2019-08-31, 16:23
Medlem
Jaha gillar du inte att kunna välja bilprovning utan att staten lägger sig i?
Citera
2019-08-31, 17:00
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Jäpp! Det har blivit dyrare men luskar man runt lite så går det att komma ner i pris! Det gjorde det inte under monopoltiden men nu till det viktigaste!

Sista åren före avregleringen så var besiktningstiderna före sommarsemestrarna slut redan på våren och många semesterfirare kunde inte använda sina bilar under semestern! Jag betalar gärna lite mer för att slippa vänta tre månadet på en besiktiningstid, numera får man en tid samma dag eller nästa även i mitten av maj!

Är det någon som vill tillbaka till monopoltiden med det något lägre priset och de långa köerna som gjorde att bilarna fick körförbud innan det gick att boka en besiktningstid?

Inte jag i vart fall! I de totala kostnaderna för att ha bll är besiktningskostnaden försumbar!

”Nu till det viktigaste” skriver du och tar upp att det inte längre finns några kötider att prata om. Det är sant och bra. Men, som jag skrev så är jobbet som utförs undermåligt, troligen för att få en ”nöjd kund”. Jag menar, vem gillar en ombesiktning efter en dyr reparation. Inte jag. Men samtidigt innebär det att jobbet man betalt för är dåligt och ju dåligare jobb desto nöjdare kund.
Privata företag under konkurrens ska inte utöva myndighetstillsyn.
Citera
2019-08-31, 17:02
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
För att Opus de snikna asen också vill ha 595 kr om du bor på en mindre ort, iallafall här i mina områden.

Snikna? Dom måste ju kunna gå runt för att kunna erbjuda tjänsten i er lilla ort, visst att det fungerade förr när det var statligt och staten betalade lönen, då kunde alla ha samma pris. Men i och med privatiseringen så måste priserna justeras efter var företagen ligger.
Citera
2019-08-31, 18:31
Medlem
Onanikrems avatar
Tips kan vara att vänta lite med besiktningen.
Bor också i en mindre ort där det finns två bolag, Opus och något till, eftersom jag är lat och allmänt glömsk så besiktigade jag inte på den "reserverade" tiden och höll nästan på att glömma skiten, efter ett eller ett par "påminnelsebrev" från Opus fick jag plötsligt en rabattcheck på 100kr från nämnda firma sista månaden jag hade på mig.

Kanske ett lyckligt sammanträffande, kanske de tvärsänker de i sista ögonblicket?

Inte fan blir det billigare när saker privatiseras i alla fall, elen och SJ är två andra praktexempel, fan åka tåg är ju nästan samma pris som att flyga om man skall en bit, så var det inte förr.
Senast redigerad av Onanikrem 2019-08-31 kl. 18:40.
Citera
2019-08-31, 18:59
Medlem
Samaelssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Det var idiotiskt att privatisera bilprovningen.

Den var redan så effektiv den kunde bli, och skapligt fri från korruption, inget tjafs.

De kunde haft nattöppet mot högre taxa för att öka volymen.

Haha, du hade inget körkort på 90-talet va?
Hade du inte bokat besiktning månader innan så fanns de inte chans i h-e att få nån tid.

De har blivit väldigt mycke bättre, men visst dom har höjt priset som varit samma i typ 30 år innan.....buhuuuu 🤣
Citera
2019-08-31, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samaelsson
Haha, du hade inget körkort på 90-talet va?
Hade du inte bokat besiktning månader innan så fanns de inte chans i h-e att få nån tid.

De har blivit väldigt mycke bättre, men visst dom har höjt priset som varit samma i typ 30 år innan.....buhuuuu 🤣

Fyfan, minns första gången jag skulle besikta en bil. Det var innan privatiseringen. Bilprovningen på min ort (fanns en i en stad med 50-100k invånare) hade drop in en gång i veckan på förmiddagen. Jag kom dit klockan 5 på morgonen som person nummer 8. Bilprovningen öppnade klockan 7. Dom som kom efter klockan 6 på morgonen var för sent ute. Idag kan jag på riktigt få en besiktning medans jag går och handlar på mitt lokala köpcentrum. Vilken skillnad alltså.

