2019-05-17, 09:36
Medlem
PeterNosters avatar
I Google maps kan man skriva trafik i sökrutan så ser man trafikhastigheten med 4 olika färger.

I Google maps kan man söka på charger i sökrutan så ser man laddstationer för elbilar.
Hmm, man måste nog lägga till i sökningen vilken laddare det gäller t.ex tesla charger.
Senast redigerad av PeterNoster 2019-05-17 kl. 09:55.
Citera
2019-05-17, 11:26
Medlem
Om en android-telefon färdas en viss hastighet, så jämförs hastigheten med andra android-telefoner på samma väg och sedan jämförs det med hastighetsgränsen på den aktuella vägen (mha telefonens gyrosensorer och GPS).

Om tillräckligt många enhteter rapporterar en långsam hastighet eller står helt stilla så syns det "live" på googles kartor.

Google säljer sedan denna information sålklart till andra navigationsfirmor, eftersom dom har det största dataset:et i världen när det gäller detta (typ 2 miljarder androidenheter?)

Nästan hela Googles affärsmodell bygger på att samla information om användarna, paketera, och sälja till annonsörer eller annan tredje part.

Observera att detta samlar din android-telefon in hela tiden, och INTE bara när du har kartan uppe.

Öppna google maps på din telefon och titta på location history eller vad det heter

Jag är en av flera som tröttnat på att ge min info till Google gratis så dom kan tjäna pengar, så jag har valt att inte använda Googles produkter öht.
Senast redigerad av Phu2Zeex 2019-05-17 kl. 11:30.
Citera
2019-05-17, 12:39
Medlem
Kloges avatar
Men det gör ju också att man har en gratis gps med alltid aktuella kartor.
Så mig gör det inget att Google säljer platsinfon vidare.
Citera
2019-05-17, 16:54
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
Spinner vidare på ämnet då jag blev ordentligt taggad på att kunna få realtids info om köer OCH gärna tips på alternativa vägar för att undvika nämnda köer.

Har en inbyggd navigator utan denna funktion. Men, har Apple CarPlay som jag inte vet vad jag ska ha det till. Läge att testa Google Maps?
Med apple carplay borde du ladda ner och använda Waze, apple kartor använder inte samma spion mjukvaror som google.
Citera
2019-05-17, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Med apple carplay borde du ladda ner och använda Waze, apple kartor använder inte samma spion mjukvaror som google.
Tack för tipset, det ska jag testa!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in