2020-01-25, 15:20
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inteaktivnu
Läser på nätet att straffet för människorov ligger på 4-18 och ibland livstid beroende på om det bland annat har lett till att personen avlidit .
En tanke bara - OM det skulle vara så att dom råkat ha ihjäl honom pga att det blev slagsmål så är det hundra gånger smartare att dom tex skulle ha erkänt det direkt.
Som det är nu , fast än ingen nånsin skulle erkänna att dom haft med det att göra att dom ändå kan dömas för människorov fast jd aldrig dyker upp igen- eller har jag fel ?
Menar när det uppenbarligen finns sannolika skäl att dom är skyldiga till hans försvinnande.
Förstå mig rätt och rätta mig gärna om jag har fel

Råkat slå ihjäl?
Citera
2020-01-25, 15:23
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
Det är en slarvigt skriven dom, MI och MS (de två äldre) blandas ihop flera gånger i texten, och den enes namn upprepas som att han är två personer (bland annat sida 38-39). Jag tycker att de skulle kunna ha skrivit det betydligt bättre. Finns även ihopskrivningar och sånt vilket jag stör mig på.

Huvudvittnet (grannen) har dock en berättelse som tyder på en misshandel (offret har skrikit av smärta i intervaller). Sen berättar grannen om en tredje röst som verkar ha varit väldigt upprörd att det gick som det gick. Frågan är vem av de dömda som var den rösten (min bild är att det är antingen MI eller MS.

En ännu bättre fråga är om det ens spelar roll egentligen. Gjort är gjort, oavsett om man ångrar det efteråt.

Obehaglig läsning. Känns värre än när jag läste fupen.

Japp till och med en blind höna kan se igenom den slarviga domen att samtliga är mördare och borde bli livstidsfängelse då händelseförloppet var utdragen.
Citera
2020-01-25, 21:06
Medlem
Pratet med ett antal personer som känner alla inblandade och alla pekar ut Sandberg som känslokall psykopat, trodde själv på att markus var drivande men hade troligtvis fel. Sandberg har haft en egenhet att ge sig på folk bakifrån med strypgrepp , hur fan har åklagaren missat det?
Citera
2020-01-25, 21:25
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Pratet med ett antal personer som känner alla inblandade och alla pekar ut Sandberg som känslokall psykopat, trodde själv på att markus var drivande men hade troligtvis fel. Sandberg har haft en egenhet att ge sig på folk bakifrån med strypgrepp , hur fan har åklagaren missat det?

Hoppas den andra åklagaren är bättre helt enkelt.
Citera
2020-01-25, 21:31
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Det händer, men är inte väldigt ofta. Ett aktuellt och känt fall är "Blattelito" som dömdes för mord i tingsrätten men blev frikänd i hovrätten. Det händer även åt andra hållet, dvs fälld i hovrätten när tingsrätten friat.

I det här fallet så är jag dock tveksam om det går att fälla för mord. Domen är bra skriven. Dock så är jag inte så bra på juridik så mitt uttalande kan vara felaktigt. Men jag har tidigare skrivit att det kan vara svårt att bevisa mord.

En rubricering som skulle kunna ändras är annars att lägga till dråp. Det fanns inte med, vilket var lite förvånande. Men svårigheten är densamma, bevisa uppsåt. Bevisa att de skulle mörda honom. Jag tycker inte heller att det låter som att de planerat att döda honom. Så mord/dråp kanske är fel dom också.

Skärpning av straffen händer, men de ligger rätt högt i straffskalan redan. Att få maxstraff verkar även det vara lite ovanligt.

Vi får se ni med den nya åklagaren.

I Abbes fall fick han ny advokat och detta fall få de ny åklagare.
Citera
2020-01-25, 21:32
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Så det här med att det blir en rekyl och en smäll, det är inget man märker. Och att vapnet är riktat mot samma fönster två gånger, det är bara hoppsan hejsan? I din värld finns fantastiska sammanträffanden. Du har inte gjort lumpen, ingen med ett förstånd skulle ge dig något farligare än en smörkniv.

Ah, så det var du som fixade det också? Vem sköt Palme? Vad händer Hammarskjöld?

Nåja, ditt ord litar jag ju inte på, så jag tänkte mer om någon annan som känner till staden ville svara. Verkar finnas några såna personer här.

Det var någon som sa att ljudfilerna skulle beställas men det tar kanske ett tag att få dem.

Någon som känner sig manad till att gissa när hovrätten tar upp fallet? Är domen officiellt överklagad ännu? BO's mor har utlovat överklagan.

Överklagat och klart så nu är det väl inte långt kvar och hoppas på fällande.
Citera
2020-01-25, 21:38
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik

Kanske den mest drivande då.
Citera
2020-01-25, 21:42
Medlem
Rastades avatar
Så dödades Joakim.

Med löfte om narkotikaklassade läkemedel lurades 29-årige Joakim Durhan till den jämnårige barndomsvännens lägenhet i Kiruna natten till den 27 juli förra året.