Edit: Justja, det fanns ju inte heller något kösystem men någon hyvens person skrev på lappar och lekte köautomat när det kom någon ny så alla andra kunde sitta i sina bilar medans det regnade.
Citera
2019-08-31, 20:46
Medlem
Alfons8148s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Öh! Samma med matköerna i Östeuropa under kommunismen va? Marknadskrafterna löste köproblemet hos bilprovningen och i Östeutopa som de hårt reglerade statliga monopolsituationerna på känt manér inte mäktade med att hantera!

Det är väl fan inte samma sak mellan matköer och en ockulär besiktning av ett fordon.
Du vet om att de judiska herrarna som styrde Sovjet stal allt bönderna hade och sålde det på världsmarknaden för att göra sig själv rika. Att röda armen mördade bönder som åt eller sparade av sina egna grödor.

Vad fan har det med att Sverige kunde ha öppnat några fler besiktningshallar med några få anställda?
Är du helt jävla från vettet? Har ju inte ens med diskussionen att göra.. Ja man ser hur sinnessjukan har genomsyrat folket.
Citera
2019-08-31, 20:50
Medlem
Alfons8148s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Mycket åsikter och missuppfattningar.
Bilprovningen fick inte höja sina avgifter innan avregleringen.
Bilprovningen fick inte expandera .
Allt detta pga att regeringen planerade att sälja bilprovningen och avreglera besiktningsmonopolet.
Problemet var att bilprovningen redan var för stort och för högt värderat att ingen hade råd att köpa bilprovningen.
Därav fick bilprovningen inte höja priser eller expandera.
Då skulle ju bilprovningen bli än högre värderat.
Iom. att bilprovningen inte fick expandera så blev det problem med tider för besiktning.

Till slut valde man att sälja delar av bilprovningen då ingen mäktade med att köpa hela bolaget.
Precis som någon skrev så visste man att priserna skulle gå upp iom att priset legat stilla i över 10 år på besiktning av bilar.
Nu senaste året blev kontrollintervallerna längre och då höjer naturligtvis besiktningsföretagen priserna för aktieägarna vill ha sina pengar oavsett.

Faktum är att det finns många bilprovningar på de olika företagen ute i landet som går riktigt dåligt pga dålig beläggning. Så på sikt kommer vissa besiktningsstationer läggas ner.

Trevlig information, tack.
Tyvärr kommer det leda till ännu dyrare besiktningar.
Citera
2019-08-31, 21:06
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfons8148
Det är väl fan inte samma sak mellan matköer och en ockulär besiktning av ett fordon.
Du vet om att de judiska herrarna som styrde Sovjet stal allt bönderna hade och sålde det på världsmarknaden för att göra sig själv rika. Att röda armen mördade bönder som åt eller sparade av sina egna grödor.

Vad fan har det med att Sverige kunde ha öppnat några fler besiktningshallar med några få anställda?
Är du helt jävla från vettet? Har ju inte ens med diskussionen att göra.. Ja man ser hur sinnessjukan har genomsyrat folket.

Orsakerna till köerna var desamma, och oftast fanns det en svart marknad men jag tror inde det fanns det för bilbesiktningar!
Citera
2019-08-31, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sailorzizt
Helt jävla sjukt för fan?

Hyr mycket betalde ni?
Tog du första bästa? Du betalar ju ca dubbelt så mycket som vi andra....
Citera
2019-09-01, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Men när det gäller besiktningskostnaden så är det ändå en så liten del av hela kostnaden för att äga en bil. Men visst, det har nog blivit fler som helt enkelt struntar i att besikta bilen och kör obesiktigat.

Jag tror snarare det är färre nu för tiden med tanke på ANPR... Det har blivit betydligt giftigare att chansa på obesiktat sedan det kom. Jag fick en jävla utläggning om hur mycket de minsann sett mig köra i den senast de stoppade mig i en obesiktad och avställd...
Citera
2019-09-01, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Klart som fan att det är lugnt att jobba statligt där det inte finns vinstkrav. Dumma svenssons måste betala deras lön helt oavsett hur ineffektiva de är. Om du besiktar på en firma där personalen inte verkar bry sig eller det är för dålig arbetsmiljö enligt din bedömning så har du nu möjlighet att bojkotta den kedjan och istället uppsöka någon annan. Det kunde du inte för 20 år sen.

för 20 år sen var detta land rätt seriöst så det behövdes inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in