Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
Är det bara att köpa lackfärg och pensla?
Har köpt lackfärg, pensel och roller.
Men jag läser på nätet att man behöver glasögon, målarhandskar, mer målarfärg osv.
Tänkta att det var väldigt basic att måla över det dåliga och var mer osäker om jag skulle använda roller eller pensel men nu blir jag osäker ju mer jag läser.
Ju mer jag läser så känns det som ett jätteprojekt.
Allt beror på vilket resultat du vill ha. Precis som i alla andra renoveringssammanhang så är underarbetet det viktigaste. Först tvätta, sen spackla med finsnickerispackel, slipa och tvätta igen. Sen måla. Det beror också på vad bordet är målat/lackat med från början. Är det tex målat med kalkfärg och sedan vaxat måste du ta bort rubbet om något ska fästa uppepå.
Vilken färg du ska ha kan färgaffären hjälpa dig med. Som regel gäller att oljebaserad lackfärg är svårjobbad om man är ovan. Du måste vara jävligt snabb och använda rätt pensel/påläggare. Färgen torkar väldigt snabbt och du kan inte gå tillbaka och rätta till nåt du inte tycker blev bra.
Om jag hade rått dig hade jag sagt: ta en vattenbaserad lackfärg med självutjämnande egenskaper och använd tät skumgummiroller eller färgdyna. Första lagret väldigt tunt, vissa färger går att späda ut så det blir lättare att få det tillräckligt tunt.