2019-08-22, 21:58
Medlem
zepofans avatar
Sökte efter detta men fann konstigt nog ingen diskussion någonstans om detta. I dagens läge så har väl ganska många en powerbank med sig på resor, så även jag. Kollade lite närmare på vilka regler som gäller för batterier och det verkar lite lätt luddigt.

Är det ett ickeproblem så det är därför det inte finns någon direkt info att få fram? Jag har haft med mig min powerbank på utlandsresor de senaste 5-6 åren och ingen har ens reagerat på den. Hur som helst så står det på transportstyrelsens sida att powerbank över 100Wh kräver godkännande av flygbolaget, eftersom min powerbank ligger på 12 000 mAh/111Wh ställde jag frågan, men det verkade som att de inte fått någon fråga tidigare om hur man ska göra för att få ett godkännande, utan hänvisade till en text angående batterier till sk. smart bagage. Ställde därför frågan en gång till och nu fick jag en motfråga hur mycket litium batterierna innehåller. Hur fan ska jag veta det? Kan någon i säkerhetskontrollen veta?

Erfarenheter runt detta, har någon fått sin powerbank beslagtagen i säkerhetskontrollen?

Transportstyrelsens sida säger så här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Bagage/Vad-far-jag-ta-med-mig-ombord/Batterier-och-batteridrivna-produkter/
Citera
2019-08-22, 22:02
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
men det verkade som att de inte fått någon fråga tidigare om hur man ska göra för att få ett godkännande, utan hänvisade till en text angående batterier till sk. smart bagage. Ställde därför frågan en gång till och nu fick jag en motfråga hur mycket litium batterierna innehåller. Hur fan ska jag veta det? Kan någon i säkerhetskontrollen veta?

Erfarenheter runt detta, har någon fått sin powerbank beslagtagen i säkerhetskontrollen?

Transportstyrelsens sida säger så här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Bagage/Vad-far-jag-ta-med-mig-ombord/Batterier-och-batteridrivna-produkter/

Som privatperson så får du inte ett sådant tillstånd. Köp mindre powerbank.

Nej, säkerhetskontrollen har inte koll på lithium innehållet. Det är upp till dig att bevisa. Seriösa tillverkare skriver det i sina datablad. Generella Kinatillverkare gör det inte, för då skulle det vara lätt att räkna ut att effekten inte alls är vad de skriver att den är.

Ja, vi (För några år sedan hade jag ett jobb som gav mig IATA-kort så att säga..) har haft resenärer som fått batterier beslagtagna, men det verkar vara helt random var/när/hur . Såväl PowerBanks som drönarbatterier.

Men än så länge är det ett icleproblem. Men så fort vi får se den första incidenten med något batteri ombord på ett plan så lär alla batterier och enheter med batterier beläggas med förbud/restriktioner. Den dagen ser jag inte fram emot.

Min personliga erfarenhet är att sålänge den inte är abnlrmt stor fysiskt, och ser ut som en kommersiell PowerBank så brukar ingen bry sig.
Senast redigerad av EckiEcki 2019-08-22 kl. 22:15.
Citera
2019-08-22, 22:17
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Som privatperson så får du inte ett sådant tillstånd. Köp mindre powerbank.

Nej, säkerhetskontrollen har inte koll på lithium innehållet. Det är upp till dig att bevisa. Seriösa tillverkare skriver det i sina datablad. Generella Kinatillverkare gör det inte, för då skulle det vara lätt att räkna ut att effekten inte alls är vad de skriver att den är.

Ja, vi har haft resenärer som fått batterier beslagtagna. Såväl PowerBanks som drönarbatterier.

Men än så länge är det ett icleproblem. Men så fort vi får se den första incidenten med något batteri ombord på ett plan så lär alla batterier och enheter med batterier beläggas med förbud/restriktioner. Den dagen ser jag inte fram emot.

(Fram till 2017 hade jag ett jobb som gav mig IATA-kort så att säga..)
Jo, det är ju en lösning att köpa en mindre, men den jag har har även en solpanel, som jag gärna vill ha för att kunna lyssna på musik en hel dag på stranden, och de powerbanks med detta brukar ha lite högre kapacitet.

