2019-06-23, 08:24
Medlem
vilken typ (varumärke) av tortellini handlas det? För det finns en smakskillnad i detta.
Citera
2019-06-23, 18:26
Medlem
Cloecuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fransklodis
vilken typ (varumärke) av tortellini handlas det? För det finns en smakskillnad i detta.
Jag brukar köra med Barillas torkade och ostfyllda variant. Är inte speciellt kräsen av mig då tortellinigratäng för mig först och främst är en bekväm nödrätt när man inte pallar att laga någonting ordentligt.
Citera
2019-06-23, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloecud
Jag brukar köra med Barillas torkade och ostfyllda variant. Är inte speciellt kräsen av mig då tortellinigratäng för mig först och främst är en bekväm nödrätt när man inte pallar att laga någonting ordentligt.

Jag handlade också den produkten. Har finns den numera i för slags butiker?
Citera
2019-06-23, 22:36
Medlem
Cloecuds avatar
Citat:
Jag handlade också den produkten. Har finns den numera i för slags butiker?
Finns hos dom större kedjorna. Själv så brukar jag inhandla den hos ICA. Kostar någonstans runt 25-30 kronor påsen.
Citera
2019-06-24, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloecud
Finns hos dom större kedjorna. Själv så brukar jag inhandla den hos ICA. Kostar någonstans runt 25-30 kronor påsen.

<ska kolla nästa gång jag är där. tack för tipset!
Citera
2019-06-27, 17:50
Medlem
Cloecuds avatar
Citat:
<ska kolla nästa gång jag är där. tack för tipset!
Inga problem.
Citera
2019-06-28, 11:40
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Som rubriken.

Vilken tortillinismak brukar ni ha?
Brukar ni göra en hel måltid med tortilini som tillbehör?
Brukar ni ha sås till? Vilken?
Bästa kombinationen?
Sämsta kombinationen?

Tack.
Det beror väl på vad det är man ska ha för övrig mat.

Tex sådana där små tortellinis, pyttesmå knyten, de är ju mycket bra att blanda in i en god sås.

Men om det är större påsar så funkar det inte riktigt lika bra.

En sak som jag brukar göra när jag ska ha stora tortellinis, är att jag först kokar dem som vanligt.
Sen tar jag upp dem och lägger på samma stekpanna som jag nyss fräst svampar i.

Och så ger jag dem en snabb stekyta, och samtidigt låter tortellinin få dra till sig lite av den underbara svampsmaken som sitter i smöret i pannan.
Dels så Ser det ju himla snyggt ut, med viss stekyta på tortellinin, och stekningen ger en trevlig konsistens till dem också. Det blir mer tuggvänlligt liksom.

Det enda problemet är ju att man måste vara kvick, för annars riskerar de att stekas fast i pannan.
Det får bara lov att vara några få sekunder i den mycket heta stekpannan.

Och sen sveper man bara av dem, ner på tallriken.
Det gör inget om lite av stekflottet följer med - det är bara ett plus.
Och ovanpå allt häller man sen den rivna osten, parmesan eller Gran Biragh tex.
Citera
2019-08-12, 15:21
Medlem
Thunderhogs avatar
Brukar köra dom med spenatfyllning, efter kokning häller jag av vattnet och blandar i ett par matskedar pesto, en pytteskvätt grov senap och en jävla massa riven parmesan. Till det steker jag upp ett några kryddiga färskkorvar. Gudomligt.
Citera
2019-08-12, 23:14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Som rubriken.

Vilken tortillinismak brukar ni ha?
Brukar ni göra en hel måltid med tortilini som tillbehör?
Brukar ni ha sås till? Vilken?
Bästa kombinationen?
Sämsta kombinationen?

Tack.

Antingen gör jag en krämig ostsås med lite pesto samt bacon i eller så blir det en tomatsås. Gärna med albondigas.
Citera
2019-08-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Antingen gör jag en krämig ostsås med lite pesto samt bacon i eller så blir det en tomatsås. Gärna med albondigas.
Tack! Hur gör du en krämig ostsås? Vilken ost? Vilken "kräm"?
Citera
2019-08-12, 23:46
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Tack! Hur gör du en krämig ostsås? Vilken ost? Vilken "kräm"?

Grädde är väl det sedvanliga att stuva dem i under uppvärmningen, men jag är ju mer mån om proteinet numera, så kvarg funkar för mig. Sedan är det bara att testa sig fram med ostarna. Riven mozzarella ger en fin krämighet, men då vill man gärna dra ner lite parmesan eller västerbotten för mer smak. Har du bara herrgård hemma så duger det i nödfall. Ricotta är ju lyx och för mig överkurs.

Peppra, pesto, färsk basilika. Muskot och kryddpeppar tror jag fungerar ypperligt, men har aldrig testat.

Sen kan du alltid göra det extra deluxe och gratinera det i en panna. Den där litet brända osten är grymt fin.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in