2019-07-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Detta har länge känts som ett mysterium för mig. Lås är ju annars standard på det mesta som främmande människor kan komma åt: bilar, mopeder, cyklar, ytterdörrar, förvaringsskåpet på jobbet etc.
Varför är det då så pass vanligt med brevlådor som saknar låsfunktion?

I området där jag bor t.ex. Av ett 20-tal hushåll är jag den enda som kostat på mig en rejäl låsbar brevlåda i plåt, som är rejält förankrad i marken.
Alla andra har sina sladdriga lådor i plast, vars lock åker upp när det stormar ...
Och så ser det ut på väldigt många ställen har jag noterat. Alltid dessa olåsbara plastlådor, och så någon enstaka låsbar låda.

Här, liksom på många andra orter, så kommer posten numera runt kl. 12 på dagen, då väldigt många är på jobbet. Inte så svårt för någon illvillig person att stjäla post lite diskret.
När jag köpt en ny bil fick jag hem ägarpappren i brevlådan. Hade någon stulit dessa så hade den personen kunnat skriva över bilen på sig själv! Aldrig att jag skulle velat ha pappren liggandes i en olåst låda flera timmar medans jag är på jobbet.
Eller som när jag fyllde år och fick hem två grattiskort med en femhundring i vardera kort. Inte hade jag velat ha tusen spänn liggandes helt oskyddat.

Det enda praktiska med icke låsbara lådor, som många säkert kommer påpeka, är att större paket ryms när brevbäraren har ett helt lock som kan lyftas, istället för ett smalt inkast.
Dock blir ju den "fördelen" också snarare en nackdel eftersom att även detta paket kommer ligga helt oskyddat! Då tar jag hellre emot en avi och hämtar ut det på postombudet.

Så, lite saker att diskutera:
Varför är inte låsbara brevlådor normen?
Vad har du för typ av brevlåda?
Vad har dina grannar för typer av brevlådor?
Har du eller någon bekant fått post stulen? Och vilka konsekvenser fick det?

Säg åt dina släktingar att skicka pengar med rekommenderat brev.
Citera
2019-07-06, 13:00
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Ännu en nyckel att tappa..

Varför är det inte normen att bygga höga murar med taggstängsel på i Sverige? Eller alla åtminstone har en vakthund som står och skäller hela dagarna?
Galler för fönstren?
Alla andra tungt kriminellt belastade länder har ju det?!

Det är ju såklart kostsamma saker, det kanske blir normen i framtiden.

Då är vi verkligen utomlands...
Citera
2019-07-06, 13:18
Medlem
supremanics avatar
Använder vanlig brevlåda och kommer inte byta eftersom det ändå inte skickas något som egentligen är kritiskt om det försvinner dit.
Att någon skulle helt enkelt kunna skriva över en bil på sig själv bara för att den kommer över regbeviset lär knappast hända heller. Den personen som skulle försöka sig på detta skulle bli polisanmäld illa kvickt och då det lär framgå att ingen kontakt gjorts för att genomföra en affär och att transportstyrelsen just skickat ut dessa papper...
Detsamma gäller kreditkort, lån och så vidare. Inget av detta lär i slutändan leda till något personligt ansvar för den som fått sin brevlåda länsad så länge allt sköts rätt och man bestrider ev. krav och polisanmäler.
Systemet är liksom byggt för att post som färdas denna vägen kan försvinna eller hamna på villovägar.
Citera
2019-07-06, 13:34
Avslutad
vill man komma åt post i en låst brevlåda är det inte speciellt svårt att få ut den
Citera
2019-07-06, 14:31
Bannlyst
Väldigt få investerar i en säkrare brevlåda när trenden är att allt färre brev skickas. Dessutom är det ganska lätt för en polsk stöldliga att sno en fin brevlåda som inte är förankrad i marken.

Om man beställer paket så kan man i många fall begära att paketet ska hämtas ut hos ombud istället för att levereras till brevlådan.

Och ja, jag har jobbat som brevbärare, tidningsbud och reklamutdelare. Jag vet vad jag talar om.
Citera
2019-07-06, 14:32
Medlem
godboys avatar
Får nästan ingen post alls, men om jag bodde i hus skulle jag självklart ha en låsbar brevlåda som sitter ordentligt förankrad i marken. Är det någon garanti för att inte bli av med sin post? Nej, självklart inte. Men däremot så försvårar det för tjuven som då kanske väljer grannarnas olåsta lådor i stället.

Dock så kan ju en stadig plåtbrevlåda ha motsatt verkan med att dra till sig uppmärksamhet från icke önskade element, och av alla plåtlådor jag sett så kan alla forceras med en skruvmejsel i ordentlig storlek.