Hur som helst så plockade jag fram min powerbank för att kolla om det står något om litiuminnehåll, men det står bara 12 000 mAh/111Wh. När jag googlade runt lite hittade jag den här formeln: mAh/1000 x V = Wh och räknar jag efter den 12000/1000 x5 = 60 Wh, dvs. helt safe.
Frågan är hur de fått fram siffran 111Wh? Dragit ur röven?
Citera
2019-08-22, 22:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jo, det är ju en lösning att köpa en mindre, men den jag har har även en solpanel, som jag gärna vill ha för att kunna lyssna på musik en hel dag på stranden, och de powerbanks med detta brukar ha lite högre kapacitet.

Hur som helst så plockade jag fram min powerbank för att kolla om det står något om litiuminnehåll, men det står bara 12 000 mAh/111Wh. När jag googlade runt lite hittade jag den här formeln: mAh/1000 x V = Wh och räknar jag efter den 12000/1000 x5 = 60 Wh, dvs. helt safe.
Frågan är hur de fått fram siffran 111Wh? Dragit ur röven?

Du kan inte räkna på fem volt (utpänningen) på det viset. Du måste veta om din PowerBank är 1s med step up regulator eller 2s (eller mer) med step down. Sen måste du veta verkningsgrad i omvandlare etc.
Citera
2019-08-22, 22:23
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du kan inte räkna på fem volt (utpänningen) på det viset. Du måste veta om din PowerBank är 1s med step up regulator eller 2s (eller mer) med step down. Sen måste du veta verkningsgrad i omvandlare etc.
OK, jag är varken matematiker eller elektriker, så det är helt klart överkurs för mig.

Hur som helst, jag drar en chansning en gång till, blir jag av med den så finns det väl powerbanks även i Grekland.
Citera
2019-08-22, 22:25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
OK, jag är varken matematiker eller elektriker, så det är helt klart överkurs för mig.

Hur som helst, jag drar en chansning en gång till, blir jag av med den så finns det väl powerbanks även i Grekland.

Det lär inte bli något problem
Citera
2019-08-22, 22:31
Medlem
Paijters avatar
Flygbolag går ofta enligt IATA 2.3A (googla).
För batterier mellan 100-160Wh får man bara ha med sig två och då som handbagage. Lösa batterier får aldrig tas som incheckat.
Cykelbatterier och vissa filmkamerabatterier stöter på patrull. Så även elektrisk skateboard.

Du kan mejla ditt flygbolag och fråga vad som ordagrant står i just dennes manual om lösa batterier mellan 100-160Wh.
Citera
2019-08-22, 22:33
Moderator
Neksnors avatar
Med tanke på att de bara brukar be folk ta ut dator, surfplatta (saker som antagligen skärmar av kontrollmaskinen) och tandkrämspåsen så borde det vara ganska lugnt så länge powerbanken inte ser ut som en handgranat. Men ge fan i att testa flygstolens nötknäckarförmåga på den.
Citera
2019-08-22, 22:35
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Flygbolag går ofta enligt IATA 2.3A (googla).
För batterier mellan 100-160Wh får man bara ha med sig två och då som handbagage. Lösa batterier får aldrig tas som incheckat.
Cykelbatterier och vissa filmkamerabatterier stöter på patrull. Så även elektrisk skateboard.

Du kan mejla ditt flygbolag och fråga vad som ordagrant står i just dennes manual om lösa batterier mellan 100-160Wh.
Fast flygbolagen kontrollerar väl sällan bagaget?
Citera
2019-08-22, 22:41
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Fast flygbolagen kontrollerar väl sällan bagaget?
Nej. Däremot har säkerhetspersonal gjort det. Exempelvis Chitose Airport där allt bagage innan incheck röntgats i jakt på batterier.

I Finland får man en lapp i väskan som en förklaring samt att felaktigt farligt gods slängts.

Vill man sitta på samma flyg som ett knäckt cykelbatteri i lastrumsbagaget...
Citera
2019-08-23, 09:05
Medlem
I säkerhetskontrollen så skulle det vara om det är ett väldigt starkt batteri som blir extremt mörkt på röntgen som man kollar extra noga på det, alternativt om en person har med sig väldigt många batterier.

I det incheckade bagaget så är det egentligen upp till flygbolaget att ha koll på det, men deras incheckningspersonal har ofta noll koll på DGR. Så det är lite upp till bagagesystemet och eventuell säkerhetspersonal som scannar vissa väskor att kolla det.

Säkerhetspersonalen ansvarar egentligen inte för DGR, utan enbart för förbjudna föremål. DVS bomber och liknande saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in