrivande utan problem -- om man t ex får för sig att snabbt kolla en grej på aftonbladet.se i samma fönster man är i.

Jag är rätt så säker på att det sker i samband med att jag redigerar ett inlägg. Hur jag lyckas skapa en dublett av inlägget är ett mysterium för mig.
Citera
2019-09-20, 14:21
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:

Tillägg, nu när jag tänker efter så har det hänt att jag har använt bakåtkappen när jag har skickat iväg ett inlägg, och kommit på efteråt att jag behöver ändra något i inlägget. Eftersom det ursprungliga inlägget inte dyker upp direkt i flödet/tråden, så har jag ibland använt mig av bakåtknappen för att komma åt redigeringsmenyn och ändra det jag behöver ändra. Detta kan i sin tur ha registrerats som ett nytt inlägg. Även om bakåtknappen tog mig tillbaka direkt till redigeringsmenyn till det gamla inlägget. Fast jag är inte helt säker på detta. Samt att det endast sker, när man använder sig av bakåtknappen. Men det är något som man kan vara uppmärksam på framöver.

Om det stämmer så är det märkligt att det skapas en dubblett av inlägget, varje inlägg har väl en specifik kod/länk?
Senast redigerad av Mongoprofeten 2019-09-20 kl. 14:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in