2019-08-27, 12:13
Medlem
Någon här som tycker att dialekten som talas i Bohuslän är svår att förstå? Förstår du vad folk från Strömstad säger?
Citera
2019-08-27, 12:18
Medlem
Helenedals avatar
Som varande Bohusläning själv så får jag nog säga ja, jag har väldigt lätt för att förstå personer från Strömstad. Tur är väl det.
Citera
2019-08-27, 12:25
Medlem
Nu brukar jag förstå det mesta så ja Norskan som pratas i Stömstad har jag oftast inga problem med.
Däremot har jag lite svårt att förstå en del äldre människor från landsbyggden, men i princip samma över hela sverige.
Just stömstad är inga bekymmer om du förstår Norska men jag har lagt märke till att många där har svårt att förstå bohusländska. Har en svåger var mor hade den dialekten och många av de vi träffade där hade svårt att förstå henne.

Till sak, jag skulle säga att äkta bohuslänsdska är ungefär lika lätt/svårbekripligt som vilken annan genuin svensk dialekt som hest,
Citera
2019-08-27, 14:24
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Det beror på vad du menar med bohuslänsk dialekt, vanligt folk i vanliga städer pratar ganska lite dialekt.
Men någon gammal isolerad fiskargubbe ute på en ensam ö, kan däremot vara lite svår att förstå.
Citera
2019-08-27, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken1999
Någon här som tycker att dialekten som talas i Bohuslän är svår att förstå? Förstår du vad folk från Strömstad säger?

Det är inte en dialekt utan många. I städerna i Bohuslän talar nästan ingen utpräglad dialekt längre. Mest dialekt talar gamlingar på öarna och på landet i norra delen av landskapet.
Citera
2019-08-27, 17:38
Medlem
har du något exempel på det att länka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här