2020-10-05, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Jag försöker undvika saker jag inte klarar av långsiktigt. Sedan tar jag endast lite medicin om jag ska något som jag Annars vet jag kommer sabba. Men nej, medicinen är bara amfetamin och folk ska nog fatta det. Det fixar Inget. It is what it is.

Meeeen, utan elvanse hade jag inte haft job. Det gör en skillnad i meningen att jag någon vecka med elvanse gör ett bra jobb, och sedan har jag 1-4 veckor där jag sugar.

Dock, jag känner att jag skulle paja totalt om jag körde medicin 365/år. Det stör sömnen tror jag. Å andra sidan är jag seg utan medicinen. Seg och virrig. Så, pest eller avlönad kolera.

Vilka doseringar har du på morgon och kväll?
Citera
2020-10-05, 10:58
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Jag försöker undvika saker jag inte klarar av långsiktigt. Sedan tar jag endast lite medicin om jag ska något som jag Annars vet jag kommer sabba. Men nej, medicinen är bara amfetamin och folk ska nog fatta det. Det fixar Inget. It is what it is.

Meeeen, utan elvanse hade jag inte haft job. Det gör en skillnad i meningen att jag någon vecka med elvanse gör ett bra jobb, och sedan har jag 1-4 veckor där jag sugar.

Dock, jag känner att jag skulle paja totalt om jag körde medicin 365/år. Det stör sömnen tror jag. Å andra sidan är jag seg utan medicinen. Seg och virrig. Så, pest eller avlönad kolera.

Detta beskriver exakt mitt dilemma, bara att jag inte fungerar alls utan medicinen på arbete. Kanske byta arbete är en lösning för min del.
Citera
2020-10-05, 12:01
Medlem
betlebubs avatar
Eftersom diagnosen ADHD är trams bluff rekommenderar jag starkt att man inte medicinerar barn då de växer ur beteenden med åldern.
Citera
2020-10-05, 13:31
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 60050
Vilka doseringar har du på morgon och kväll?

Alltså, jag tar bara 30mg. Enligt expertisen ska man öka dosen, men jag tar bara avbrott någon månad då jag inte tror på det och ser det som bs. Det är amfetamin inget annat liksom.
Citera
2020-10-05, 13:33
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Detta beskriver exakt mitt dilemma, bara att jag inte fungerar alls utan medicinen på arbete. Kanske byta arbete är en lösning för min del.

Skulle nog undvika jobb som du inte klarar av, och sedan endast använda medicin där det är 100% nödvändigt för ett vanligt liv.
Citera
2021-01-11, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betlebub
Eftersom diagnosen ADHD är trams bluff rekommenderar jag starkt att man inte medicinerar barn då de växer ur beteenden med åldern.

Du är en bluff. Det kan ju hjälpa barn så dom kan utbilda sig och bli någonting i livet. Jag hatar folk som yttrar sig om saker dom inte har en aning om.
Citera
2021-01-12, 16:23
Medlem
Olika för alla, kände lugn första månaderna nu känns det som sockerpiller, måste få insatt opiater tror jag, men testa borde du, en human medicin elvanse jämfört med metylfenidat..
Citera
2021-01-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grabo621
Du är en bluff. Det kan ju hjälpa barn så dom kan utbilda sig och bli någonting i livet. Jag hatar folk som yttrar sig om saker dom inte har en aning om.

Du har ingen aning heller eftersom ADHD diagnoser ställs efter beteende enbart. Alla barn är olika och växer upp på olika sätt. Miljö och andra fysiska problem kan förklara beteendet också.
Det är synd om barn som i onödan får stimulanter som stör kroppens och hjärnans utveckling.
Citera
2021-01-30, 14:37
Medlem
Vet att det här är en gammal tråd men för alla som eventuellt kan läsa det här senare:
Det är SÅ VÄRT att testa elvanse om dem andra medicinerna inte funkat för dig!!!

Concerta funkade inte, jag var för irriterad o hade väldigt hög puls.
Ritalin var bättre men hade fortfarande hög puls.
Medikinet gjorde mig bara deppig.

Elvanse funkade o jag mår bättre än vad jag någonsin gjort på den här medicinen.

Jag vet att det suger att prova de olika medicinera man mår SKIT men nu mår jag bra o det VAR VÄRT det.

Har inte så många biverkningar på Elvanse förutom liiiite sämre aptit, sover faktiskt bättre än förut.
Hade dock fler biverkningar när jag gick på högre dos, lite ocd beteenden som att tvätta händerna alldeles för mycket o så + sömn paralys. Men har inte haft det sen nu med den dosen jag är på.
Citera
2021-01-30, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettberg
Vet att det här är en gammal tråd men för alla som eventuellt kan läsa det här senare:
Det är SÅ VÄRT att testa elvanse om dem andra medicinerna inte funkat för dig!!!

Concerta funkade inte, jag var för irriterad o hade väldigt hög puls.
Ritalin var bättre men hade fortfarande hög puls.
Medikinet gjorde mig bara deppig.

Elvanse funkade o jag mår bättre än vad jag någonsin gjort på den här medicinen.

Jag vet att det suger att prova de olika medicinera man mår SKIT men nu mår jag bra o det VAR VÄRT det.

Har inte så många biverkningar på Elvanse förutom liiiite sämre aptit, sover faktiskt bättre än förut.
Hade dock fler biverkningar när jag gick på högre dos, lite ocd beteenden som att tvätta händerna alldeles för mycket o så + sömn paralys. Men har inte haft det sen nu med den dosen jag är på.

Du är medveten om att Concerta, medikinet och Ritalin är samma skit med olika namn va?
Elvanse är ren och fin amfetamin. Alla mår bra av det.
Citera
2021-02-09, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Du är medveten om att Concerta, medikinet och Ritalin är samma skit med olika namn va?
Elvanse är ren och fin amfetamin. Alla mår bra av det.

Du är medveten om att även om det är samma skit så kan man må olika på medicinerna? Det säger alla läkare men också alla som någonsin testat medicinerna.
Citera
2021-09-08, 17:22
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
För mig funkade elvanse bättre och jag hade generellt mindre biverkningar och bättre aptit på den. Var tvungen att sluta ändå, för den biverkningen jag hade var att jag tappade jättemycket hår.

Har ditt hår kommit tillbaka när du slutade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in