Afghanernas ålder är avgörande för om utredningen ska bedrivas särskilt skyndsamt om dom är under 18.
Lag (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare
2 a § Förundersökning där målsäganden vid tiden för anmälan inte fyllt 18 år skall bedrivas särskilt skyndsamt, om brottet riktats mot målsägandens liv, hälsa, frihet eller frid och det för brottet är föreskrivet fängelse i mer än sex månader.
[S2]Förundersökningen skall vara avslutad och beslut fattat i åtalsfrågan så snart det kan ske och inom tre månader efter den tidpunkt då det finns någon som är skäligen misstänkt för brottet. Tidsfristen får överskridas endast om det är motiverat med hänsyn till utredningens beskaffenhet eller andra särskilda omständigheter. Förordning (2001:1002).
Baserat endast på videoklippen så sluter jag mig till att afghanen har gjort sig skyldig till minst misshandel av normalgraden alternativt försök till misshandel, alternativt grov misshandel alternativt försök till grov misshandel.
Slaget mot huvudet/ansiktet med hörlurarna kan utgöra grund för grov misshandel alternativt försök till grov misshandel.
Att uppsåtligen svinga hörlurar med en vikt på ca 250 gram mot huvudet/ansiktet mot någon innebär en uppenbar risk att tillfoga offret en svår ansiktsskada, varken afghanen, åklagaren eller undertecknad kan med någon större säkerhet utesluta att offret kunde fått synen helt eller delvis nedsatt. Att svinga/kasta spräckta hörlurar med vassa kanter är i sig ett allvarligt försök att tillfoga någon en svår kroppsskada.
Om afghanen är under 18 och kan misstänkas för brott ska även den utredningen bedrivas skyndsamt, är alla inblandade över 18 finns ingenting som talar för att utredningen ska prioriteras alls.
Har det framkommit hur gammal afghanen är?
Jag utgår från att polis/åklagare har begärt in och tagit del av samtliga övervakningskameror i kvarteren runt Hötorget, det bör finnas ett relativt stort antal kameror som spelat in delar av förloppet.
I alla händelser så ska även afghanen misstänkas för brott flygturen till trots. Det finns stort fog att misstänka narkotikabrott varför jag utgår ifrån att afghanen fått lämna ett pissprov i samband med anmälan eller vid närmast påföljande kontakt med polis.
/Provokatör