Danskar,,men ett mycket intressant album från 1969 .- varför har jag aldrig hört talas om de här tidigare?
Burnin' Red Ivanhoe kör en spännande mix av proto-progressiv rock, psykedelia och blues, med danska texter.. Tydligen bildades de redan i början av 1967 och spelade live under ett annat namn i maj samma år, men bytte sedan namn och lirade förband till engelska Spooky Tooth i Danmark sommaren 1968. Svenska Sonet blev intresserade, signade dem och lät dem göra debut med en dubbel-LP (!) 1969. Har aldrig förr hört talas om ett band som kommit från ingenstans, fått kontrakt utifrån sina live-spelningar och kunnat debutera med ett dubbelalbum.
Burnin-Red Ivanhoe:
Ivanhoe i Brøndbyerne (med spellista på hela albumet):
https://www.youtube.com/watch?v=g-xFuR-qdeE&list=PLQVcWM0lqXE6XW328kWVQkfFroC_GRro6&index =1.
Jag fick syn på gruppen av en ren händelse, ett ex av deras debutalbum ligger ute på auktion på Tradera (priset är uppe på över 500 kr, skulle inte förvåna mig om det slutar på över tusen). Förstår att det här är ett verkligt kultband i Danmark, som en blandning av tidiga Fläsket Brinner och Jethro Tull.