2019-06-16, 12:38
Medlem
Utflyttads avatar
Hittade inte någon tråd om detta.

PUBLICERAD: 12 JUNI, 2019 KL 06:30, LERUMSTIDNINGEN. Brottet skall enligt artikeln ha skett Tisdag kväll veckan innan artikeln publicerades (4 Juni 2019)

https://www.lerumstidning.se/2019/06/ung-kvinna-angripen-med-brinnande-bensin/
Citat:
På vardera moped ska det ha suttit två personer, och en av personerna på mopederna ska ha kastat en glasflaska fylld med bensin mot ungdomarna vid skolan.
Citat:
När flaskan träffade marken började det brinna och en ung kvinna som stod vid sin moped hamnade mitt i elden.
Citat:
Vid Alingsåspolisen är man mycket förtegen om händelsen.

Jag har inte lusläst de stora tidningarna men jag får en känsla av att det hela har passerat gansa obemärkt?

Två personer på varje moppe, brandbomb mot ungdomar och polisen är förtegen.

Vad kan ha varit skälet för attacken?

Vilka kan ha utfört attacken?

Någon Lerumsbo som vet mer?
Citera
2019-06-16, 13:03
Medlem
Pojkstrecken har ändrats lite från när jag var liten... Molotovs...
Citera
2019-06-16, 13:19
Medlem
lillapaddingtons avatar
Samnytt har en artikel om det:
https://samnytt.se/kvinna-attackerad-med-molotovcocktail-fick-brannskador/

Dock vet jag inte vad Samnytt menar med detta:
Citat:
Man hänvisar till att åklagaren som satts på fallet har beslutat om förundersökningssekretess.
Det är väl alltid förundersökningssekretess under pågående utredning?
Citera
2019-06-16, 14:52
Medlem
I-R-Baboons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington

Kan det röra sig om att de misstänkta är väldigt unga?
Citera
2019-06-16, 15:33
Medlem
Europes avatar
Citat:

Det brukar i regel vara det. Det är dock åklagarens beslut, d.v.s. åklagaren kan besluta om att offentligt gå ut med detaljer kring förundersökningen. Jag är dock inte alls på det klara med vad som innefattas av förundersökningssekretessen. Jag tror inte man ska övertolka det som står, utan Samnytt citerar ju indirekt polisen, d.v.s. att polisen anger förundersökningssekretess som anledning till att de inte är villiga att svara på frågor (förutom att medge att händelsen har skett). Vi vet ju inte ens vilka frågor polisen inte vill svara på med hänvisning till förundersökningssekretess och personligen är jag inte ens säker på vad exakt som ingår i begreppet.
Citera
2019-06-16, 16:36
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det brukar i regel vara det. Det är dock åklagarens beslut, d.v.s. åklagaren kan besluta om att offentligt gå ut med detaljer kring förundersökningen. Jag är dock inte alls på det klara med vad som innefattas av förundersökningssekretessen. Jag tror inte man ska övertolka det som står, utan Samnytt citerar ju indirekt polisen, d.v.s. att polisen anger förundersökningssekretess som anledning till att de inte är villiga att svara på frågor (förutom att medge att händelsen har skett). Vi vet ju inte ens vilka frågor polisen inte vill svara på med hänvisning till förundersökningssekretess och personligen är jag inte ens säker på vad exakt som ingår i begreppet.
Förundersökningssekretess är något som alltid skall gälla och som slutar gälla efter att förundersöningen är slutförd och åtal väcks.
Sedan att man hänvisar till den i "vissa fall" samtidigt som den friskt pladdras i andra, det ät nog ett tecken på att även polis och åklagare har drabbats av en viss "värdegrund"

https://lagen.nu/2009:400#A4

Citat:
Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
(OSL)
18 kap. Sekretess till skydd främst för intresset av att förebygga eller beivra brott
Förundersökningar, underrättelseverksamhet, m.m.

Förundersökningar m.m.

[K18]1 § Sekretess gäller för uppgift som hänför sig till förundersökning i brottmål eller till angelägenhet som avser användning av tvångsmedel i sådant mål eller i annan verksamhet för att förebygga brott, om det kan antas att syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas eller den framtida verksamheten skadas om uppgiften röjs.

[S2]Sekretess gäller, under motsvarande förutsättningar som anges i första stycket, för uppgift som hänför sig till

1. verksamhet som rör utredning i frågor om näringsförbud eller förbud att lämna juridiskt eller ekonomiskt biträde, eller
2. annan verksamhet än sådan som avses i 1 eller i första stycket som syftar till att förebygga, uppdaga, utreda eller beivra brott och som bedrivs av en åklagarmyndighet, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Skatteverket, Tullverket eller Kustbevakningen.

[S3]För uppgift i en allmän handling gäller sekretessen i högst fyrtio år. Lag (2016:1314).
Citera
2019-06-16, 17:37
Medlem
Citat:

Den där sekretessen kan vara olika stark. Åklagaren bestämmer vad som kan offentliggöras, det är nog så Samhällsnytt menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in