Citat:
Ursprungligen postat av
Laxbete
Misshandel är inte böter i normalfallet, misshandel är artbrott där fängelse normalt ska utgå, sedan brukar det bli villkorlig dom och samhällstjänst för en ostraffad svensk medborgare. Om Rocky döms för normalgraden av misshandel är inte detta att jämföra med din standard krogslagsmål med en knytnäve, detta är tillsammans med fler gärningsmän där sparkar är involverade, gissar fängelse mellan 8-12 mån, eftersom samhällstjänsten aldrig kan verkställas i Sverige (inte en chans att asap åker till Sverige för att rensa rabatterna på någon kyrkogård i 150 timmar...
Jag skriver vilket straff som är rimligt, dvs vad jag tycker är rimligt mot bakgrund av vad
jag vet i ärendet och baserat på min tidigare erfarenhet. Jag vet mycket väl att MISSHANDEL är ett artbrott, iom häktningen så gick allt 'out of proportion' och staten måste nu löpa hela linan ut och döma till en frihetsberövande påföljd på den övre skalan vilket jag redogjort för tidigare i tråden.
Vad gäller vad som är standard som påföljd så finns det mycket att diskutera, vi har att välja på RINGA MISSHANDEL, MISSHANDEL, GROV MISSHANDEL och SYNNERLIGEN GROV MISSHANDEL, brottsrubriceringar och påföljder är mer eller mindre ett lotteri.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lanternlight
Han blev väl tilldelad fallet efter att Rocky hade blivit häktad. Det var väl riksåklagaren som tog beslutet om häktning och inte Karlsson.
Självklart var det Karlsson som tog beslutet och inte RÅ.
/Provokatör