2019-09-08, 14:01
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vem har sagt att hon äger den? Hon har bott i den. Och hon står skriven där. Men arvet går till barnen. Hon har ingen rätt till en krona om han dör, framförallt inte när hon dödad honom genom ombud. Och en överförmyndare ser till att inga pengar försnillas av en girig släkt. De är skilda. Jag misstänker att det är en bodelningstvist som man genomgått och som hon nu förlorade.

De var gifta och hon äger hälften av deras gemensamma bostad. Tvisten handlade om vem som efter separationen skulle ha rätt till att bo kvar i lägenheten. Enligt domen så måste ju HOL lösa ut KL, dvs betala hennes del. Dör han så äger ju hon fortfarande halva lägenheten och har rätt att bo i den. Det var ju hennes bostad. Barnen skulle säkert ha placerats i ett fosterhem eller hos släktingar och hon skulle behöva lösa ut dem.
Citera
2019-09-08, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Berätta om någon fall där så många stora kriser inträffat på en kort period? Jag vet inte om jag ska kalla det sympati utan mer att förstå vad som har lett fram till situationen.

När det gäller tvister och vårdnadstvister tas inte hänsyn till den psykiska hälsan i första hand. Om någon i tvisten insjuknar är det upp till denne att reda upp detta åtminstone om man är man. Kvinnor brukar hållas bakom ryggen med otaliga paragrafer ur t ex den luddiga socialtjänstlagen. Enkelt kan man väl säga att en separation där det verkar som att maken tagit initiativet är orsaken.
Citera
2019-09-08, 14:02
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag förstår din avsikt att vilja förstå bakgrund och motiv men när vi ombeds ha empati för en mördare blir det för mycket begärt helt enkelt just nu när händelsen är så färsk och Henrik ligger på sjukhus och fortfarande är dålig. Han ska ha all empati just nu.

Återigen, försök förstå nyansen av att ha empati nog att förstå vad hon gått igenom och känna empati för vad hon har gjort - två vitt skilda saker. Självklart skall han ha all empati för vad han drabbats av.

Jag tror dessutom att hon passerat en gräns genom anstiftan av mordet, så skulle hon av någon anledning inte bli fälld kan hon mycket väl försöka igen antingen på honom, hans nya partner eller någon annan som hon tycker har behandlat henne illa.
Citera
2019-09-08, 14:05
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Återigen, försök förstå nyansen av att ha empati nog att förstå vad hon gått igenom och känna empati för vad hon har gjort - två vitt skilda saker. Självklart skall han ha all empati för vad han drabbats av.

Jag tror dessutom att hon passerat en gräns genom anstiftan av mordet, så skulle hon av någon anledning inte bli fälld kan hon mycket väl försöka igen antingen på honom, hans nya partner eller någon annan som hon tycker har behandlat henne illa.

Då hoppas jag att hennes nära och kära (t.ex. syskon, barnen) försöker förmå henne att söka hjälp. Hon kommer vara livsfarlig annars.
Citera
2019-09-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Beklagar om jag var oklar. Min avsikt med inlägget var att visa att den karriärmässiga/kulturmässiga klassresa som KL gjort har fått henne att inta en gynnad samhällsposition med allt vad det innebär. Plötsligt rycks allt ifrån henne pga sjukdom mm. Hon faller. Han finns kvar. Han står för allt det hon förlorat. KL verkar ha saknat skyddsnät.
Där tror jag du har lite fel. Fr o m då hon började läsa juridik så började hennes resa. Och hon hade inte behövt falla om hon inte själv valt det. Till skillnad från många andra så hade hon pengar på banken och kunde mycket väl skapa en fin fasad fortfarande - och leva gott. Men hon valde att INTE göra det. Det är inte så att hon suttit i en skitig etta, gift upp sig med en advokat och fått fin fasad, och sedan halkat tillbaka till sin sunkiga etta efter skilsmässan. Då kan jag förstå bitterheten som grasserade i hennes inre. Men så var inte fallet.

