Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-28, 21:01
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Windows kan ibland tappa bort ett event och då repetera någonting som inte borde repeteras.

Kör man t ex remote desktop har M$ åtminstone tidigare regelbundet lyckats göra fel. Så ett key down blir registrerat medan key up försvinner. Då repeteras den tangenten kontinuerligt tills man trycker ner/upp en gång till fysiskt på tangenten.

Men samma kan hända med mus-event.

Notera att multimedia-anpassade tangentbord kan producera en hel del event mer än bara de vanliga tangenttryckningarna. Finns support för volym upp/ner och ibland knappar för att scrolla.

Lyckas man inte hitta vilket event som repeteras kan det i slutändan behövas hela vägen till en reboot.

Är det däremot en hårdvara (tangentbord/mus) som har rent hårdvarufel så kommer givetvis reboot inte lösa problemet - tangentbordet/musen kommer glatt fortsätta repetera samma event när maskinen kommer upp igen.

OK, tack för förklaringen. Men nu är allt som vanligt igen. Jag stängde av datorn och routen och drog ur stickkontakten. Sedan startade jag allt igen och då funkade det som det skulle. Hur kan det ha reparerat allt?
Citera
2019-08-28, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
OK, tack för förklaringen. Men nu är allt som vanligt igen. Jag stängde av datorn och routen och drog ur stickkontakten. Sedan startade jag allt igen och då funkade det som det skulle. Hur kan det ha reparerat allt?

Precis som jag nämnde - om någonting gör att Windows tappar bort t ex ett key-up-event så kan Windows fortsätta att repetera t ex ett key-down-event.

Trycker du ner musknapp med musen på en scroll-bar och musen av någon anledning dör och inte sänder ett button-up, så kommer Windows fortsätta att scrolla eftersom Windows antar att husse fortfarande håller knappen nedtryckt.

När du startar om maskinen så kommer Windows givetvis att starta med blankt state varvid den felaktiga repetitionen upphör - om det inte är fysiskt fel på någon hårdvara så det är själva tangentbordet/musen som skickar in felaktigt data.

Och som jag nämnde - är det ett borttappat event, kan man normalt reparera problemet genom att trycka en gång till på den musknapp, tangentbordsknapp etc som Windows felaktigt repeterade. Windows får då en ny "key-down" samt "key-up" och är därefter i sync. Just bara att det inte alltid är uppenbart exakt vilken knapp det är som Windows felaktigt börjat auto-repetera.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in