2019-07-24, 19:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundmaten
Böter finns inte i straffskalan för misshandel.

Det kommer inte alls ta särskilt lång tid eftersom mål där någon är häktad har förtur framför allting annat.

Snälla, sluta skriv

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
En 35-årig man döms till villkorlig dom och böter för misshandel.
https://www.arbetarbladet.se/artikel/man-doms-till-boter-for-misshandel-1

Citat:
Ja. Villkorlig dom och böter. Det är ett alternativ till fängelse som rätten kan döma till när påföljden bedöms inte kunna stanna vid böter.

Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Tror du villkorlig dom betyder... ingenting?

Oj vad provocerade ni blev när jag länkade till en dom med böter för misshandel trots att ni sagt att det inte finns på straffskalan.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-07-24 kl. 19:49.
Citera
2019-07-24, 19:51
Medlem
Citat:
Oj vad provocerade n i blev när jag länkade till en dom med böter för misshandel trots att ni sagt att det inte finns på straffskalan.

I länken står det följande i första raden:

"En 35-årig man döms till villkorlig dom och böter för misshandel"

I 27 kap. 1§ brottsbalken står det följande om villkorlig dom:

Rätten får döma till villkorlig dom för ett brott för vilket påföljden inte bedöms kunna stanna vid böter. Lag (1988:942).
Citera
2019-07-24, 19:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
I länken står det följande i första raden:

"En 35-årig man döms till villkorlig dom och böter för misshandel"

I 27 kap. 1 paragrafen brottsbalken står det följande om villkorlig dom:

Rätten får döma till villkorlig dom för ett brott för vilket påföljden inte bedöms kunna stanna vid böter. Lag (1988:942).

Precis!
Citera
2019-07-24, 19:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
ASAP Rocky sitter just nu häktad misstänkt för misshandel som filmades och publicerades.

Rapparen filmade själv bråket innan den misstänkta misshandeln. Filmklippet avslutades med att en kvinna säger att hon blivit slagen på rumpan av målsägande i ASAP Rocky-fallet – något som även rapparen själv valde att lyfta på Instagram.

”De följde efter oss genom fyra kvarter, och slog tjejer som gick förbi på rumpan”, skrev ASAP Rocky under sitt inlägg efter händelsen.

https://www.expressen.se/noje/artistens-forsvar-killarna-slog-tjejer-pa-rumpan/
Jävla drägg, ut med dem!
Citera
2019-07-24, 20:03
Medlem
Citat:
ASAP Rocky sitter just nu häktad misstänkt för misshandel som filmades och publicerades.

Rapparen filmade själv bråket innan den misstänkta misshandeln. Filmklippet avslutades med att en kvinna säger att hon blivit slagen på rumpan av målsägande i ASAP Rocky-fallet – något som även rapparen själv valde att lyfta på Instagram.

”De följde efter oss genom fyra kvarter, och slog tjejer som gick förbi på rumpan”, skrev ASAP Rocky under sitt inlägg efter händelsen.

https://www.expressen.se/noje/artistens-forsvar-killarna-slog-tjejer-pa-rumpan/
Jävla drägg, ut med dem!

Men de är ju svenskar - våra jämlika -
Citera
2019-07-24, 20:07
Medlem
Kan någon förklara för mig vad långa häktningstider och detta fall har gemensamt? Helt plötsligt är långa häktningstider politikerna o medias hjärtefråga.
Citera
2019-07-24, 20:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angleone
Kan någon förklara för mig vad långa häktningstider och detta fall har gemensamt? Helt plötsligt är långa häktningstider politikerna o medias hjärtefråga.

Internationell uppmärksamhet då det drabbar en amerikansk artist. Dessutom får det extra stora konsekvenser för en artist som tvingas ställa in en hel turné vilket kostar mångmiljonbelopp. Normalt sett är det primärt mest psykiskt lidande.
Citera
2019-07-24, 20:15
Medlem
Citat:
Böter finns inte i straffskalan för misshandel.

Det kommer inte alls ta särskilt lång tid eftersom mål där någon är häktad har förtur framför allting annat.

Snälla, sluta skriv

Eftersom du har en jäkligt nedlåtande ton svarar jag på samma sätt. Är du inte läskunnig? Jag har i flera inlägg skrivit att det handlar om ringa- eller normal misshandel.

I lagen framkommer det också jävligt tydligt att man bara ska döma till fängelse i sista hand (BrB 30:4) om det finns andra tänkbara alternativ.

Skulle det bedömas som en ringa misshandel finns böter med i skalan, ok?

Skulle det bedömas som en misshandel av normalgraden kvarstår vissa jäkligt tydliga punkter.

1. För att man ska dömas till fängelse krävs det att man anser att straffvärdet för gärningen motsvarar 1 år fängelse.
2. Domstolen måste ta hänsyn till vad som föranledde misshandeln, t ex. de omtalade trakasserierna och den fysiska attacken.
3. Personen är tidigare ostraffad.

