Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Jag har också stört mig som fan på det. Har dock sett det i skrift oftare än i tal. Dels tycker jag att det är högtravande (det får mig att tänka på "Tao enligt Puh" eller nåt). Dels kopplar jag ihop med att man tycker att den egna oreflekterade åsikten är så inihelvete viktig och värd att dela.
Det typiska användandet:
Användare 1: "Exakt när säger man att döden har infallit? Är det när hjärtat slutar slå? När tankeverksamheten upphör?"
Användare 2: (Länkar till relevant artikel där frågan besvaras)
Användare 3: "Man är död när man slutar andas enligt mig"
Det är den typen av idioter som tror att vetenskapliga frågeställningar lämpligast besvaras med en gallup.
Precis.
Du sätter ord på mina känslor.
Stämmer också att det är enormt mycket vanligare i skrift än i tal.
Användningen är en styggelse, just av de skäl du nämner, och även exemplet är riktigt djäkla bra.
Om det i något fall inte är just på det viset som i exemplet så får ändå användningen av begreppet det att kännas precis så, dvs att någon eller några relaterar fakta och in kommer stolpskottet med den egna uppfattningen.
Jag vet inte om den här tråden för mänskligheten framåt, men skönt ändå att höra att det inte nödvändigtvis är mig det är fel på. Även om jag inte är främmande för möjligheten.