Citat:
Ursprungligen postat av
Hundmaten
Böter finns inte i straffskalan för misshandel.
Det kommer inte alls ta särskilt lång tid eftersom mål där någon är häktad har förtur framför allting annat.
Snälla, sluta skriv

Eftersom du har en jäkligt nedlåtande ton svarar jag på samma sätt. Är du inte läskunnig? Jag har i flera inlägg skrivit att det handlar om ringa- eller normal misshandel.
I lagen framkommer det också jävligt tydligt att man bara ska döma till fängelse i sista hand (BrB 30:4) om det finns andra tänkbara alternativ.
Skulle det bedömas som en ringa misshandel finns böter med i skalan, ok?
Skulle det bedömas som en misshandel av normalgraden kvarstår vissa jäkligt tydliga punkter.
1. För att man ska dömas till fängelse krävs det att man anser att straffvärdet för gärningen motsvarar 1 år fängelse.
2. Domstolen måste ta hänsyn till vad som föranledde misshandeln, t ex. de omtalade trakasserierna och den fysiska attacken.
3. Personen är tidigare ostraffad.
Allt av det ovan är på alla sätt aktuellt. Ser man till praxis så finns det ingen med samma förutsättningar som döms till 1 års fängelse för en liknande händelse...ingen. Överlag är en misshandel som motsvarar 1 års fängelse ganska allvarlig, nu menar jag
rejält med spö och skador som följd. Nödvärnsexcessen finns med i sin tur även om han inte frias på grund av denna, vilket givetvis mildrar eventuellt straff. Sist men inte minst så är han helt ostraffad i Sverige. Såvida det inte rör sig om en mycket allvarlig händelse så är det ovanligt att man döms till fängelse som tidigare ostraffad.
Slutsats: Domstolen bör döma till villkorlig dom OCH böter. Om du inte förstår att man kan dömas till det för en misshandel av normalgraden är det ditt eget fel, inte mitt. Det är alltså irrelevant om du stirrar dig totalt blind på enbart lagparagrafen som säger 14 dagar till 2 år.