2019-06-23, 10:49
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon-995
Vad är det smartaste draget i längden ligga kvar se pengarna rasa ifall det skulle komma vilket jag klarar av sedan kommer väll marknaden tillbaka? Tiden kan ingen förutspå.

Eller ska man sälja och ligga utanför för att invänta sedan investera?

Svaret är att du skall inte investera på börsen överhuvudtaget, om du inte har några bra aktier som du tror på. Allting handlar nämligen om aktier - inte om börsen stiger eller sjunker. Det är aktierna som är det intressanta.

Mina bästa affärer på börsen senaste 10 åren gjorde jag när alla pratade om "double dip" och superkrasch. Det är alltid krasch och kris. Det intressanta är att hitta aktier som kan stiga kraftigt. Då är det också viktigt att du själv tror och förstår varför, därför att även här kommer du höra att det kommer krascha.

Själv trodde jag starkt på Note sedan 21 kr vilket jag berättade här på sajten. Som vanligt fick jag en massa tomater i ansiktet ("mindre skarpt", "så du köper industriföretag på konjunkturtoppen", osv) och som vanligt fick jag rätt (+40% hittills och kommer nog fortsätta mot 40 kr i år och 50 kr nästa år tror jag). Det viktiga är nämligen inte vad folk säger utan vad du själv tror. Därför kan jag lättsamt bortse från alla som uppenbarligen inte ens vet vad Note sysslar med. Och kan du inte bilda dig en egen tro - en tro som per definition går emot vad andra tror varje gång det är en riktigt bra aktie - så är eventuellt inte aktier och börsen din grej utan potentiellt farligt och då är mitt råd att satsa på fonder istället och strunta i om börsen stiger eller sjunker. Sjunker börsen då köper du ju billiga andelar.
Citera
2019-06-23, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarlisa
“Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.”
– Peter Lynch

Många sitter och nojar över att börsen skall krascha. Men om du äger ett företag, skulle du sälja bara för att det går lite sämre ett år?

Att det blir en jättekrasch är ändå väldigt ovanligt och även dessa medräknade ger börsen i snitt 8% /år.

Självklart är det så att man vid optimal timing kan få extremt bra avkastning. Men sannolikheten att man går miste om avkastning är ännu större.
Perfect is the enemy of good, skulle man kunna säga. Äg kvalitet så dippar det heller inte lika mycket vid en nedgång.

Har inte några framgångsagor för min del men av erfarenhet med tanke på att jag förlorat en del är att aldrig börja köpa under en så pass bra högkonjuktur som vi har nu.

Skulle det falla 30%-40% inom 2år så kan det ta lång tid innan det blir bättre siffror.
Citera
2019-06-23, 11:13
Medlem
Börskrascher kommer alltid plötsligt och oväntat. Dock brukar det vara förståsigpåare som tjatar om att det skall bli cash varje dag i 10 år innan det faktiskt händer. Så det visar väl på hur svårt det är att förutse händelser. Det är lite som att försöka förutse cancer. Man kan prata om att sannolikheten att det kommer att hända har ökat, men inte mer än så.
Citera
2019-06-23, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monopolize
Har inte några framgångsagor för min del men av erfarenhet med tanke på att jag förlorat en del är att aldrig börja köpa under en så pass bra högkonjuktur som vi har nu.

Skulle det falla 30%-40% inom 2år så kan det ta lång tid innan det blir bättre siffror.

Det du har gjort fel är att investera allt på en gång. Månadsspara några tusenlappar varje månad i stället. Köp indexfonder, investmentbolag, fastigheter och stora stabila bolag som genererar avkastning. Skippa förhoppningsbolag, guldgruvor, oljeprospektering, diamantfiskare mm. som inte tjänar några pengar och inte bidrar nämnvärt till BNP.

Går det ned så kan du bara vara glad att du nu får köpa till ett lägre pris.
Senast redigerad av krakelibrankel 2019-06-23 kl. 11:23.
Citera
2019-06-23, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nu läser jag förvisso inte så mycket på seriösa sidor men krascher diskuteras det väl konstant om oavsett hur konjunkturen ligger. Krascher kommer med ojämna mellanrum. Men när? Det vet man såklart inte. Det vanliga stalltipset är ju annars att sprida riskerna. Typ lite aktier, lite fastigheter, lite guld eller nåt i den stilen. Då år man relativt säker vid en krasch. Men vad bästa rådet är, det vet jag inte.

Frågan är vad du förväntar dig för avkastning på din investering. "The higher the risk, the higher the reward".

