2019-07-04, 12:43
Medlem
Hej, hej, jag behöver lite synpunkter. Det gäller tradera och Klarna. Nu kommer ett långt inlägg...

Jag skaffade mitt tradera-konto för säkert 15 år sedan eller mer, när Klarna inte ens fanns (i den form den gör idag iaf). Jag har knappt använt Tradera på många år nu, men för ett par år sedan behövde jag aktivera Klarna-betalning på Tradera av nån anledning (minns ej varför).
Hur som, nu tänkte jag rensa ut lite och börja sälja lite grejer. Mitt problem är att jag vill inte använda mig av Klarna-betalning (eller Paypal) för jag vill inte ha nån mellanhand som sköter betalning, utan det ska ske mellan mig och köparen. Swish eller banköverföring funkar bäst! Plus att jag läste deras skumma avtal, så inget jag vill gå med på.

När jag skulle börja lägga upp lite annonser, kunde jag inte bocka ur Klarna-betalning, vilket gjorde mig jätteirriterad så jag kontaktade deras kundtjänst. Primärt ville jag ta bort mitt klarna-medgivande från Tradera, men hon sa att de inte kan göra det och bad mig bocka ur "klarna-betalning" när jag la upp nånting. Jag testade och helt magiskt gick det att göra, trots att jag under två dagar tidigare inte kunnat göra det. Ja, ja, okej, det är väl alltid nått iaf!

Nu till mitt huvudbry... De hävdar på att de inte kan ta bort Klarna-betalning från mitt konto? Utan att ersätta det med Tradera-betalning (vad det nu är..?). Oavsett så handlar det om att jag ska ge mitt kontonummer till en tredjepart som ska agera som mellanhand i transaktionerna. Jag kan förstå att det kan handla om säljar/köparskydd, men som sagt, jag är tveksamt ställd till deras skumma avtal.
Poängen är att de hävdar i princip att jag har gått med på ett avtal jag inte kan gå ur...? Är det så..? Om jag INTE MÅSTE använda mig av Klarna (jag kan ju bocka ur det), är det ju alltså inte ett villkor för att köpa/sälja på tradera, då det finns både swish och manuell banköverföring. Om jag har gett mitt medgivande till Klarna, måste jag väl också kunna ta tillbaka medgivandet/säga upp mitt avtal med dem?

Jag har själv jobbat på kundtjänst och jag vet att företag kan ha knäppa tekniska hinder och det kan mycket väl så vara att de inte kan ta bort Klarna-betalning från mitt konto, men jag måste väl ändå på nått sätt kunna häva mitt avtal med Klarna..? Jag frågade om jag istället då skulle vända mig direkt till Klarna, men personen bara upprepade samma sak om och om igen och att det är Traderas kundtjänst jag ska prata med och att alla kommer säga samma sak.. Det fattar väl jag också, men personen verkar ju inte fatta min poäng att de inte kan tvinga mig in ett avtal jag inte kan avsluta.. dessutom är ju avtalet med Klarna! Eller har jag fel här..? Det låter bara helt jäkla orimligt iaf!
Citera
2019-07-04, 13:46
Medlem
Detta är skydd mot bedrägerier. Det är ett skydd för både köpare och säljare.

Mellanhanden kan garantera att betalning har skett på rätt/fel sätt.

Att ge ut kontonummer är helt riskfritt, så gör det bara för fan.

När ditt konto är lite mer respektabelt så kan du använda banköverföring och Swish som vanligt igen.
Citera
2019-07-04, 13:50
Medlem
Fast det är inte svaret på min fråga. Jag vet mycket väl vilka fördelar/nackdelar det är med olika betalsätt. Det är inte det jag ifrågasätter. Jag ifrågasätter att de menar på att jag har ingått ett avtal som jag inte kan gå ur.
Citera
2019-07-04, 13:56
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haplodaplo
Jag ifrågasätter att de menar på att jag har ingått ett avtal som jag inte kan gå ur.

Det är bara att sluta använda Tradera, och be dom radera all info om dig enligt GDPR. Så jo du kan gott avbryta avtalet.

Du har inte rätt att bara ta del av vissa funktioner på en plattform bara för att du vill använda plattformen som du verkar tro.
Citera
2019-07-04, 13:57
Medlem
Wikitomtes avatar
Spelar ingen roll vad Tradera säger. Klarna är en bank, Tradera är en säljsida. Traderas hittepåregler kan du skita i. Klarna lyder under Finansinspektionen och kan således inte hindra dig från att avsluta ditt förhållande till dom. Bara lämna Klarna utan att diskutera saken med Tradera så löser sig allt.

Citat:
Kan jag avsluta mitt kundförhållande till Klarna?
Ja, det kan du.
Om du vill avsluta ditt kundförhållande säger du upp alla produkter och samtliga avtal med Klarna.

https://www.klarna.com/se/dataskydd/

Mail till Klarna finner du i URL:en
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in