2019-08-09, 10:06
Medlem
Mackan52s avatar
Varför inte anställa några av de där mörkhyade raketforskarna?

Kan man skruva ihop en raket av all teknologi Afrika har att erbjuda borde batterier vara en barnlek
Citera
2019-08-09, 10:09
Medlem
Frågan är ju
Behöver vi en större mängd sydkoreaner eller japaner för detta projektet
Det finns många svenska ingenjörer som arbetar med uppgifter där de är överkvalificerade för, ta dessa, det är troligtvis en merit att säga att det duger inte med en svensk.

Att det kan vara bra med några enstaka kan jag förstå som kan förmedla ut den kunskapen som eventuellt fattas här

Gräset är alltid grönare på andra sidan ån
Citera
2019-08-09, 10:13
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är precis min misstanke också. Northvolt kommer att plocka åt sig skattemiljoner från godtrogna kommuner som drömmer om att få en högteknologisk och politiskt korrekt industri till sin ort.

Jämför med Facebooks serverhall i Luleå. 100 miljoner i startbidrag, 160 miljoner i årligt stöd. Man pumpar in pengar från svenska skattebetalare till ett av världens mest framgångsrika företag, bara för att de byggt nånting som i princip är en lagerlokal med datorer i en avfolkningsbygd. 44 anställda, dvs Facebook får 3,6 miljoner om året för varje anställd.

Det är förmodligen i huvudsak detta som lockar Northvolt.

Precis. Som vanligt förhäxas politikerna av sådant de inte begriper. Som stjäla godis av småbarn. Saknar tjänstemanna-ansvaret.
Citera
2019-08-09, 10:28
Medlem
Reflexdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Om jag i te missuppfattat situationen så anställer northvolt personer till fler platser i sverige.
Så jag misstäner att just till fabriken kan säkert nyanlända komma i fråga.
Däremot så kommer dessa knappast fylla upp de kompetenta ingenjörspositionerna utan det blir nog så som företaget säger att de kommer att importera högavlönade ingenjörer från Japan och Korea, då vi i sverige hållit ner lönerna så att vi inte utbildat folk till dessa yrken.
Finns ett fåtal men inte i de mängder som efterfrågas, sen är det kanska intressant fenomen när man tar in utländsk arbetskraft och betalar dem en internationellt marknadsmässig lön som man inte kan ge den inhemska?

Jo, det är precis som SkogsSaab säger. Northvolt håller till i både Västerås och Skellefteå. I Västerås klurar man på grejer. I Skellefteå tillverkar man grejer.

VÄSTERÅS - dit ska ingenjörerna
SKELLEFTEÅ - dit ska arbetarna
Citera
2019-08-09, 10:36
Medlem
Det dummast idag är att bygga produktion i Sverige.
Sverige har så ofantligt höga kostnader när det gäller att anställa.
Det är en anledning till att man startar sin produktion i Asien och sen säljer varorna till resten av världen. Precis som majoriteten av företag gör.
Citera
2019-08-09, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är precis min misstanke också. Northvolt kommer att plocka åt sig skattemiljoner från godtrogna kommuner som drömmer om att få en högteknologisk och politiskt korrekt industri till sin ort.

Jämför med Facebooks serverhall i Luleå. 100 miljoner i startbidrag, 160 miljoner i årligt stöd. Man pumpar in pengar från svenska skattebetalare till ett av världens mest framgångsrika företag, bara för att de byggt nånting som i princip är en lagerlokal med datorer i en avfolkningsbygd. 44 anställda, dvs Facebook får 3,6 miljoner om året för varje anställd.

Det är förmodligen i huvudsak detta som lockar Northvolt.

Jag kom också att tänka på detta.
Det är så löjligt alltihop.
Företagen är som någon slags volontärer när det gäller anställning av folk.
Ingen vill starta något i Svergie så man lockar med skattebidrag.
Citera
2019-08-09, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavan
Ingen jävel vill bo där uppe.
Nej men precis.
Skellefteå är inte Stockholm och det tror jag kommer avskräcka de flesta potentiella ingenjörer från Japan och Sydkorea.
Korta arbetsveckor och rikligt med semester är skit samma om man tvingas bo mitt ute i ingenstans med pissväder 364 dagar om året.
Citera
2019-08-09, 10:57
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaGurra
Skellefteå är inte Stockholm och det tror jag kommer avskräcka de flesta potentiella ingenjörer från Japan och Sydkorea.
Korta arbetsveckor och rikligt med semester är skit samma om man tvingas bo mitt ute i ingenstans med pissväder 364 dagar om året.

De kommer få folk men kommer att tvingas betala rejält, precis som västerlänningar åker till arabländer.
Citera
2019-08-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladaGurra
Nej men precis.

Fin vit snö skulle jag inte kalla pissväder men ok...

Även att du jämför och tror att Stockholm är "där man vill bo" är väldigt ironiskt.
Citera
2019-08-09, 11:05
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
40-timmars arbetsvecka och 5 veckors standard semester. Vet du hur många självmordfall det är i Japan och Sydkorea pga den absurda arbetskulturen där? Tror inte NorthVolt kommer få några problem att fylla sina behov. De har höga mål. Världens grönaste batterifabrik kräver högutbildade ingenjörer. Det är inga jävla asylsökande som kommer jobba här inte. Möjligtvis att montera skiten.

Frågan också varför TS hänger upp sig på att det är just asylsökande som fyller platserna? Om du frågar alla svenskar vem som vill flytta upp och bo i den sketna hålan så får du nog svaret direkt varför isåfall asylsökande tar platserna. Ingen jävel vill bo där uppe.

Sveriges 30e största kommun av 290 med 73000 invånare. Icke svenskar utgör 8% av demografin. Som Japan eller korean hade det varit ett mindre smärtsamt liv än att behöva snubbla över romska tiggare eller bli rånad av en afrikan i typ världens smutsigaste tunnelbana i Stockholm.
Citera
2019-08-09, 11:13
Medlem
Citat:
Fin vit snö skulle jag inte kalla pissväder men ok...

Även att du jämför och tror att Stockholm är "där man vill bo" är väldigt ironiskt.
Visst finns det folk som tycker om snö, men det finns knappt någon som tycker om grått väder och regn.
Självklart är det Stockholm eller möjligtvis Göteborg som lockar de flesta utomeuropeiska arbetskraftinvandrare.
Särskilt för folk från högteknologiska och tätbefolkade länder som Japan och Sydkorea.
Är man van med dygnet runt öppettider och varenda tänkbara affär ett stenkast ifrån boendet så blir man nog chockad när man tvingas ta sig fram via kilometervis oplogade trottoarer för att nå den lokala Konsum butiken som stänger 17:00.
Citera
2019-08-09, 11:14
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
De kommer få folk men kommer att tvingas betala rejält, precis som västerlänningar åker till arabländer.

Absolut. Men jag tror samtidigt, om man bortser från lönen, att det finns fler trångbodda ingenjörsasiater som kan lockas av vackra Norrland och Sverige än som lockas av ökenländer och dess invånare.
Vackra Västerbotten har helt enkelt mer att erbjuda än Saudi.

Japanens lugna sätt passar dessutom som hand i handske med det skellianska kynnet. Alla kan gå omkring och titta ner i backen över rasgränserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in