Citat:
Ursprungligen postat av
EckiEcki
Som privatperson så får du inte ett sådant tillstånd. Köp mindre powerbank.
Nej, säkerhetskontrollen har inte koll på lithium innehållet. Det är upp till dig att bevisa. Seriösa tillverkare skriver det i sina datablad. Generella Kinatillverkare gör det inte, för då skulle det vara lätt att räkna ut att effekten inte alls är vad de skriver att den är.
Ja, vi har haft resenärer som fått batterier beslagtagna. Såväl PowerBanks som drönarbatterier.
Men än så länge är det ett icleproblem. Men så fort vi får se den första incidenten med något batteri ombord på ett plan så lär alla batterier och enheter med batterier beläggas med förbud/restriktioner. Den dagen ser jag inte fram emot.
(Fram till 2017 hade jag ett jobb som gav mig IATA-kort så att säga..)
Jo, det är ju en lösning att köpa en mindre, men den jag har har även en solpanel, som jag gärna vill ha för att kunna lyssna på musik en hel dag på stranden, och de powerbanks med detta brukar ha lite högre kapacitet.
Hur som helst så plockade jag fram min powerbank för att kolla om det står något om litiuminnehåll, men det står bara 12 000 mAh/111Wh. När jag googlade runt lite hittade jag den här formeln:
mAh/1000 x V = Wh och räknar jag efter den 12000/1000 x5 = 60 Wh, dvs. helt safe.
Frågan är hur de fått fram siffran 111Wh? Dragit ur röven?