Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Det är helt andra argument än skönhet, kulturhistorisk miljö och fornlämningar. Då hjälper kanske inte tunnel.
Finns det inte förtroende för projektets aktörer så hjälper inget. Jag är svag för maffiaargumentet.
Jag hittar en plan där över 80 % av sträckan går i tunnel i berget men jag hittar också en annan plan där banan går ovan jord Susa-Avigliana via det befintliga enkelspåret, vilket är större delen av dalens längd. Jag vet inte vilken som är aktuell.
Jag tror, men är inte säker, att i den ursprungliga planen - som nog har runt 20 år på nacken - var banan tänkt att gå ovan jord i Val di Susa, och det var nog i så fall det dom startade protesterna.
Sen har man ändrat planerna flera gånger, men eftersom lokalbefolkningen känt sig överkörd från början, och dessutom har en urgammal tradition att rå sig själva, skulle jag gissa att de inte litar på något som EU eller Italiens regering lägger fram. Istället verkar de bara bli argare.
Vem vet, kanske blev lokalbefolkningen även åsidosatta när motorvägen byggdes.
Italien är nog mer hierarkiskt än Sverige, lokalbefolkningen har mindre att säga till om, och invånarna i Val di Susa känner kanske att de inte har så stor nytta av vare sig motorväg eller snabbtåg, och att de blir påtvingade av överheten. Sådant kan ju starta små och stora revolutioner.
För helhetens skull; den här banan är - om jag förstått rätt - en del i ett storståtligt EU-projekt där det var tänkt att man skulle bygga snabbtåg på sträckan Lissabon-Kiev(!) Under resans gång har Portugal och Ukraina hoppat av. Jag får litet grand känslan av att projektet var en skrivbordsprodukt från centralbyråkrater och att t ex Italien fortfarande är med därför att EU står för en hygglig del av notan.