Dock så skickar jag inte något som är värdefullt med Post Nord, då det inte är helt ovanligt att lite mer värdefulla grejer försvinner.
Citera
2019-07-06, 23:49
Medlem
Oddballs avatar
Det var ett stort problem för mig och som höll mig sömnlös förut, bestämde att så vill jag inte ha det. Så jag specialbeställde en postlåda gjord av 17 mm rostfritt stål som jag svetsat och bultat fast i en 2½ meter lång stålbalk som sticker upp en meter ovanför marken, balken är fastgjuten i ett armerat betongfundament på ca 1 kbm nere i jorden. Luckan på baksidan där jag tar ut posten låses med hjälp av 3 st hänglås av klass 4. Utöver det så är hela ytterskalet strömförande (380 V 12 A) så brevbäraren får vara lite försiktig så han enbart stoppar ner posten i inkastet på framsidan och inte kommer åt själva lådan.

Fast eftersom jag har alla räkningar via e-faktura och Kivra så får jag ingen post. Får inte ens reklam längre eftersom reklamutdelaren kom åt själva lådan vilket resulterade i en schysst afro och kraftig rökutveckling samt lite tics efteråt.
Citera
2019-07-07, 12:30
Medlem
Måste bara påpeka att plåt bara är ett format och inte ett material.

Sedan är det så att förr behövdes det inte låsbara brevlådor. Inbrottstjuvar har alltid funnits mer eller mindre av men man har låtit bli brevlådorna.
Att rycka upp en låst brevlåda går snabbt. Vill man in så kommer man in.
Frågan är varför man ska behöva betala massa extra för en låsbar brevlåda när det ska räcka med en vanlig jävla brevlåda?
Är det inte bättre o kasta ut alla brottslingar?
Citera
2019-07-07, 16:57
Medlem
Citat:
Har svårt att tro det? Har aldrig hört talas om något kivra.
I min trådstart nämnde jag två exempel på värdesaker som gott kunnat bli stulna ur en brevlåda.

Har iofs låsbar brevlåda men får mest gratistidningar. Något enstaka brev i månaden. Resterade brev får jag också i Kivra.

Hur kan du aldrig hört talas om Kivra?
Senast redigerad av Engineer 2019-07-07 kl. 17:03.
Citera
2019-07-07, 20:02
Medlem
Fanndiss avatar
Ni som argumenterar att lås är onödigt eftersom "en tjuv kan ju bryta upp den och komma åt posten ändå", lämnar ni bilen och bostaden olåsta av samma anledning också?
Citera
2019-07-07, 20:09
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Måste bara påpeka att plåt bara är ett format och inte ett material.

Sedan är det så att förr behövdes det inte låsbara brevlådor. Inbrottstjuvar har alltid funnits mer eller mindre av men man har låtit bli brevlådorna.
Att rycka upp en låst brevlåda går snabbt. Vill man in så kommer man in.
Frågan är varför man ska behöva betala massa extra för en låsbar brevlåda när det ska räcka med en vanlig jävla brevlåda?
Är det inte bättre o kasta ut alla brottslingar?
Intressant det där med att tjuvarna förr lät bli brevlådor. Var det någon form av hederskodex?

Men det här med att betala mer för en låsbar låda, är inte det att jämföra med att investera i ett hemlarm? Många tycker numera att det behövs.
Eller så kan man jämföra med, som vissa gjorde för bra många år sedan, att lämna dörren olåst ifall grannen behövde låna något. Varför skall man behöva låsa dörren så att grannen inte kan låna en kopp socker?
Citera
2019-07-08, 06:52
Medlem
Citat:
Intressant det där med att tjuvarna förr lät bli brevlådor. Var det någon form av hederskodex?

Men det här med att betala mer för en låsbar låda, är inte det att jämföra med att investera i ett hemlarm? Många tycker numera att det behövs.
Eller så kan man jämföra med, som vissa gjorde för bra många år sedan, att lämna dörren olåst ifall grannen behövde låna något. Varför skall man behöva låsa dörren så att grannen inte kan låna en kopp socker?

Just för att inbrottstjuvar har alltid funnits. Men just brevlådor har man låtit bli av någon konstig anledning.
Visst har det hänt att någon enstaka har blivit av med post men det har varit sällsynt.
Ingen har heller gett sig på postcyklarna som står på stan fulla med brev helt oskyddat medans brevbäraren är inne i ett hus.

Kanske är det för att man själv inte vill få sin post stulen eller för att det är ganska höga straff (har jag för mig) på just sådant brott, vad vet jag?
Finns säkert någon forskning inom ämnet.

Att byta till en låsbar brevlåda är kanske som att kapitulera inför det nya Sverige. Man kan lika väl flytta då om man inte ens kan ha posten ifred.
Ens borg blir besudlad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in