Sedan slog fällan igen.

En 38-åring, i sällskap av en 37-åring stormade in i lägenheten och gick till attack mot Joakim Durhan som höjde händerna och förgäves började slåss för sitt liv. Medan 38-åringen matade slag mot Joakim så hoppade 29-åringen runt och slog och sparkade där han kom åt. Han tog, enligt de andra, även upp en termos som han slog Joakim i huvudet med den så att blodet forsade från pannan. När 37-åringen låste fast Joakims kropp i olika grepp så kunde 38-åringen ostört sätta sig grensle över Joakims bröstkorg och slå honom i ansiktet så att näsben och okben knäcktes.

Till slut fattade 37-åringen, enligt de andra gärningsmännen och tingsrättens dom, ett armlås runt Joakims hals tills han tuppade av. När kroppen efter några minuter började rycka till ska 37-åringen på nytt ha tagit ett armlås runt Joakims hals innan han dog.

Joakim Durhan slutade andas någon gång efter 04, lördagsmorgonen den 27 juli, i barndomsvännens kök i Kiruna.

Uppgifter från förundersökningen och domen tyder på att den 29-årige barndomskompisen och 38-åringen var de som hade motivbilder för att vilja skada Joakim.

Barndomskompisen hade känt sig mobbad av Joakim under deras uppväxt. En konflikt om en narkotikaskuld fanns även i bakgrunden, och han ska ha uppfattat sig som hotad av Joakim.

38-åringen och Joakim hade i flera omgångar haft ett förhållande med samma kvinna. När 38-åringen och kvinnan till sist blev ett par ska Joakim ha fortsatt ha kontakt med kvinnan, vilket ska ha retat upp 38-åringen.

Några dagar efter att Joakim Durhan anmäldes försvunnen grep polisen de tre männen med någon dags mellanrum. Den svårt brända kroppen med bakbundna händer och lakan över sig upptäcktes först efter 19 dagars febrilt sökande – nergrävd under stockar och stenar i ett skogsområde – efter att en av de tre frihetsberövade gärningsmännen pekat ut platsen.
Citera
2020-01-25, 22:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Natten mot den 27 juli 2019 i Kiruna.

Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Så dödades Joakim.

Med löfte om narkotikaklassade läkemedel lurades 29-årige Joakim Durhan till den jämnårige barndomsvännens lägenhet i Kiruna natten till den 27 juli förra året.

Sedan slog fällan igen.

En 38-åring, i sällskap av en 37-åring stormade in i lägenheten och gick till attack mot Joakim Durhan som höjde händerna och förgäves började slåss för sitt liv. Medan 38-åringen matade slag mot Joakim så hoppade 29-åringen runt och slog och sparkade där han kom åt. Han tog, enligt de andra, även upp en termos som han slog Joakim i huvudet med den så att blodet forsade från pannan. När 37-åringen låste fast Joakims kropp i olika grepp så kunde 38-åringen ostört sätta sig grensle över Joakims bröstkorg och slå honom i ansiktet så att näsben och okben knäcktes.

Till slut fattade 37-åringen, enligt de andra gärningsmännen och tingsrättens dom, ett armlås runt Joakims hals tills han tuppade av. När kroppen efter några minuter började rycka till ska 37-åringen på nytt ha tagit ett armlås runt Joakims hals innan han dog.

Joakim Durhan slutade andas någon gång efter 04, lördagsmorgonen den 27 juli, i barndomsvännens kök i Kiruna.

Uppgifter från förundersökningen och domen tyder på att den 29-årige barndomskompisen och 38-åringen var de som hade motivbilder för att vilja skada Joakim.

Barndomskompisen hade känt sig mobbad av Joakim under deras uppväxt. En konflikt om en narkotikaskuld fanns även i bakgrunden, och han ska ha uppfattat sig som hotad av Joakim.

38-åringen och Joakim hade i flera omgångar haft ett förhållande med samma kvinna. När 38-åringen och kvinnan till sist blev ett par ska Joakim ha fortsatt ha kontakt med kvinnan, vilket ska ha retat upp 38-åringen.

Några dagar efter att Joakim Durhan anmäldes försvunnen grep polisen de tre männen med någon dags mellanrum. Den svårt brända kroppen med bakbundna händer och lakan över sig upptäcktes först efter 19 dagars febrilt sökande – nergrävd under stockar och stenar i ett skogsområde – efter att en av de tre frihetsberövade gärningsmännen pekat ut platsen.

Stort tack för detta mycket tydliga inlägg hur det gick till då JD dog under de tidiga morgontimmarna den 27 juli förra året.

Vilket fruktansvärt slut för BO. Att efter misshandeln dö i barndomsvännens kök. Undrar hur lång tid det kan ha tagit innan BO avled? Som vi alla vet, så kan personer i sådana här kretsar avlida i förtid genom just ond bråd död.
Citera
2020-01-25, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Kommer bli en annan dom det är jag övertygad om sen om alla fälls för mord har ja svårt o svara på.

