2019-08-14, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Fasen läste jag så illa? Ja jag tog mej lite vin i går så det kanske var därför......

Jag vet inte hur du läste men jag förstår inte varför OTO satte myror i ditt huvud. I grund och botten är det en förening för människor med vissa ockulta intressen, i praktiken är det inte så olikt någon dussinförening som organsierar tanter som är intresserad av yoga.
Citera
2019-08-14, 23:43
Medlem
Lyzzas avatar
Ok nu läste jag om och hittade varför jag ansåg det vara en religion.

Religionen känd som Thelema blev grundad år 1904 av den engelska poeten och mystikern Aleister Crowley (1875 – 1947) som ses som dess profet.

Likväl är Thelema en religion då den grundats av en profet, har en grundläggande religiös text och en samling andra religiösa texter, en helgonförteckning samt en trosbekännelse i dess kyrka Ecclesiae Gnosticae Catholicae, den Gnostiska Katolska Kyrkan.

Rubriken skulle kanske varit "Thelema är en religion med droger, sex andlighet, musik och konst."
i stället för ordensnamnet.

Droger och sex hade jag inte förväntat mig blandat med religion om den kristna kyrkan är inblandad. Det brukar hända bakom lykta dörrar och i största hemlighet. Inget man sätter i beskrivningen. Det var det som fick mig att reagera. Vilken katolik vill erkänna att de är med i denna församling öppet? Känns motsägelsefullt.
Citera
2019-08-15, 09:20
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Droger och sex hade jag inte förväntat mig blandat med religion om den kristna kyrkan är inblandad. Det brukar hända bakom lykta dörrar och i största hemlighet. Inget man sätter i beskrivningen. Det var det som fick mig att reagera. Vilken katolik vill erkänna att de är med i denna församling öppet? Känns motsägelsefullt.
Du behöver inte bara läsa. Du behöver också förstå vad du läser.

Dessutom kan det vara nyttigt om du läser på mer.
Och sedan förstår mer.

A.) Rörelsen har inte något med den kristna kyrkan att göra.
B.) Katolsk i den här meningen betyder universiell, dvs allomfattande, och har inte något med katolicismen att göra.
Citera
2019-08-15, 19:48
Medlem
Lyzzas avatar
Tog fasta på "Den Gnostiska Katolska Kyrkan" Hittade denna skrift när jag undersökte gnosismen. Crowley tycks ha anammat den senare - utsvävningar.

Askes eller utsvävningar

För gnostikerna var kroppen något ont. Det ledde till två olika moraliska förhållningssätt.

Det mest dominerande är det asketiska. Genom sträng fasta och ett liv i celibat minskade man det ondas makt över anden. Celibatet förhindrade dessutom att fler gudagnistor fångades in av den onda materien.
Andra drog andra slutsatser. Eftersom man nått kunskap var man garanterad befrielse från materien efter döden, och då spelade det ingen roll hur man hanterade sin kropp. Utsvävningar, inte minst sexuella sådana, var därför inget problem, även om de inte hörde till vanligheterna.

http://www.katoliknu.se/html/km_gnost.htm

Jag inte läst om gnosism tidigare så detta var upplysande.

Verkar vara lite av hitte på religion. Folk som söker och skapar sin egen trosuppfattning.

(Samma sida)

Det finns också många som kallar sig "gnostiker", och på en gnostisk site på internet förklarar man att var och en har sin egen Kristus och en hel livstid på sig att lära känna honom / henne. I vårt västra grannland Norge finns en gnostisk kyrka.
Per Beskow har vid ett tillfälle sett delar av en gnostisk gudstjänst på TV.

- Den var ett rent plagiat av en katolsk mässa, men man läste inte ur Bibeln utan ur gnostiska skrifter.
Den i Svenska kyrkan prästvigda Ma Oftedal förbjöds under en period att utöva sitt ämbete därför att hon i en bok givit uttryck för hon inte är främmande för reinkarnation och beskriver hur hon deltagit i en andlig resa under ledning av en shaman. Hon talar också om Kristus-energi eller Kristus-principer, skriver Birkkär-Petersen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in