2019-08-23, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu har dom hittat gasoltuber i kiosken. Därför explosionen blev så stark. Det borde ägaren känt till.

De visste de ju om sedan inatt? De kylde ner dem men såg inte att det var någon av dem som orsakat explosionen.

"– Det vet jag inte. Ingen gasolflaska ska ha exploderat."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kraftig-explosion-i-solna
Citera
2019-08-23, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag måste ändå tillstå att det är ett mycket kraftigt övervåld att spränga bort en korvmojje helt och hållet oavsett om det är försäkringsbedrägeri eller ett attentat.

Vore det en första varning så räcker det med att repa lacken på en bil och skriva sitt budskap där. Att sätta samman en kraftig bomb och väcka halva Stockholm tyder på att det här är inte första varningen utan steget innan likvidering om det inte är en olycka, men oddset på olycka hos mig ger 1,05.

/Provokatör
Kan man inte ha tränat på lilla korvmojen inför nåt större attentat? Man kanske bara ville se ett resultat? Jag bara ställer frågan.
Citera
2019-08-23, 12:42
Medlem
För att spä på diskussionen ytterligare så hittades det ju "sprängmedel" tidigare i Solna för en månad sedan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/misstankt-foremal-i-solna-omrade-avsparrat

Länk till flashbacktråd om det (dock enbart 5 inlägg): https://www.flashback.org/t3061527

Vet inget mer om den händelsen, om något uppdagades där. Vem vet om det finns någon koppling till det här.
Citera
2019-08-23, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vsk61
Kan man inte ha tränat på lilla korvmojen inför nåt större attentat? Man kanske bara ville se ett resultat? Jag bara ställer frågan.

Nej, det är en orimligt dum risk. Då hade man nog tränat på något lite mer avsides objekt.
Senast redigerad av Ang_rita 2019-08-23 kl. 12:51.
Citera
2019-08-23, 12:47
Medlem
mittenskittens avatar
jag tänker att det kanske var en sån överdriven stor smäll eftersom någon övar? 🤔 för att se om det skulle räcka till större grejer?
Citera
2019-08-23, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Varför fanns det gasoltuber i en kiosk som enl. tidigare uppgift här i tråden är ansluten till stadsgasnätet? Kan ju tänkas att de var utplacerade för att polisens tekniker skulle tro att det var dessa som exploderat och orsakat branden.
Eftersom tuberna tydligen inte exploderade lär ju de som har tillgång till lokalen ha ett och annat att förklara nu på morgonen.
Ska bli intressant att höra vad bombgruppen hittar på platsen, om förmyndarna inom media och polis inte bestämmer sig för att mörka detta.

Om gasol exploderar brukar det inte vara tuberna som smäller utan gasen som läcker ut, blandar sig med luften, och sedan antänds., till exempel av gnistan från en strömbrytare. Tuberna är nog det som klarar sig bäst.
Citera
2019-08-23, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Det finns alltid kemiska rester så de kan fastställa typ av sprängämne. Men det har varit väldigt tyst om det kring sprängningarna. Antagligen av spaningstekniska och bevisskäl.

Sedan kan de hitta andra saker som funnits på själva bomben tändanordningar och vad den varit innesluten i, transporterats med etc, mm. En mindre bil att köra dit bomben i är smidigt. Lådcykel, vanlig cykel, moped med påhäng bomb. Det går 5 liter i lådan på en skoter sedan kan man ställa minst 10 kg mellan fötterna.
Köra dit med en bli och bära ut bomben känns som lite högre riskexponering än att snabbt lämna transportfordonet där och åka i väg i fordon nr. 2.

5 kg i en icakasse eller 10 kg i en sportbag skulle inte få någon att höja på ögonbrynen. Inte 20 kg i en resväska heller. Att transportera är nog inte det största problemet.
Citera
2019-08-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElegantElefant
Hur var maten egentligen på stället?

Riktigt bra! Alltid mycket folk där på luncher också framför allt, så har svårt att se att ägarna är inblandade för försäkringspengar. Kan knappast handla om mycket pengar i försäkringsvärde.
Citera
2019-08-23, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
5 kg i en icakasse eller 10 kg i en sportbag skulle inte få någon att höja på ögonbrynen. Inte 20 kg i en resväska heller. Att transportera är nog inte det största problemet.

Smällen hördes över hela staden så alla vakna hörde den. 5-10 kilo låter lite? En gödselbomb på 25 kilo eller 10 kg dynamit eller 5 kg pentyl.
Citera
2019-08-23, 13:14
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElegantElefant
Hur var maten egentligen på stället?

Maten var helt ok men jag gick inte dit speciellt ofta, det finns inte så mycket att välja mellan för oss som arbetar i området och inte vill gå en bit. Det fanns den sprängda Pitabaren, Haga Torn och Primören som alternativ.
Citera
2019-08-23, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhereToGo
Riktigt bra! Alltid mycket folk där på luncher också framför allt, så har svårt att se att ägarna är inblandade för försäkringspengar. Kan knappast handla om mycket pengar i försäkringsvärde.

Själv tycker jag att maten sög där. Kycklingen var alltid rå.
Citera
2019-08-23, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lincoln-W
Själv tycker jag att maten sög där. Kycklingen var alltid rå.

Ok, aldrig varit med om av de 10-15ggr jag ätit där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in