2019-09-01, 11:52
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Jag slänger in ett par standardsvar här:
Har du kollat batteriets kondition?
Rent allmänt, när elsystemet får frispel är det inte sällan det beror på dåligt batteri, inte helt omöjligt att det är originalbatteriet som sitter i fortfarande och då är det definitivt dags för byte.
Din bil har tydligen elektrohydraulisk styrservo och en sådan drar en hel del ström när den jobbar och är inte batteriet i bra skick går hela elsystemet bananas.
Läst ut felkoder? Kan ge en fingervisning om problemet innan man börjar att byta delar hej vilt,
Citera
2019-09-01, 11:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newcastle3030
Jg vill inte ha rabatt jag är trött på att bli blåst och hånad. Jag Har inte råd med en ny därav att jag ens nämnde min livssituation. Som om jag inte önskar att jag kunde köpa en ny bil!

Eftersom felet inte är permanent så gissar jag på att motorn inte är ordentligt jordad i chassiet.
Blinkande lampor hit och dit tycker inte jag heller har med styrservo att göra.

Själva givaren kostar runt 800:- plus kablar 300:-. Kolla om du kan hitta något som ser ut som den delen och kolla kablaget.
https://www.skoda-parts.com/spare-part/6q1423291f-trw-steering-angle-sensor-rotary-sensor-servo-power-steering-sensor-eu-31182.html

Lite videor man hittar om man googlar Steering Angle Sensor fabia:
https://www.google.com/search?q=TRW+Steering+Angle+Sensor+fabia&source=ln ms&tbm=vid&sa=X&ved=0ahUKEwiJ55-Jra_kAhUL86YKHVjaDJ0Q_AUIEygD&biw=1518&bih=738&dpr =1.25

Har en bekant som har en Fabia 2005 som gått 32000 mil.
Citera
2019-09-01, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Tyvärr inte i näreheten av mig (Stockholm)

För min egen nyfikenhet.

Hur manga mil har bilen gått?
Vad betalade du?
Var säljaren svensk eller babbelur?
När var bilen beiktigad senast?

Skoda överlag är bra billiga bilar.
Men har din gått uppemot 20´'så kommer slitdelar gå sönder och behöva bytas.
19.000 babbelur besiktad nu i juli...
Citera
2019-09-01, 12:00
Medlem
Citat:
Betalade 15.000
Citera
2019-09-01, 22:58
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Låter som vi är inne på samma spår. Kabelbrott/dålig kontakt. Antar dessa har el-servo?

Har du prisuppgift på vad TS bör betala för kabelstamsbyte/reparation?
Tyvärr inte. När fabiorna var nya kostade en kabelhärva ca 30.000 men när jag slutade (2010) tror jag de kostade strax under 10.000.

Har skarvat kablarna(byta ut den dåliga biten) på en bil och tror det tog runt 5 timmar(om jag minns rätt det är en 7 år sedan)
Citera
2019-09-02, 01:58
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrtkiss
Så du har köpt en snart 15 år gammal bil, som gått sönder?
Vad förväntade du dig av en 15 år gammal bil? Som du köpt av en privatperson utan garantier? Att den ska gå problemfritt?
.

Sluta ringa till förra ägaren och terrorisera honom. Helt rätt av han att bara ignognera sådana stolpskott som dig..

Åk till en verkstad och få det fixat, alternativt sluta köpa skrot och hämta ut en nybil med garantier.

Det är väl ändå rätt sannolikt att säljaren kände till felet om köparen märker ett så påtagligt problem efter bara fem dagar?
Citera
2019-09-02, 08:00
Medlem
Är bilen köpt av privatperson kan man som i regel inte göra så mycket.
Är det bilfirma så spelar det ingen roll om dom visste det eller inte. Inom 6 månader är det upp till firman att bevisa att felet inte fanns där. De är väldigt svårt.
Citera
2019-09-02, 09:44
Medlem
Citat:

Då har du (förhoppningsvis) lärt dig att man aldrig aldrig köper mer än frukt av en babbe-kretin.

Om du inte trollar oss har du gjort alla grova fel man som bilköpare kan göra

1. Kan inget om bilar...check
2.Kvinna...check
3.Tog inte med någon som iallfall vet vad som är fram och bak på en bil..check
4.Köpte en billig bil....check
5.Köpte privat...check
6.Sist och viktigast. Handla aldrig aldrig aldrig av en babbelur.....FAIL
Citera
2019-09-02, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Tyvärr inte. När fabiorna var nya kostade en kabelhärva ca 30.000 men när jag slutade (2010) tror jag de kostade strax under 10.000.

Har skarvat kablarna(byta ut den dåliga biten) på en bil och tror det tog runt 5 timmar(om jag minns rätt det är en 7 år sedan)

Då kan vi konstatera att 4000är ett relativt billigt pris även om det är skarvning som avses.
800kr/tim blir rätt svårt att slå om det är jobb delar med kvitto och garanti.

Min lokala byhåleverkstad tar 550kr+moms. Men då är det rätt många nyare bilar man inte tar emot så mjukvara/datorprogram saknas.
Enl uppgift rör det sig om 50-100K per år för de licencer/program som krävs per bilmärke (eller om det var modell)
Ormbiten kan säkert berätta mer hur del ligger till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in