Hon blev bortvald till förmån för en annan. Det händer varenda dag. Och om det var hennes hjärnskada som gjorde att han skilde sig från henne, så är det otroligt vanligt att så sker. Hon blev nog inte vad hon varit innan - och han valde att skaffa en ny. Grisigt av honom i så fall. Men vanligt efter att en av parterna drabbats av personlighetsförändring till följd av en skada - om det nu är så.
Citera
2019-09-08, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
De var gifta och hon äger hälften av deras gemensamma bostad. Tvisten handlade om vem som efter separationen skulle ha rätt till att bo kvar i lägenheten. Enligt domen så måste ju HOL lösa ut KL, dvs betala hennes del. Dör han så äger ju hon fortfarande halva lägenheten och har rätt att bo i den. Det var ju hennes bostad. Barnen skulle säkert ha placerats i ett fosterhem eller hos släktingar och hon skulle behöva lösa ut dem.

Nej, hon hade inte bott där på flera år. Och de var skilda. Enligt vilken dom måste han lösa ut henne? Länka till den domen! Ingen vet ju ens vad tvisten bestod i. Det kan ha funnits äktenskapsförord dessutom.
Citera
2019-09-08, 14:09
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
När det gäller tvister och vårdnadstvister tas inte hänsyn till den psykiska hälsan i första hand. Om någon i tvisten insjuknar är det upp till denne att reda upp detta åtminstone om man är man. Kvinnor brukar hållas bakom ryggen med otaliga paragrafer ur t ex den luddiga socialtjänstlagen. Enkelt kan man väl säga att en separation där det verkar som att maken tagit initiativet är orsaken.

Ja, det är väl självklart att man att hänsyn till det och det fanns säkert goda själ till att pappan fick vårdnaden. Men det var inte det jag skrev om.
Citera
2019-09-08, 14:11
Medlem
Citat:
Jag förstår din avsikt att vilja förstå bakgrund och motiv men när vi ombeds ha empati för en mördare blir det för mycket begärt helt enkelt.
I synnerhet just nu när händelsen är så färsk och Henrik ligger på sjukhus och fortfarande är dålig. Han ska ha all empati just nu.

Man kan väl känna empati för alla i den här soppan? Inte minst ungarna..

Jag önskar att det stod högst upp vid varje mordtråd att det inte är ok att döda/försöka döda en annan människa. Så slapp vi den diskussionen.

Men att försöka förstå varför en människa blir så förbannad att hen vill döda en annan - särskild en närstående - det är intressant. Vad kan trigga en till synes normal människa trampa över alla gränser?

Jag tror exempelvis inte att någon en endast ond. Man blir gränslös och hämndlysten av någon anledning. Verklig eller inbillad. Men något annat är det som gör att man är beredd att riskera friheten.
Viljan att ge igen vinner.
Citera
2019-09-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Hon äger ju hälften av lägenheten. Vem skulle annars få lägenheten om han dog?

Barnen förstås, faderns halva tillfaller dem. Överförmyndare kopplas in om arvingar är under 18 år.
Citera
2019-09-08, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrosvensk
Vem är det som blivit skjuten och varför?

Vad som är mest intressant nu är vem skytten är och var han befinner sig. Kanske i en pub nära din.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, hon hade inte bott där på flera år. Och de var skilda. Enligt vilken dom måste han lösa ut henne? Länka till den domen! Ingen vet ju ens vad tvisten bestod i. Det kan ha funnits äktenskapsförord dessutom.

Jag vet att hon inte bott där på flera år. Domen tas upp tidigare i tråden.
Citera
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Då hoppas jag att hennes nära och kära (t.ex. syskon, barnen) försöker förmå henne att söka hjälp. Hon kommer vara livsfarlig annars.

Ja, men det blir nog den illa fungerande psykvårdens ansvar att ta tag i. Hennes enda syskon (i alla fall enligt moderns dödsannons) dog ju i år och barnen är ju minderåriga. Hennes vänner verkar ju ha vänt henne ryggen efter allt som hänt och hon dragit sig längre och längre ned i träsket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in