2019-07-30, 22:12
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John79
Hans namn är Habte A och kommer från Eritrea.
Jo, fast nu var det ju hudfärgen hos BO vi diskuterade. (Intressant om rasism ingår i motivet.)
Citera
2019-07-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
cleovarnamnet pratade om brottsoffren.
Sorry! Utgårifrån att dom var tyskar eftersom tidningarna i tyskland och schweiz inte nämner något land.
Citera
2019-07-30, 22:25
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Trots allt är det så att om någon har ihjäl någon vilt främmande på en offentlig plats, och uppenbart motiv saknas, så finns det heller inget tydligt motiv - något som brukar kallas för vansinnesdåd. Rasism är inte så att säga huvudspåret.

Om vi antar att BO är vita, så kan det också eventuellt helt enkelt förklaras genom statistik. De flesta på aktuell perrong var kanske vita, och offren valdes inte ut på grund av deras hudfärg eller utseende.

Rasism kan mycket väl vara huvudspåret. Precis som vid IKEA-morden. En eritrean högg ihjäl två vita just för att de var vita. Det finns inga andra motiv vid det bestialiska mordet.
Citera
2019-07-30, 22:31
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Rasism kan mycket väl vara huvudspåret. Precis som vid IKEA-morden. En eritrean högg ihjäl två vita just för att de var vita. Det finns inga andra motiv vid det bestialiska mordet.

Jag menade rent allmänt sett, att om det saknas uppenbart motiv är inte rasism huvudspåret.

I det här fallet har inget framkommit som tyder på ett rasistiskt motiv. Skulle gissa att BO är ljushyade (de flesta i Tyskland är ju det), men det gör inte dådet rasistiskt.
Citera
2019-07-30, 22:40
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jag menade rent allmänt sett, att om det saknas uppenbart motiv är inte rasism huvudspåret.

I det här fallet har inget framkommit som tyder på ett rasistiskt motiv. Skulle gissa att BO är ljushyade (de flesta i Tyskland är ju det), men det gör inte dådet rasistiskt.

Men det skulle kunna göra det. I andra fall när det gäller omvänd hudfärg är det ofta rasistiskt enligt media. Men givetvis är det tyst i den frågan nu.
Citera
2019-07-30, 22:52
Medlem
Troians avatar
Citat:
Men det skulle kunna göra det. I andra fall när det gäller omvänd hudfärg är det ofta rasistiskt enligt media. Men givetvis är det tyst i den frågan nu.

I så fall har "media" fel.

Dessutom är det en viss skillnad, åtminstone i de flesta områden i Europa, där ju vita utgör majoritetsbefolkningen. Ska "man" (svart eller ej) döda någon på måfå så är det sannolikt att brottsoffret tillhör majoritetsbefolkningen. Om brottsoffret tillhör en minoritet så, allt annat lika, är det mer sannolikt att det har med brottet att göra.

Om exempelvis en jude hittas knivdödad på en gata i Rosengård så skulle jag säga att det är mer sannolikt att det rör sig om ett hatbrott, än om en muslim hittas knivdödad på samma plats.
Citera
2019-07-30, 22:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
I så fall har "media" fel.

Dessutom är det en viss skillnad, åtminstone i de flesta områden i Europa, där ju vita utgör majoritetsbefolkningen. Ska "man" (svart eller ej) döda någon på måfå så är det sannolikt att brottsoffret tillhör majoritetsbefolkningen. Om brottsoffret tillhör en minoritet så, allt annat lika, är det mer sannolikt att det har med brottet att göra.

Om exempelvis en jude hittas knivdödad på en gata i Rosengård så skulle jag säga att det är mer sannolikt att det rör sig om ett hatbrott, än om en muslim hittas knivdödad på samma plats.

Blanda inte korten nu. Det spelar ingen roll om man är i Rosengård eller i Milano. Det spelar ingen roll om offret är vit eller svart och det spelar ingen roll om GM är vit eller svart. Samma logik gäller alltid.
Citera
2019-07-30, 22:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Blanda inte korten nu. Det spelar ingen roll om man är i Rosengård eller i Milano. Det spelar ingen roll om offret är vit eller svart och det spelar ingen roll om GM är vit eller svart. Samma logik gäller alltid.

"Spelar ingen roll", på vilket sätt menar du? Jag förstår inte ditt inlägg.
Citera
2019-07-30, 23:04
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Citat.Nej, att mordet är religiöst motiverat kan i praktiken uteslutas.

Nej det kan det definitivt ikke!

Alle og enhver kan lægge billeder af kors og Jesus ud på nettet, uden at det på nogen måder udelukker at de selv samme personer udfører drab for at tjene Islam.

Du har helt snöat in dig på islam, de flesta eritreaner är kristna och de tillhör den ortodox-kristna kyrkan.
De två största religionerna i Eritrea är kristendom och islam. En världsomfattande studie kopplad till Pew Research Center uppskattade andelen kristna till 62,9 % (2011) - wikipedia
Men det är klart, de kanske bara låtsas, i själva verket är de alla muslimer.
Citera
2019-07-30, 23:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
"Spelar ingen roll", på vilket sätt menar du? Jag förstår inte ditt inlägg.

Citat:
Dessutom är det en viss skillnad,

Den relativiseringen var det jag invände emot. Du vet lika bra som jag vad du sysslar med.
Citera
2019-07-30, 23:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Den relativiseringen var det jag invände emot. Du vet lika bra som jag vad du sysslar med.

Nej, det var inte en relativisering på det viset. Jag menade endast strikt statistiskt. Om 99 mörkhyade och en ljushyad befinner sig på en viss plats, och den ljushyade knivmördas, så finns det större anledning att misstänka rasistiskt motiv, än om någon av de 99 mörkhyade mördas.
Citera
2019-07-30, 23:38
Medlem
sandvik40s avatar
[quote=rawsezx|68237668]Åker tåg väldigt sällan, men varför gör man inte som i Japan och sätter upp väggar med automatiska dörrar vid perrongerna?

PENGAR, finns Dubai, Singapore oxa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in