2019-05-20, 20:53
Medlem
Hejsan!

Jag ska leasa en bil för cirka 5200kr per månad, Jag undrar vad för kreditupplysning dom gör. Kommer dom att kolla mina lån osv eller hur kommer det gå till. Vad tror ni det behövs för lön för att kunna leasa en sådan bil så att de går med på det. Vet inte riktigt hur detta funkar.
Citera
2019-05-20, 21:11
Medlem
HiiriHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakkatb
Hejsan!

Jag ska leasa en bil för cirka 5200kr per månad, Jag undrar vad för kreditupplysning dom gör. Kommer dom att kolla mina lån osv eller hur kommer det gå till. Vad tror ni det behövs för lön för att kunna leasa en sådan bil så att de går med på det. Vet inte riktigt hur detta funkar.
Jag vet inte, har du testat fråga typ företaget du ska leasa av? Här får du bara spekulationer
Citera
2019-05-20, 21:35
Medlem
Jag leasar en bil och det var inga problem.Men ta det med bilförsäljaren som kan säga vad som gäller innan han kollar med UC.
Citera
2019-05-20, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HiiriHaze
Jag vet inte, har du testat fråga typ företaget du ska leasa av? Här får du bara spekulationer

Tror ni man behöver hög lön för en bil som kostar 5k att leasa?
Citera
2019-05-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amazon1967
Jag leasar en bil och det var inga problem.Men ta det med bilförsäljaren som kan säga vad som gäller innan han kollar med UC.

Vad kostar din bil per månad? Och har du hög lön?
Citera
2019-05-20, 22:38
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Tror ni man behöver hög lön för en bil som kostar 5k att leasa?

Det blir ett lån på ca 200000 och det finns dom som kräver så låg inkomst som 100000 per år för att låna ut det, men dom flesta leasing bolag vill nog se en inkomst på minst 200000.

Tänk på att du ska ha försäkring, parkering och bensin också du lär nog hamna på närmare 8000 i månaden.
Citera
2019-05-20, 22:50
Medlem
Jag har en inkomst på ca 430 000kr och jag tycker 5200kr i månaden är allt för mycket.
Jag skulle ha råd med det, men det betyder inte att jag tycker det är en rimlig utgift för bil.

Du måste ju också fundera på om du har råd med det. Jag gissar på att du inte har jättehög lön eftersom du frågar om saken och jag gissar också att du har andra lån/krediter eftersom du frågar om det.

Så ställ dig själv frågan. I slutet av månaden, strax innan nästa lön kommer. Har du då vanligtvis 5200kr över? Om inte är det nog en dålig idé oavsett om du beviljas leasingen eller inte.

Allt för många tänker bara på nuet och står där sedan några månader senare och inser att de inte har råd.
Senast redigerad av JohnBlund 2019-05-20 kl. 22:52.
Citera
2019-05-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har en inkomst på ca 430 000kr och jag tycker 5200kr i månaden är allt för mycket.
Jag skulle ha råd med det, men det betyder inte att jag tycker det är en rimlig utgift för bil.

Du måste ju också fundera på om du har råd med det. Jag gissar på att du inte har jättehög lön eftersom du frågar om saken och jag gissar också att du har andra lån/krediter eftersom du frågar om det.

Så ställ dig själv frågan. I slutet av månaden, strax innan nästa lön kommer. Har du då vanligtvis 5200kr över? Om inte är det nog en dålig idé oavsett om du beviljas leasingen eller inte.

Allt för många tänker bara på nuet och står där sedan några månader senare och inser att de inte har råd.

Det är så att min bror vill att jag ska stå på bilen och vi kommer dela på bilen så blir 2600 var per månad.
Citera
2019-05-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Det blir ett lån på ca 200000 och det finns dom som kräver så låg inkomst som 100000 per år för att låna ut det, men dom flesta leasing bolag vill nog se en inkomst på minst 200000.

Tänk på att du ska ha försäkring, parkering och bensin också du lär nog hamna på närmare 8000 i månaden.

Så om man skulle ha en inkomst på 240000 tror du att de skulle kunna gå igenom?
Citera
2019-05-21, 00:09
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Så om man skulle ha en inkomst på 240000 tror du att de skulle kunna gå igenom?
Jag tror det går igenom, men över halva din inkomst går till bilen. Det blir inte mycket över till nöjen, semesterresor och sparande.

Kolla med leasingbolaget det brukar stå minsta inkomst där i villkoren.

Johnblund hade ett bra tips, brukar du ha 5200 över varje månad? Eller snarare 7-8000?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in