Har följt denna tråd sen dag 1.
Markus är den som haft störst motiv till denna "dödsmisshandel" då han haft så mycket otalt med JD pga Donna. Jag sitter och lyssnar på förhören just nu och hör att Markus har ett väldigt obehagligt lugn i rösten, jag hör även att Jimmy är väldigt orolig och att Mattias är nervös.
Markus är den som manipulerat Jimmy till att få dit JD så han får ge igen för allt, Jimmy har varit så drogpåverkad så han har bara varit likgiltig och gått med på det. Mattias har befunnit sig på helt fel plats vid helt fel tid, nervositeten i hans röst avslöjar honom. Han har sagt rätt från början i förhören att Markus varit den som verkligen ville sätta dit JD men ändrar sig i rättegången då han är rädd för Markus. Han är rädd att Markus har kontakter som inte är "snälla" / av denna värld som skickar någon att göra illa hans barn (Mattias barn)
Sen är det det här med strypning. Saken är den (när man läser rättsprottokoll) där det står att JD brutit näsbenet/näsryggen och det pratas om strumpa/tygbit i munnen (den strumpan/tygbiten blev uppbränd med GMs kläder) . JD har kvävts av sitt eget blod med tanke på skadorna som uppstått vid misshandeln mot ansikte, specifikt näsan. Och där framkommer att Markus varit den som uppsåtligen orsakat skadorna och därmed döden.
Också, detta med kontorsstolen som nämns till och från, JD har nog blivit misshandlad i stolen. Därav den blivit bränd. Det är mycket som säger att ingen av dessa är riktigt ärliga hur förloppet gått till, mer än att jag går på Mattias linje att han är rädd och blivit hotad av Markus (Mattias har mest att förlora och det spelar Markus på). Hur ska Mattias ha kunnat strypa JD om han suttit i en stol då inget från rättsprottokoll visar skador kring hals/adamsäpple som tyder på dödsorsak mer än att han kvävts? (fasthållningen har Mattias blivit tillsagd om av Markus. Annars så ska han få fan för det här om han inte hjälper till). Näsrygg/näsben har blivit rejält skadat pga av misshandeln som Markus står för (Jimmy deltar han också väldigt mycket)! Markus är den som ska ta det största straffet, och Jimmy likaså!
Citera
2020-01-25, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mslinlan
Har följt denna tråd sen dag 1.
Markus är den som haft störst motiv till denna "dödsmisshandel" då han haft så mycket otalt med JD pga Donna. Jag sitter och lyssnar på förhören just nu och hör att Markus har ett väldigt obehagligt lugn i rösten, jag hör även att Jimmy är väldigt orolig och att Mattias är nervös.
Markus är den som manipulerat Jimmy till att få dit JD så han får ge igen för allt, Jimmy har varit så drogpåverkad så han har bara varit likgiltig och gått med på det. Mattias har befunnit sig på helt fel plats vid helt fel tid, nervositeten i hans röst avslöjar honom. Han har sagt rätt från början i förhören att Markus varit den som verkligen ville sätta dit JD men ändrar sig i rättegången då han är rädd för Markus. Han är rädd att Markus har kontakter som inte är "snälla" / av denna värld som skickar någon att göra illa hans barn (Mattias barn)
Sen är det det här med strypning. Saken är den (när man läser rättsprottokoll) där det står att JD brutit näsbenet/näsryggen och det pratas om strumpa/tygbit i munnen (den strumpan/tygbiten blev uppbränd med GMs kläder) . JD har kvävts av sitt eget blod med tanke på skadorna som uppstått vid misshandeln mot ansikte, specifikt näsan. Och där framkommer att Markus varit den som uppsåtligen orsakat skadorna och därmed döden.
Också, detta med kontorsstolen som nämns till och från, JD har nog blivit misshandlad i stolen. Därav den blivit bränd. Det är mycket som säger att ingen av dessa är riktigt ärliga hur förloppet gått till, mer än att jag går på Mattias linje att han är rädd och blivit hotad av Markus (Mattias har mest att förlora och det spelar Markus på). Hur ska Mattias ha kunnat strypa JD om han suttit i en stol då inget från rättsprottokoll visar skador kring hals/adamsäpple som tyder på dödsorsak mer än att han kvävts? (fasthållningen har Mattias blivit tillsagd om av Markus. Annars så ska han få fan för det här om han inte hjälper till). Näsrygg/näsben har blivit rejält skadat pga av misshandeln som Markus står för (Jimmy deltar han också väldigt mycket)! Markus är den som ska ta det största straffet, och Jimmy likaså!

Dom bör ha samma straff. Alla tre var med på vad som skulle ske och ingen har agerat för att stoppa det.

Tror att det höjs i hovrätten och blir betydligt längre för samtliga.
Citera
2020-01-26, 01:51
Medlem
Finns det bilder på dessa 3 herrar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här