2019-06-29, 10:19
Medlem
crispy-lips avatar
Vi har en katt som till och från spyr upp hårbollar och den gör det alltid på det enda parkettgolvet i vårt hem. Om det råkar hända när man är där och torkar upp det omedelbart så är det okej, men om det t.ex. händer medans vi sover och inte upptäcker det förrän vi vaknar så går det inte att få bort fläckarna hur mycket man än försöker. Finns det någon billig metod typ något medel som kan ta bort fläckarna? Se bild av hur det ser ut: https://i.imgur.com/U3xV2rj.jpg
Citera
2019-06-29, 10:45
Medlem
Dåligt parkettgolv som tydligen suger åt sig vätska.
Får du bara bort fläckarna så kan du sedan lacka parkettgolvet.
Sök på Google eller anlita en fackman.
Citera
2019-06-29, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crispy-lip
Vi har en katt som till och från spyr upp hårbollar och den gör det alltid på det enda parkettgolvet i vårt hem. Om det råkar hända när man är där och torkar upp det omedelbart så är det okej, men om det t.ex. händer medans vi sover och inte upptäcker det förrän vi vaknar så går det inte att få bort fläckarna hur mycket man än försöker. Finns det någon billig metod typ något medel som kan ta bort fläckarna? Se bild av hur det ser ut: https://i.imgur.com/U3xV2rj.jpg

Enkelt! du slipar golvet bara!

Rekommenderar dig att kamma din katt.
Citera
2019-06-29, 12:26
Medlem
Skumt golv.

Att fläcken inte går bort tyder på att det inte finns något skyddande tätt ytskikt på parketten.
Är det inte lackat?
-nån miljötomte som slipat bort lacken och oljat parketten istället? då kan jag tänka mig att golvet suger upp magsafterna.
Det fanns nog en orsak till att parkettgolv lackades från början, istället för o oljas.

När en av våra katter spytt på golvet, torkar vi bara upp det och gnuggar bort fläcken med ett blött hushållspapper med någon droppe diskmedel på, även om vi inte hittar spyan fören dagen efter.
Citera
2019-06-29, 16:18
Medlem
crispy-lips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skargardsradion
Skumt golv.

Att fläcken inte går bort tyder på att det inte finns något skyddande tätt ytskikt på parketten.
Är det inte lackat?
-nån miljötomte som slipat bort lacken och oljat parketten istället? då kan jag tänka mig att golvet suger upp magsafterna.
Det fanns nog en orsak till att parkettgolv lackades från början, istället för o oljas.

Jag vet inte men det skulle tyvärr inte förvåna mig om det ligger till exakt så som du skrev.
När vi flyttade in var det helrenoverat och man hade använt någon dålig miljövänlig färg på balkongens betong, som lossnade när det sedan regnade.
Säkert har samma personer använt någon värdelös olja istället för riktig lack.
Med andra ord går det inte att fixa om man inte slipar och lackar om.
Citera
2019-06-29, 18:00
Medlem
Citat:
Enkelt! du slipar golvet bara!
Kanske inte så enkelt?
Något som du själv kan göra är att betsa golvet i en något mörkare nyans
som efterliknar färgen på fläckarna.
Borde ju funka då ditt golv verkar sugande. Därefter klarlackar du det.

Om du ska betsa så testa innan på en bräda som liknar ditt trägolv.
Senast redigerad av bosseriks 2019-06-29 kl. 18:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in