2019-08-01, 19:25
Medlem
Hej!

Som rubriken lyder,
Jag undrar om det spelar någon roll om jag t.ex. placerar 50 000kr i globalfonden SPP Aktiefond Global A och 50 000kr i Avanza Global. Har det någon betydelse på avkastningen kontra att spara 100 000kr i enbart en globalfond?
Får jag mer i avkastning om jag bara sparar allt i en globalfond som jag tror på långsiktigt?

Tycker ni det är bättre att ha två eller lägga alla pengar i enbart en globalfond?

Tack

Mvh,
Citera
2019-08-01, 19:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Får jag mer i avkastning om jag bara sparar allt i en globalfond som jag tror på långsiktigt?
Din procentuella vinst eller förlust beror inte på hur mycket du har i en eller två fonder.

Jag kan tycka att det är bra att ha två eller tre globalfonder.
Citera
2019-08-01, 21:40
Medlem
Spp Global och Avanza Global följer inte samma index men resultatet kommer vara snarlikt.
Skall man ha mer än en globalfond måste någon ha aktiv förvaltning och inte passivt indexföljande om det skall ha någon mening.
Föreslår att ni läser Sinewaves strategitråd där det skrivs mycket om hur bra en globalfond egentligen är.
Citera
2019-08-02, 19:44
Medlem
Passiva indexfonder som följer samma index kommer gå likadant före avgift. De äger liksom samma bolag. Därför tjänar du på att ta den billigaste och sätta allt där.

Nu är det inte helt samma index då SPP Global Aktiebolag har ca 12% i tillväxtmarknader. Så vill du verkligen ha din fördelning till bäst avgift så kör du 94% i Avanza Global och 6% i Avanza Emerging Markets. Eller så går du all in och försökte efterlikna SPP-fonden genom kanske 85% Avanza Global och 15% Avanza Emerging Markets. Så ser min egen portfölj ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in