Du kan sätta allt i svenska korträntefonder i någon stabil valuta, exempelvis Schweizerfrank.
Dock lär din avkastning sträcka sig över tiotals år. Lången hade jag undvikit då vi ligger på minusränta redan.

Du kan mycket väl "krascha" din investering om du satsar i ett nytt företag som sen konkar. Finns multum med företag på alla världens börser som ligger på ören med hundratals miljoner i aktieantal pga nyemission på nyemission.

Kolla på Starbreeze. Här har folk torskat rejält om de inte satt på blanken.

Grundregeln är väl att man inte ska satsa pengar man inte har råd att förlora. Därför är jag starkt kritisk till att man kapitaliserar sitt pensionskapital. Jag har inte råd att torska de pengarna och sitter på kortis i USD sedan 3 år sedan. Har haft tur med valutaökningen men annars har jag inte förväntat mig någon värdeökning alls.
Citera
2019-06-23, 11:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nu läser jag förvisso inte så mycket på seriösa sidor men krascher diskuteras det väl konstant om oavsett hur konjunkturen ligger. Krascher kommer med ojämna mellanrum. Men när? Det vet man såklart inte. Det vanliga stalltipset är ju annars att sprida riskerna. Typ lite aktier, lite fastigheter, lite guld eller nåt i den stilen. Då år man relativt säker vid en krasch. Men vad bästa rådet är, det vet jag inte.

1992-2000-2008.

borde redan ha krashat, marknaden är skev, det kommer bli en big ooof.
Citera
2019-06-23, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Det som statistiskt funkar bäst är att fortsätta investera varje månad oavsätt hur konjunkturen går.Att se in i framtiden är omöjligt och är inget som varken en börsmäklare med 30 års erfarenhet kan göra och inte minst en simpel småsparare.
Börsmäklare är bara simpla försäljare
Citera
2019-06-23, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarlisa
“Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.”
– Peter Lynch

Många sitter och nojar över att börsen skall krascha. Men om du äger ett företag, skulle du sälja bara för att det går lite sämre ett år?

Att det blir en jättekrasch är ändå väldigt ovanligt och även dessa medräknade ger börsen i snitt 8% /år.

Självklart är det så att man vid optimal timing kan få extremt bra avkastning. Men sannolikheten att man går miste om avkastning är ännu större.
Perfect is the enemy of good, skulle man kunna säga. Äg kvalitet så dippar det heller inte lika mycket vid en nedgång.
Behövs ingen ”optimal timing”, säger sig självt om du köper en aktie för hundra spänn och jag köper samma för femtio spänn så är det jag som är vinnaren oavsett om aktien direkt efter jag köpt går ner till fyrtio spänn
Citera
2019-06-23, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Börskrascher kommer alltid plötsligt och oväntat. Dock brukar det vara förståsigpåare som tjatar om att det skall bli cash varje dag i 10 år innan det faktiskt händer. Så det visar väl på hur svårt det är att förutse händelser. Det är lite som att försöka förutse cancer. Man kan prata om att sannolikheten att det kommer att hända har ökat, men inte mer än så.
Är iofs väldigt ovanligt med så här lång tid utan krasch.

Angående cancer så är ju risken större att en lönnfet kedjerökande 70 åring får det än en vältränad 20 åring... så jo man kan förutse en hel del.
Citera
2019-06-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Det du har gjort fel är att investera allt på en gång. Månadsspara några tusenlappar varje månad i stället. Köp indexfonder, investmentbolag, fastigheter och stora stabila bolag som genererar avkastning. Skippa förhoppningsbolag, guldgruvor, oljeprospektering, diamantfiskare mm. som inte tjänar några pengar och inte bidrar nämnvärt till BNP.

Går det ned så kan du bara vara glad att du nu får köpa till ett lägre pris.
Iofs så stämmer inte det där, är vetenskapligt bevisat att det lönar sig att fösa in allt på en gång
Citera
2019-06-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
1992-2000-2008.

borde redan ha krashat, marknaden är skev, det kommer bli en big ooof.
Ja borde kraschat si sådär 2016.. men med sänkta räntor, nytryckta leksakspengar, lågt oljepris osv så har de lyckats hålla liv i det hela några extra år
Citera
2019-06-23, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Iofs så stämmer inte det där, är vetenskapligt bevisat att det lönar sig att fösa in allt på en gång

Om man vet vart botten är så lönar det sig att fösa in allt på en gång. Det är dock ingen som vetenskapligt har bevisat vart botten är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in