2019-08-06, 16:16
Medlem
cramuss avatar
Köttbullekällaren är bara en skugga av sin forna glans.
Citera
2019-08-12, 20:32
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
"Köttbullekällaren i Göteborg. Ett måste som svensk"

Ja, så var det i alla fall till 1985, eller när det nu var som Bazar Alliance från slutet av 1800-talet oförlåtligen revs till förmån för en postmodern låda med Biopalats och standardbutiker.

Köttbullekafét låg alltså i bazarens källare, en helt fantastisk lokal som alltså inte finns längre och gör varje modernt anspråk på att vara "köttbullekällaren" löjeväckande.

På köttbullekafét åt man köttbullesmörgåsar med ställets egna starka senap. När jag tittar på den länkade hemsidan ser jag en helt vanlig "ljus och fräsch" restaurang, med helt vanliga rätter och helt vanliga priser. Visst, utbudet är väl nödvändigt för att gå runt och arbetarfikspriser mitt i stan funkar väl inte längre. Kanske borde man prova på en köttbullesmörgås om man har vägarna förbi, mackorna kanske är lika bra som förr, men det känns helt enkelt för sorgligt. Som om de skulle riva Café Central i Wien, men man skulle fortfarande kunna köpa deras Apfelstrudel på ett nybyggt Starbucks i dess ställe.

Ja, kommer ihåg det anrika köttbullecafeet på Kungstorget i Göteborg. Jag har även varit på det gamla innan de rev. Stora köttbullar med deras hemlagade senap till som är ganska stark. Ganska säker på att de använder Colemans senapspulver med kanske lite grädde i.

Men de hade köttbullesmörgåsar också. Man fick typ 3 stora köttbullar på ett litet fat, lite brunsås och, senapen, som vissa kallar den starka såsen här i tråden. Länge sen jag var där nu.
Citera
2019-08-22, 00:21
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det kanske inte framgår i texten. Köttbullekällaren serverar köttbullar. Även om det inte står på matsedeln så är såsen stark. Väldigt stark.

Gillar ni stora köttbullar med stark sås, så är Köttbullekällaren något att prova. Detta är ett tips.
Starkt kryddad sås är väldigt svenskt! Nu. Men något sällsynt i Sverige från medeltiden fram till några decennier sedan.

Senap slog igenom i Sverige för 70 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Köttbullekällaren i Göteborg. Ett måste som svensk

Det är väl familjen Zarza som driver och äger det där. Kurdiskt syskonpar?
Senast redigerad av Schlesien 2019-08-22 kl. 00:23.
Citera
2019-08-22, 00:41
Medlem
snillet_1s avatar
Detta med "stark sås" begriper jag inte. Senapen har en något stark smak och är speciell, den hittar man ingen annanstans mig veterligen. Mycket god.

Köttbullarna har blivit sämre sen de bytte ägare, vet inte när det gjordes men minns att de var betydligt godare för 10-12 år sedan. Det är fortfarande gott men då var det verkligen delikatessköttbullar.
Citera
2019-08-22, 09:10
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Detta med "stark sås" begriper jag inte. Senapen har en något stark smak och är speciell, den hittar man ingen annanstans mig veterligen. Mycket god.

Köttbullarna har blivit sämre sen de bytte ägare, vet inte när det gjordes men minns att de var betydligt godare för 10-12 år sedan. Det är fortfarande gott men då var det verkligen delikatessköttbullar.

Det är ingen stark sås, det är som du säger senapen isf som är stark. Men det är inte samma sak med stark senap som stark sås.

Ja, det är fortfarande bra men inte alls som förr. Det har sannerligen gått ner sig.
Citera
2019-08-24, 09:13
Medlem
NaZdravis avatar
Det är inte samma känsla när det är babbar som har den här typen av ställen.
Samma med de gamla hederliga gatuköken, det ska stå en trött svensk där för den riktiga känslan!
Citera
2019-08-24, 09:24
Medlem
Det var länge sedan med svenskar bakom disken. Oftast sura och ser griniga ut.
Citera
2019-08-24, 09:51
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Det är inte samma känsla när det är babbar som har den här typen av ställen.
Samma med de gamla hederliga gatuköken, det ska stå en trött svensk där för den riktiga känslan!

Ja, dom gamla fina gatuköken ska ha en liknande tant som styr upp ett klassisk fik. Inte som alla unga baristas på kedjorna.

Köttbullekällaren är det synd om numera, tänk om den fått vara kvar i sitt esse!
Citera
2025-10-15, 18:35
Medlem
Katastrof. Gå inte dit. Maten smakar surt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in