2019-06-21, 00:49
Medlem
Jag tänker främst på dom här Januari/Februari månaderna som brukar vara kalla... Hur kallt kan det vara innan det blir för farligt om man sover utomhus med en bekväm madrass, tjock jacka/mössa/kläder, sovsäck, kuddar och tjockt täcke?

Men dom förutsättningarna, hur kallt kan det vara innan det blir farligt?

Moderator: Nu vet jag inte om medicin & hälsa är den perfekta forumdelen för detta ämne, men jag testar här eftersom det verkar vara den mest passande forumdelen.
Citera
2019-06-21, 00:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Här är en artikel om att sova utomhus på vintern vid t ex -20 grader:

http://susannelindsfoto.blogspot.com/2014/02/sova-ute-pa-vintern.html

Dvs du dör inte vid normal norrländsk vinterkyla, bara du har en bra sovsäck, vettiga kläder och en presenning.
Citera
2019-06-21, 01:06
Medlem
Har man en bra sovsäck/tält kan man ligga länge, jag hade en svåger som bodde i en snöhög, men det är en annan historia.
Citera
2019-06-21, 01:21
Medlem
De tilbehör som nämns i trådstart är självfallet inte lämpliga vid riktiga kalla temperaturer. Madrasser suger i sej fukt och vanliga täcken ä nog inte optimala vid låg utomhustemperatur. Isolerande liggunderlag och arktisk sovsäck + henmmagjort sovsäcksöverdrag i övrigt textil är att föredra vid långvarig exponering -20 eller kallare. Även spritkök och diverse andra tillbehör så som ullvantar är att föredra vid dessa temperaturer om andra bekvämligheter ej är tillgängliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in