2019-07-13, 18:39
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Bergen innehåller asbest och uran, och en av lokalbefolkningens farhågor (dom verkar ha många...) är att tunnelborrandet ska få skadliga halter att förstöra grundvattnet mm, samt att samma sak ska ske vid de partiet som får i dagen.
Det är helt andra argument än skönhet, kulturhistorisk miljö och fornlämningar. Då hjälper kanske inte tunnel.

Citat:
Man kan tycka att det låter litet fånigt. Men dels kan man komma ihåg Hallandsåsen (där grundvattnet sjönk så rejält att många lantbrukare fick problem), dels är det tydligen så att åtminstone ett av byggföretagen styrs av en känd italiensk maffia.
Finns det inte förtroende för projektets aktörer så hjälper inget. Jag är svag för maffiaargumentet.
Citat:
Då kanske miljöhänsyn inte är högsta prio. EUs bedrägerirotel (OLAF) m fl är, eller har varit, inkopplade.

Jag har själv svårt att avgöra riskerna, men lokalbefolkningen är uppretad på ett sätt man sällan ser, ens i södra Europa. Det har varit riktigt våldsamma sammanstötningar mellan polis och demonstranter, det har förekommiy sabotage etc. En journalist hotades med upp till frm års fängelse för att ha kallat projektet meningslöst och skadligt. Etc etc. Och detta har eskalerat sedan projektet startade, för 15-20 år sedan.

Kort sagt en riktig soppa, som nog kunde ha undvikits till stora delar om makthavarna hanterat frågan litet bättre från början visavi lokalbefolkningen.

En lång, men rätt vettig artikel: https://www.railway-technology.com/features/featureturin-lyon-high-speed-rail-project-controversy-at-the-heart-of-europe-4896951/
Jag hittar en plan där över 80 % av sträckan går i tunnel i berget men jag hittar också en annan plan där banan går ovan jord Susa-Avigliana via det befintliga enkelspåret, vilket är större delen av dalens längd. Jag vet inte vilken som är aktuell.
Senast redigerad av Schlesien 2019-07-13 kl. 18:50.
Citera
2019-07-13, 19:56
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det är helt andra argument än skönhet, kulturhistorisk miljö och fornlämningar. Då hjälper kanske inte tunnel.

Finns det inte förtroende för projektets aktörer så hjälper inget. Jag är svag för maffiaargumentet.
Jag hittar en plan där över 80 % av sträckan går i tunnel i berget men jag hittar också en annan plan där banan går ovan jord Susa-Avigliana via det befintliga enkelspåret, vilket är större delen av dalens längd. Jag vet inte vilken som är aktuell.
Jag tror, men är inte säker, att i den ursprungliga planen - som nog har runt 20 år på nacken - var banan tänkt att gå ovan jord i Val di Susa, och det var nog i så fall det dom startade protesterna.

Sen har man ändrat planerna flera gånger, men eftersom lokalbefolkningen känt sig överkörd från början, och dessutom har en urgammal tradition att rå sig själva, skulle jag gissa att de inte litar på något som EU eller Italiens regering lägger fram. Istället verkar de bara bli argare.

Vem vet, kanske blev lokalbefolkningen även åsidosatta när motorvägen byggdes.

Italien är nog mer hierarkiskt än Sverige, lokalbefolkningen har mindre att säga till om, och invånarna i Val di Susa känner kanske att de inte har så stor nytta av vare sig motorväg eller snabbtåg, och att de blir påtvingade av överheten. Sådant kan ju starta små och stora revolutioner.

För helhetens skull; den här banan är - om jag förstått rätt - en del i ett storståtligt EU-projekt där det var tänkt att man skulle bygga snabbtåg på sträckan Lissabon-Kiev(!) Under resans gång har Portugal och Ukraina hoppat av. Jag får litet grand känslan av att projektet var en skrivbordsprodukt från centralbyråkrater och att t ex Italien fortfarande är med därför att EU står för en hygglig del av notan.
Citera
2019-08-09, 18:26
Medlem
Ja, det verkar minst sagt vara politiska stridigheter om järnvägen i Italien. Nu verkar regeringen spricka just pga järnvägsförbindelsen mellan Lyon och Turin.

Citat:
Hela perioden av koalitionssamarbete mellan Lega och M5S har präglats av konstant tjäbbel, tillägger han. Den senaste tvistefrågan är en omstridd snabbtågslinje mellan Turin och franska Lyon som M5S vill stoppa, men Lega är för.

– Snabbtågslinjen är droppen som fick bägaren att rinna över, säger Tiozzo.

Italien har redan slutit ett avtal med Frankrike och fått EU-pengar för att genomföra bygget. Men eftersom frågan är en av M5S käpphästar är de starkt emot den.

– Femstjärnerörelsen har en tydlig miljöprofil och bygget kommer att innebära att man bland annat spränger tunnlar i Alperna vilket kan ha effekt på djur och natur. Det är ungefär samma debatt som här i Norden med Öresundsbron.
Källa https://www.svd.se/regeringskris-i-italien--snabbtaget-blev-droppen
Citera
2020-02-13, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkomsttagaren
  • Lyon, Frankrike - Torino, Italien: 270km, där längsta tunneln är 57,5km. Del av projektet har beslut av byggstart i maj 2019. Turin–Lyon high-speed railway

Arbetet med tunneln mellan Lyon och Torino verkar fortskrida trots de tidigare politiska problemen i Italien. I höstas blev en etapp färdig: http://www.telt-sas.com/en/the-first-9-km-of-the-base-tunnel-completed/

Det är ganska bra aktivitet på projektets twitter med löpande uppdateringar: https://twitter.com/telt_tunnel

Man planerar öppna tunneln under 2028.
Citera
2020-10-28, 16:54
Medlem
Citat:
Det pågår konstruktion av en ytterligare tunnel på denna sträcka. 15km, planlagd öppning december 2020: Ceneri Base Tunnel

När också denna tunnel tas i bruk om ett år, så väntas restiden för passagerartåg Zürich-Milano ha kortats ned från 4:03h till 2:45h.

Video om alla fyra tunnlarna - The Ten-T network Europe's metropolitan line

Nu är Ceniri Base Tunnel klar och kommer att vara i full drift i december.
https://en.wikipedia.org/wiki/NRLA
Citera
2026-08-02, 09:58
Medlem
Citat:
Innsbruck, Österrike - Bolzano, Italien: med en 55km lång tunnel. Planerad öppning 2028. Brenner Base Tunnel

Det ser ut som att man blev klar med borrningen av denna tunnel för ett par dagar sedan. EUROPE COMES TOGETHER BENEATH THE ALPS. Nu är planen att öppna för trafik år 2032.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in