Citat:
Ursprungligen postat av
504umMadLad
Hitler ville inte det. Rudolf Hess flög, mitt under brinnande krig, ett flygplan till England för att mäkla fred med engelsmännen. Det var som sagt inte Hitler som startade något krig. Han gick in i de områden i Polen som hade varit tyska tidigare (kika på en karta så kanske ni börjar undra varför Gdansk tidigare hette Danzig) då den tyska minoriteten i Polen blev behandlade illa av polackerna. Det är ju viktigt att komma ihåg att britterna och fransoserna ville förnedra tyskarna efter WW1 och fullkomligen satte upp förkrossande regler i Versaillesfreden. Det var ycket riktigt britterna och fransoserna som förklarade krig mot tyskarna.
Se dokumentären själv för att se vilken judisk skitfilm det är.
Vad fan har namnbytet Danzig -->Gdansk med saken att göra om du refererar till Hitlers intåg i Polen 1939?
Du vet väl att staden var tysk även på den tiden? Däremot hade de förlorat andra områden till Polen efter ww1, varför den tyska staden med omgivning låg som en enklav i Polen, vilken bara gick att ta sig till från Tyskland genom att passera den så kallade polska korridoren.
Det var i denna polska korridor det fanns en tysk minoritet som behandlades illa, och som Hitler (efter MÅNGA försök till fredliga lösningar) till slut gick in i, för att rädda den tyska minoriteten.
Edit: Ah, Danzig var
fristad 1939 såg jag nu, och gränsade till den tyska "enklav" jag pratade om. Men staden blev väl inte polsk eller gick under namnet Gdansk före 1945?
Men iofs var det kanske i huvudsak där den tyska minoriteten som behandlades illa, fanns? I egenskap av fristad kunde väl de polska bolsjevikerna härja fritt? Vilket de såklart kunde göra i polska korridoren också, men det bodde nog inte överdrivet många där, ligger inte direkt några större städer i det området.
Hursomhelst, början av mitt inlägg är inte särskilt lyckat, fristaden Danzig blir fel att kalla tysk. Ändrar det inte, det ska smärta lite när man är lite fel ute.