2019-09-01, 16:23
Medlem
Hej,

Jag har en vän som vill bilda AB för att köpa, renovera och sälja lägenheter. Jag vet att det är mycket lägre skatt om man gör detta som privatperson, men man är ju begränsad då Skatteverket närsomhelst kan ingripa.

Min fråga är: hur ser beskattningen ut när man har ett AB för ovan arbete?
Blir det mycket svårt att tjäna på sådana affärer?
Också med tanke på kommande lågkonjunktur ska man kanske vara ännu mer försiktig?

Tar emot alla tips!
Citera
2019-09-01, 16:51
Medlem
Ett tips till dig från mig är följande.

Fritidshus är heta just nu. Köp renoveringsobjekt på relativt bra längen renovera och sälj.
Finns mycket pengar i sommarstugor och fritidshus. Där finns även många bra kap då det är många som har "förfallna" objekt men det går att renovera enkelt .
Citera
2019-09-01, 17:15
Medlem
Vad jag vet så kan bostadsrätter bara köpas av privatbostäder. I så fall får ni satsa på villor.
Citera
2019-09-01, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Vad jag vet så kan bostadsrätter bara köpas av privatbostäder. I så fall får ni satsa på villor.
Förutsätter att ni med "privatbostäder" avser "privatpersoner", vid fall därom så är det knappast sällsynt att företag köper för att ha tillgängligt för personal som är boende på annat håll.

Om det fungerar att bli godkänd köpare med enda syfte att renovera och sedan åter sälja är dock tveksamt.
Citera
2019-09-06, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandra93
Hej,

Jag har en vän som vill bilda AB för att köpa, renovera och sälja lägenheter. Jag vet att det är mycket lägre skatt om man gör detta som privatperson, men man är ju begränsad då Skatteverket närsomhelst kan ingripa.

Min fråga är: hur ser beskattningen ut när man har ett AB för ovan arbete?
Blir det mycket svårt att tjäna på sådana affärer?
Också med tanke på kommande lågkonjunktur ska man kanske vara ännu mer försiktig?

Tar emot alla tips!

Fast varför skulle det bli problem med skatteverket om du följer lagen?

Skriver du dig i bostaden så blir det 22%. Skulle du välja att inte skriva dig där så beskattas du som vilken depå som helst, 30% då tanken aldrig är att bo där.
Betydligt lättare med belåning dessutom om du håller dig till vanliga hus, lägenheter och fritidshus.

Via banken till en början ska du vara nöjd om du får 60% belåning på hus ovan.

/Craby
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in