Citat:
Ursprungligen postat av
Simon-995
Vad är det smartaste draget i längden ligga kvar se pengarna rasa ifall det skulle komma vilket jag klarar av sedan kommer väll marknaden tillbaka? Tiden kan ingen förutspå.
Eller ska man sälja och ligga utanför för att invänta sedan investera?
Svaret är att du skall inte investera på börsen överhuvudtaget, om du inte har några bra aktier som du tror på. Allting handlar nämligen om
aktier - inte om börsen stiger eller sjunker. Det är aktierna som är det intressanta.
Mina bästa affärer på börsen senaste 10 åren gjorde jag när alla pratade om "double dip" och superkrasch. Det är alltid krasch och kris. Det intressanta är att hitta aktier som kan stiga kraftigt. Då är det också viktigt att du själv tror och förstår varför, därför att även här kommer du höra att det kommer krascha.
Själv trodde jag starkt på Note sedan 21 kr vilket jag berättade här på sajten. Som vanligt fick jag en massa tomater i ansiktet ("mindre skarpt", "så du köper industriföretag på konjunkturtoppen", osv) och som vanligt fick jag rätt (+40% hittills och kommer nog fortsätta mot 40 kr i år och 50 kr nästa år tror
jag). Det viktiga är nämligen inte vad folk säger utan vad du själv tror. Därför kan jag lättsamt bortse från alla som uppenbarligen inte ens vet vad Note sysslar med. Och kan du inte bilda dig en egen tro - en tro som per definition går emot vad andra tror varje gång det är en riktigt bra aktie - så är eventuellt inte aktier och börsen din grej utan potentiellt farligt och då är mitt råd att satsa på fonder istället och strunta i om börsen stiger eller sjunker. Sjunker börsen då köper du ju billiga andelar.