Allt av det ovan är på alla sätt aktuellt. Ser man till praxis så finns det ingen med samma förutsättningar som döms till 1 års fängelse för en liknande händelse...ingen. Överlag är en misshandel som motsvarar 1 års fängelse ganska allvarlig, nu menar jag rejält med spö och skador som följd. Nödvärnsexcessen finns med i sin tur även om han inte frias på grund av denna, vilket givetvis mildrar eventuellt straff. Sist men inte minst så är han helt ostraffad i Sverige. Såvida det inte rör sig om en mycket allvarlig händelse så är det ovanligt att man döms till fängelse som tidigare ostraffad.

Slutsats: Domstolen bör döma till villkorlig dom OCH böter. Om du inte förstår att man kan dömas till det för en misshandel av normalgraden är det ditt eget fel, inte mitt. Det är alltså irrelevant om du stirrar dig totalt blind på enbart lagparagrafen som säger 14 dagar till 2 år.
Citera
2019-07-24, 20:21
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Du är i USA och blir förföljd av ett sällskap som vägrar ge sig, de tjafsar och gormar. En i sällskapet blir attackerad lindrigt efter ett tag. Ringer du polisen (utomlands)? Och säger vadå? "Det är någon irriterande kille som följer efter oss hela tiden och som inte vill gå iväg. Vad tror du att genmälet kommer att bli? Tro mig, oavsett land så kommer de inte att skicka ut en bil för detta. I synnerhet inte i Sverige.

Nej, i Sverige kommer inte polisen.

Men i USA och andra länder skickar man definitivt ut en bil om det finns nån ledig. Jag ringde en gång där och rapporterade att en skum snubbe gick och kollade in i bilar på parkeringen utanför. En polisbil var där på mindre än 30 sekunder, och grep en snubbe som mycket riktigt visade sig vara en biltjuv.

I Japan har polisen så lite att göra att de lägger ut lockbete till random tjuvar i en olåst bil, och sen sätter sig fem poliser och spanar på bilen i veckovis i förhoppning om att gripa nån (källa).
Citera
2019-07-24, 20:26
Medlem
" Åklagaren ansåg att mannens reaktion var rimlig ur nödvärnssynpunkt då livvakten knuffade mannen och tog ett grepp runt hans hals."

Vad var det jag sa era dumjävlar. Nu kniper ni käft.

Ni vet fan inte ett piss.
Citera
2019-07-24, 20:29
Medlem
FreeHazarens avatar
Trollet A$AP Rocky blir dömd imorgon klockan 11:00.

Häktningstiden var förkortad från 4v till 3v.
Antagligen finns det nu en klar bild.
Trump håller tyst och det gör andra med, som om det var redan avklarat.
Finns inget att tjaffsa om.

Normala artiser röker braj på öppen gata, de kan även dra snabbt en lina koks stående på några sekunder, och andra sidan, A$AP Rocky gömmer ölflaska eller saftburk i ärmen för sin "rädsla" för polisen. Snarare trollar han än är rädd.

Alla anklagelser mot Elvis lades ner, då upplägget har varit att trakassera honom till attack?
Bevisen finns nog i filmerna vi inte fick se.

Varför blir A$AP Rocky och följet dömda skyldiga till misshandel (med saftburk)?
De trollade fram en misshandel och uppståndelsen vilket var planen.
De förlorade en Europa turne men de vann mer kändisskap.
I värsta fall statueras ett tyst exempel för att visa att man straffas för att slösa på myndigheternas resurser. I bästa fall får de flyga hem nu på fredag efter en extra dag i häktet.

A$AP Rocky borde nog ge Elvis nya Beats hörlurar och be offentligt om ursäkt. Det är inte rätt göra Elvis med kompis till rikspuckon. Gör rätt för dig Rakim Meyers, som du själv sagt, din säkerhetsvakt är en otrevlig åsna, vilket kommer fungera som en bra ursäkt för att dölja den lyckade planen där ni alla fick 3 veckor.

Allting gott slutet gott. Bara lägga på locket. Myndigheterna skötte sitt riktigt bra. Finns inget att käbbla om.
Citera
2019-07-24, 20:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
"SÄGER ASAP" din dumma jävel. Är det sanning för att han säger det?

Ja ska inte han få ge sin version, är det bara dina afghanhuliganer som ska få göra det?

Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
" Åklagaren ansåg att mannens reaktion var rimlig ur nödvärnssynpunkt då livvakten knuffade mannen och tog ett grepp runt hans hals."

Vad var det jag sa era dumjävlar. Nu kniper ni käft.

Ni vet fan inte ett piss.

Vilken diagnos har du, du verkar inte riktigt frisk i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in