Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-12, 11:04
Medlem
mjukmjukares avatar
[vet ej om denna tråd skulle legat under Matlagning]

Årets Kock 2019 är igång idag och imorgon.
Jag tycker det är spännande då denna tävling arrangeras med så stor ambition och så seriöst.
Och historien har visat värdet av att vinna Årets Kock.

I år är det extra intressant med detta att göra något så ”enkelt” som egenlagad korv från grunden. Uj... i detta sammanhanget är det minsann en utmaning på många nivåer.
Och ang. de tävlande kan jag tycka att Daniel Mullern har då ingen prestige. Han kommer tillbaka... år efter år.
Och visst tycker jag att det ska bli intressant att för första gången få se en Sveriges Mästerkock som är en amatörtävling få en representant i professionellt sammanhang. Dessutom en efterlängtad kvinna i final. Spännande med Louise.

Citera
2019-09-12, 20:50
Medlem
mjukmjukares avatar
Daniel Mullern vidare efter 9 försök... (o 2 finaler)
Trodde Lars Niklasson från Lilla Ego skulle gå vidare då hans chef, Daniel Rämz, från Lilla Ego är hela Sveriges Mr Korv.
I övrigt vet jag inget om denna Niklasson.
Men Lilla Ego som liten krog har norpat många Årets Kock de senaste åren.

Mkt insidertips om korv på jobbet där ända sen juni.
Men icke. Till final.
Får analyseras.

Tror fortfarande Daniel Rämz har varit med här... och är han tävlingsmänniska eller tävlingsmänniska...?!... och Lilla Egos andra ägare Tom Sjöstedt är en av de som valt ut korvmomentet.
Missade Lars Niklasson en straff?

I övrigt. Louise Johansson ut. Trist.

Nu potatis i fokus. Enkelt? Nej.
Eftersom det är så enkelt.
Till potatis god vaktel. En uppgift minsann.

Citera
2019-09-13, 00:33
Medlem
mjukmjukares avatar
Intresset är måttligt märker jag men jag reflekterar ändå i ämnet.

David Lundqvist Grand Hotell Saltsjöbaden och Martin Moses från ST Mat & Människor i Göteborg fick exakt samma poäng förra året.
David Lundkvist blev 2018 Årets Kock.
T o m i decimaler blev det lika så en ök innan tävlingen avgjorde med minsta möjliga marginal.
Så vann Daniel Lundqvist 2018.

Och nu, 2019, är en minst sagt revanschlysten Martin Moses i kö efter att ha kapat en av de fyra platserna till slutfinalen. En favorit kan jag ana ovetandes såhär dagen före.
Martin Moses från ST Mat & Människor är het.

Lars Niklasson hade inte förmågan att fiska upp ovärdeliga korvtips på jobbet, Lilla Ego, av Mr Korv, Daniel Rämz.

Men personligen klappar jag lite extra för Daniel Mullern från Ystad i hans 10:e Årets Kocktävling.
Det vore bara så jävla kul och mannen är hantverket mat personifierad. Sammanlagt Värd en vinst.

Onödigt vetande om Daniel Mullern:
Jobbar aktivt bakom kamerorna i Kockarnas Kamp och utser, bedömer, väljer och som sakkunnig.

Annat intressant att smaka är Årets Kock 2019 till publiken som också måste gödas för att orka. Vad sägs om Erik Videgård och hans Asien...
Kimbap är Koreas motsvarighet till Japans sushirullar men serveras ofta i en matigare variant, smaksatt med sesamolja istället för vinäger.

Vill smaka.

,
Senast redigerad av mjukmjukare 2019-09-13 kl. 00:58.
Citera
2019-09-13, 01:08
Medlem
Gustav.Frigolits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Intresset är måttligt märker jag men jag reflekterar ändå i ämnet.
,
Inte alls, intresset är stort och jag uppskattar dina initierade reflektioner utan att själv ha något att tillföra i tråden
Citera
2019-09-13, 17:02
Medlem
mjukmjukares avatar
Martin Moses, från SK Mat och Människor i Göteborg vann Årets Kock 2019!
En skön och kanske logisk revansch från förra året.
Ola Wallin från samma krog knep silvret.

Och fasen vet om min Daniel Mullern kör ett elfte försök nästa år... ?
Citera
2019-09-13, 22:16
Moderator
fredrik686s avatar
Restauranger och matställen --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem