2019-05-16, 19:01
Medlem
Massa snack om PowerShell och att det är något man "måste" lära sig om man ska hänga med i IT-världen samt att MS bestämt att hålla fast vid det. Jag har dock hittat få exempel då jag ser mig ha nytta av det men känns som jag har missat något.

Vad använder ni PowerShell till?
Citera
2019-05-16, 19:03
Medlem
Nu kommer ju WSL 2.0, så det krävs ju mindre och mindre PowerShell känns det som.

Det är väl mer för windows-administratörer i så fall.
Citera
2019-05-16, 20:09
Medlem
Använder det mest då jag gör repetitiva installationer / konfigureringar.

Men kan jag göra samma saker med VB-script så väljer jag det alla dagar i veckan.
Citera
2019-05-16, 23:57
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Massa snack om PowerShell och att det är något man "måste" lära sig om man ska hänga med i IT-världen samt att MS bestämt att hålla fast vid det. Jag har dock hittat få exempel då jag ser mig ha nytta av det men känns som jag har missat något.

Vad använder ni PowerShell till?

Det är bra att kunna om man administrerar Windows Server, för Microsoft tog bort GUI på en del versioner. Det går säkert att lägga till GUI i efterhand med PowerShell. Jag har själv återställt GUI på en server där någon klåfingrig jävel lyckades plocka bort detta på en produktionsmaskin med några PowerShell kommandon.

Om man inte kan eller vill lära sig PowerShell för att administrera Windows Server, då kan man installera Remote Server Administration Tools (RSAT) på sin klientdator. Då får man tillgång till alla grafiska verktyg för att konfigurera Windows Server.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in