Jag har vid ett par tillfällen varit med om tyska texter där man har använt påhittade fiktiva ord och namn på substantiv som inte existerar i verkligheten, och de orden har ibland nämnts tillsammans i sina bestämda genusformer.
Hur vet man vilka genus som man ska använda för såna här ord?
Exempel:
I TV-spelet "Perfect Dark" finns det två fiktiva raser som kallas för "Maian" och "Skedar" (både orden är i singularform, och "Skedar" uttalas med "s"- och "k"-ljud var för sig, precis som "ska", "skott" osv) - vilka genus skulle vara mest naturliga för de här orden?
Personligen så skulle jag nog använda "der" för båda orden, men jag vet inte riktigt varför;
antagligen så använder jag "der" för "Skedar" eftersom det ordet slutar med "-r".
"Die Maian" kanske också skulle kunna fungera;
däremot så låter "Das Maian" lite fel.
Senast redigerad av Mikael861 2019-08-22 kl. 13:33.
Jag tycker att det är bäst med maskulinum i det här fallet, för beteckningar för folkslag är typ alltid maskulinum på tyska (och i flera andra språk också).
För att visa att en person är kvinna på tyska, så lägger man till ändelsen -in. Så då blir en kvinnlig skedar "eine Skedarin".
Jag tycker att det är bäst med maskulinum i det här fallet, för beteckningar för folkslag är typ alltid maskulinum på tyska (och i flera andra språk också).
För att visa att en person är kvinna på tyska, så lägger man till ändelsen -in. Så då blir en kvinnlig skedar "eine Skedarin".
Det stämmer också med "klingon" från Star Trek, som borde vara etablerat, om man provgooglar lite.
Jag har också för mig att ord som slutar med stavelsen "-er" brukar använda "der", typ "der Koffer", "der Container", "der Partner" osv, och då lär nog samma grundregel gälla för påhittade ord som slutar med den stavelsen också.
Senast redigerad av Mikael861 2019-08-24 kl. 21:52.
Jag har också för mig att ord som slutar med stavelsen "-er" brukar använda "der", typ "der Koffer", "der Container", "der Partner" osv, och då lär nog samma grundregel gälla för påhittade ord som slutar med den stavelsen också.
Vanligen, men Mutter och Schwester är ju feminina.
Påhittade folkslag borde ju fungera på samma sätt som verkliga, d.v.s. att genetiska män är der och genetiska kvinnor är die; der Deutsche,die Deutsche,die Deutschen etc.