Citat:
Ursprungligen postat av
bombacci
Att Finland inte är speciellt bra.
Ja på pappret är laget inte speciellt bra, med vad gör det nu? Jalonen valde medvetet en helt annan approach när det gällde lagbygget. Visste att de flesta NHL spelare antingen hade skador eller utgående kontrakt, så ville bygga ett lag där alla förtjänar sin plats. Därför inte fler KHL spelare anlände, för de hade tvingats vara med hela förberedelserna. Stämplade också alla pass i ett tidigt skede.
Visst, man har ingen spetskvalitet offensivt, förutom Kakko, men en bra spelide och spelare som är bra på skridskorna och jobbar hårt för varandra och för att nå målet. Hur långt det räcker får man se, men turneringen måste ju ses som lyckad hittills iaf.
Hade man åkt ut tidigt, hade nog Jalonen också blivit kritiserad för att ställa för hårda krav på spelarna inför turneringen.