Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Ditt påstående, ta din egen bevisbörda först.
Jag har redan artikulerat mitt resonemang. En förnekelse, å andra sidan, är inte ett argument.
Citat:
Nej, jag har sagt att den är oskiljbar från en påhittad sådan.
Nu ljuger du igen. Här följer meningsutbytet:
Jag: Du måste förstå att bevisandet av en påstådd absolut auktoritets existens är helt separat från efterföljandet av den påstådda absoluta auktoritetens diktat.
Du: Absolut.
Citat:
Och eftersom det är "tycke" är det likvärdigt med subjektivt tyckande. Bara för att du TROR att det kommer från en absolut auktoritet har det inget mer värde.
Då du redan erkänt att bevisandet av auktoritetens existens är sekundärt till åberopandet av dess diktat ser jag denna punkt som färdigdiskuterad. Jag tänker inte godta att du ändrar dig av bekvämlighetsskäl. Filosofiska klavertramp ska inte belönas!
Citat:
Så dina fantasier ska trumfa andras värderingar? Jag tror inte det du.
Självklart skall välgrundade filosofiska ställningstaganden trumfa ogrundade sådana. Du kan ju inte ens närmelsevis försvara dig själv i denna tråd; hur kan du påstå att dina argument och åsikter har samma vikt som mina?
Citat:
Ateismen tar ingen ställning till det. Ateismen hanterar enbart en enda fråga. Däremot kan individen ta vilken ställning man vill.
Om du upprepar dig upprepar jag mig: ateismen som religion/ideologi gör nominellt inga moraliska ställningstaganden, men den logiska följden av ateismens grundpremiss är åtminstone en moralisk neutralitet inför pedofili, mord, homosexualitet, mm.
Citat:
Kanske man delar uppfattning genom uppfostran och empati? Har du tänkt på det?
Om en subjektiv/godtycklig uppfattning ingivits genom uppfostran eller genom något annat är irrelevant om uppfattningen ändå är subjektiv och godtycklig.
Sk. mänskliga rättigheter, mm.
En subjektiv åsikt instiftas inte som en universell mänsklig rättighet och kodifieras i lag, om man inte tror på åsikten som sann. Ska vi lagstifta om att Annie Lööf har penisavund? Det är min åsikt, men lag är den inte.
Citat:
Hur definierar du "religiös"? Har du en egen definition jag inte förstår?
En åsikt är religiös om den gör anspråk på sanning (speciellt metafysisk sanning) utan att detta går att bevisa empiriskt. Exv. åsikten att mord är fel.
Citat:
Om det har ett subjektivt värde kan mord fortfarande vara fel. Subjektivt behöver inte betyda egoistiskt eller oempatiskt.
Nej, men subjektiv betyder en enskild, personlig uppfattning baserat på ens egna tycke. Om moral är subjektiv, såsom ateisterna hävdar, går det inte
principiellt att anse att mord är fel.
Citat:
Påstår du ja. Demonstrera.
Påstår du att så är fallet?
Citat:
Nej, absolut inte.
Varför inte?